15.5 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialRomânia își modernizează flota de la Dunăre

România își modernizează flota de la Dunăre

În perioada de după 1990, miniștrii care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Trans-porturilor nu au dat importanță asigurării condițiilor de navigație pe Dunăre și, implicit, nici modernizării flotei cu ajutorul căreia statul român administrează fluviul. Responsabilă pentru aceasta este Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, regie autonomă sub autoritatea Ministerului Transporturilor, care are rolul de administrație a căilor navigabile de la intrarea Dunării în țară până la Marea Neagră, în rada Portului Sulina.

În baza Convenției asupra regimului navigației pe Dunăre, încheiată la Belgrad în 1948, statul român, respectiv AFDJ, are mai multe atribuțiuni, dintre care cele mai importante sunt „menținerea condițiilor de navigație pentru toate navele fluviale” și „executarea, în sectoarele proprii navigației navelor maritime (Brăila – Sulina), a lucrărilor necesare asigurării și îmbunătățirii condițiilor de navigație”. Aceste operațiuni presupun și existența unei flote de nave tehnice specializate, de la spărgătoare de gheață la cele pentru instala-rea semnalizărilor prin geamanduri. Cum în modernizarea flotei AFDJ s-a investit prea puțin, între timp au apărut și consecințele. Sunt probleme în asigurarea navigației în perioa-dele în care Dunărea îngheață, pentru că administraţia nu are un spărgător de gheață veritabil, ci doar 3-4 nave cu care poate sparge sloiurile. Probleme la fel de mari sunt și vara, când în perioadele secetoase nivelurile apelor fluviului scad pe sectorul fluvial sub adâncimea minimă de navigație, de 2,5 metri. Pe Dunărea Maritimă nu sunt astfel de probleme vara, pentru că este asigurat un șenal navigabil cu adâncimea de 7,62 metri pentru circulația navelor maritime.

Închis în iarnă

În acest an, în ianuarie și februarie, s-au repetat situațiile din 2012 și 2010, când apele Dunării au înghețat bocnă și, din cauza banchizelor formate, navigația a fost închisă. AFDJ a încercat să asigure spargerea sloiurilor cu ajutorul remorcherului „Perseus” și altor două nave, „Gheorghieni” și „Galaţi 3”. Însă, până la urmă, Dunărea a fost „închisă”.
Lucrurile urmează să se schimbe, pentru că Ministerul Transporturilor a început să aloce fonduri pentru modernizarea flotei AFDJ și este posibil ca în 2-3 ani administrația Dunării să aibă în dotare două spărgătoare de gheață. Primul care va fi modernizat este veteranul „Perseus”. După ce în luna martie Guvernul a aprobat aloca-rea a 44,86 milioane lei pentru modernizarea remorcherului multifuncțional cu „clasă de gheață”, adică navă care are bordajul prova suficient de gros și motoarele suficient de puternice pentru spargerea gheții, AFDJ a lansat procedura de licitație pentru modernizarea vasului „Perseus” și așteaptă ofertele șantierelor navale. Din nava „Perseus” va fi păstrat doar bordajul, care este suficient de gros, fiind înlocuite toate echipamentele. Sunt șanse ca din iarna viitoare în dotarea regiei să intre un prim spărgător de gheață. AFDJ are încheiat un contract pentru construirea unui al doilea remorcher multifuncțional cu clasă de ghea-ță, care ar putea fi livrat până la sfârșitul anului dacă Ministerul Transporturilor va aloca fondurile necesare.

„Avem încheiat un contract cu Șantierul Naval Damen Galaţi pentru construirea unui remorcher multifuncţional cu clasă de navigaţie prin gheaţă, iar până la finele anului va fi livrat. Deci, iarna 2017-2018 o vom face cu noul remorcher, dacă Ministerul Transporturilor se va ţine de cuvânt și ne va da fondurile necesare achitării sale”, a precizat directorul AFDJ, Dorian Dumitru. 

19 milioane de lei pentru o navă

În planurile de viitor este și construirea unei nave de intervenţie rapidă cu care să se facă intervențiile pentru repoziţionarea semnalizării pe sectorul Bechet (km 679)-Corabia (km 625), unde în perioadele de vară navigația este, de asemenea, blocată sau se desfășoară cu dificultate din cauza nivelurilor scăzute ale apelor Dunării. Această navă va costa 19 milioane de lei. Finanţarea investiţiei se va face din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Mecanismul de Interconectare a Europei, dar și din resurse bugetare. Nava va avea o lungime de 35 de metri și o lăţime de 9 metri. „Dotarea AFDJ Galaţi cu o navă de intervenţie rapidă pentru repoziţio-narea semnalizării, capabilă să opereze pe sectorul Bechet (km 679)-Corabia (km 625), o zonă critică pentru navigaţie în perioadele cu niveluri scăzute ale apei, este necesară pentru a da posibilitatea administraţiei de a-și îndeplini cu promptitudine obligaţiile asumate prin Convenţiile la care statul român este parte semnatară și prin Regulamentul de Navigaţie pe sectorul românesc al Dunării”, se arată în nota de fundamentare a proiectului. 

Se modernizează și flota de pilotine

Din fonduri proprii, AFDJ a alocat 500.000 de euro pentru construirea unei pilotine cu care să se navigheze pe Marea Neagră, în rada Portului Sulina, pentru ambarcarea și debarcarea la bordurile navelor a piloților care coordonează navigarea acestora pe Canalul Sulina și pe Dunărea Maritimă, la Tulcea, Galați și Brăila. Pilotina „Irina” operează în Portul Sulina. AFDJ mai are în plan construirea unei pilotine, tot din fonduri proprii. Nava „Irina” este cea de-a șaptea de acest tip din dotarea AFDJ. În momentul de față, AFDJ Galați mai are trei pilotine vechi, ținute cu greu în exploatare, iar alte trei sunt în conservare, nemaifiind funcționale.

Cele mai citite

O țară din Asia face o ofertă mai bună decât țările UE. Coreea de Sud vrea să producă mașini blindate în România

Coreea de Sud, unul dintre aliații Statelor Unite, vrea să-și dezvolte o relație economică și militară specială cu România, oferindu-se să producă, în România,...

Republica Moldova transmite primele rapoarte privind îndeplinirea condițiilor de intrare în UE

Republica Moldova va înainta către Comisia Europeană, la data de 24 aprilie 2024, primele rapoarte privind îndeplinirea condițiilor de intrare în UE. Documentul va fi...

EXCLUSIV. Decizia lui Nicușor Dan de a elimina linia STB 336, fiasco în trafic. Locuitorii din Militari, rămași fără autobuz care să-i ducă la...

Locuitorii din cartierul bucureștean Militari au rămas fără singurul autobuz care îi transporta până în fața Spitalului Universitar. Decizia lui Nicușor Dan de a...
Ultima oră
Pe aceeași temă