12.2 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăȘtirile zileiAvioanele MiG 29 modernizate sunt mai ieftine decât aeronavele F-16

Avioanele MiG 29 modernizate sunt mai ieftine decât aeronavele F-16

Un reprezentant al Ministerului Apărării de la Kiev a anunțat că Guvernul Ucrainei are un proiect de modernizare a 11 avioane de luptă model MiG 29, de fabricație sovietică. Potrivit site-ului uawire.org, Ucraina are nevoie pentru această operație de modernizare de un partener extern specializat în înaltă tehnologie, iar în acest scop se poartă negocieri cu firma israeliană Elbit Systems.

Acest contract va costa aproximativ 440 de milioane de dolari, ceea ce înseamnă circa 40 de milioane de dolari pentru fiecare avion modernizat.

Foarte interesant este faptul că, asemeni altor țări ex-comuniste, și România a avut în dotare avioane MiG 29. În URSS, acest model de avion supersonic a intrat în dotarea Aviației în anul 1983. În România, cel mai recent avion de acest model a intrat în dotare în anul 1990. Fosta URSS a construit peste 1500 de asemenea aeronave, multe dintre ele fiind exportate în peste 30 de ţări.

 

După anul 1989, România a avut de ales între a-și moderniza avioanele MiG 29 sau pe cele MiG 21 (mai vechi decât MiG 29). A fost decisă modernizarea avioanelor MiG 21, în timp ce modelul MiG 29, deși mult superior lui MiG 21, a fost neglijat. MiG 21 a fost modernizat la firma Aerostar Bacău, împreună cu firma Elbit – chiar cea care ar putea moderniza avioanele MiG 29 ale Ucrainei.

Evident că un MiG 29 modernizat este superior unui MiG 21 modernizat și este comparabil din punct de vedere tehnic cu un avion F-16 second hand, de tipul celor cumpărate, în ultimii ani, de România. Diferența este însă aceea a prețului. România a cumpărat 12 avioane F-16 second hand cu suma totală de 628 de milioane de euro – circa 52 de milioane de euro bucata. Adică mult mai mult decât 40 de milioane de dolari, cât îi poate costa pe ucraineni modernizarea unui avion MiG 29.

 

Abandonate pe aerodromul Mihail Kogălniceanu

România a avut inițial în dotare 21 de aeronave MiG 29 Fulcrum, care au fost repartizate la aerodromul Mihail Kogălniceanu. În anul 1999 a fost semnat un contract de cooperare între companiile AEROSTAR Bacău, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems (Israel), în urma căruia a fost realizat un avion demonstrator, denumit MiG 29 Sniper. 

Totuși, în anul 2001, acest program de modernizare a fost stopat, iar toate cele 18 aeronave MiG 29 rămase în dotarea Forțelor Aeriene Române au fost scose din exploatare și au fost abandonate la Mihail Kogălniceanu. În prezent, România mai deține 12 avioane MiG 29.

Acum doi ani, ministrul român al Apărării, Gabriel Leș, a fost nevoit să explice situația avioanelor MiG 29, după ce apăruseră zvonuri că România ar dori totuși să le repună în funcțiune, iar printre aviatori, o asemenea variantă era privită cu optimism.

“Mă îndoiesc că o astfel de soluție va fi una de viitor. Dacă nu greșesc, există câteva astfel de aparate încă în dotare, dar care sunt nefuncționale, sunt la conservare. Nu le luăm în calcul în acest moment la revitalizare. Ar însemna să ai 12-15 avioane de un tip, 15 de alt tip. Costurile de mentenanță și de operaționalizare ar fi extrem de scumpe, și de folosire a lor, deci nu putem să le luăm în calcul în acest moment”, spunea ministrul Gabriel Leș într-un interviu acordat agenției Agerpres.

 

Avioane care zboară numai pe timp frumos

Forțele Aeriene Române au primit în schimb în dotare avioane F-16, de fabricație americană, pe care România le-a cumpărat din Portugalia. Nici aceste aeronave nu sunt apreciate de toată lumea, unii specialiști avertizând că ele au o vechime comparabilă cu aeronavele MiG 21, pe care trebuie să le înlocuiască.

O altă problemă legată de modelul F-16 este că el este foarte pretențios în ceea ce privește infrastructura de la sol. O dovadă în acest sens o reprezintă incidentul înregistrat la Ziua Națională a României, când avioanele F-16 n-au putut decola pentru parada militară întrucât pista aerodromului de la Fetești era acoperită cu gheață.

Spre deosebire de România, alte țări europene au continuat să folosească aeronavele MiG 29: Ucraina (care acum le modernizează), Serbia, Slovacia și Polonia, ultimele două fiind chiar țări NATO. În schimb, Ungaria a preferat să renunțe la cele 19 aeronave MiG 29 pe care le deținea și le-a scos la vânzare.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, a avut o convorbire cu secretarul american al apărării Lloyd Austin

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a avut miercuri o convorbire cu secretarul american al apărării Lloyd Austin, anunțul fiind făcut imediat după ce președintele...

Tânărul ce dispăruse acum zece zile în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit și scos din apă

Tânărul dat dispărut, în urmă cu zece zile, în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit şi extras din apă...

CSM a respins suspendarea judecătoarei Ancuța Popoviciu din funcție

Consiliul Superior al Magistraturii(CSM) a respins suspendarea Ancuței Popoviciu din funcţie, asa cum ceruse Inspecția Judiciară, potrivit europafm.ro. Săptămâna trecută, chiar judecătoarea ceruse să se...
Ultima oră
Pe aceeași temă