10.3 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialWSJ: Economia Germaniei este expusă riscurilor globale, generate de schimbările tehnologice

WSJ: Economia Germaniei este expusă riscurilor globale, generate de schimbările tehnologice

Economia Germaniei este expusă riscurilor generate de schimbările apărute la nivel mondial, în principal cele de tip tehnologic, comentează publicaţia The Wall Street Journal, citată de Mediafax.

"În timpul mandatelor cancelarului Angela Merkel, economia Germaniei s-a transformat dintr-una dintre cele mai vulnerabile din Europa într-o superputere economică. În pofida unor efecte ale crizei financiare globale şi ale crizei zonei euro, venitul pe cap de locuitor în Germania a crescut mult comparativ cu cel al partenerilor europeni", comentează editorialistul Tom Fairless într-un articol publicat de The Wall Street Journal sub titlul "Provocări pentru economia Germaniei: după o relansare puternică în timpul mandatelor Angelei Merkel, economia este vulnerabilă schimbărilor globale".

Cinci milioane de germani erau şomeri când Angela Merkel a devenit cancelar, în septembrie 2005, cei mai mulţi de la marea criză economică din anii 1930. Însă, în timpul mandatelor Angelei Merkel, şomajul a scăzut puternic. Costurile forţei de muncă au crescut într-un ritm mai puţin intens în Germania decât în multe alte economii avansate, stimulând competitivitatea. Această situaţie a adus exporturile germane până la nivelul de 46% din Produsul Intern Brut, de patru ori mai mult decât în Statele Unite. Iar valoarea scăzută a monedei euro a făcut firmele germane şi mai competitive.

"Cu toate acestea, unii economişti afirmă că recenta forţă economică a Germaniei este o coincidenţă fericită. Principalele produse de export – componentele auto, echipamentele industriale şi instrumentele de precizie – au fost solicitate masiv de ţările din Asia care s-au industrializat. În contextul în care Angela Merkel se îndreaptă spre ceea ce mulţi cred că va fi o victorie electorală, unii economişti cred că economia germană este vulnerabilă la schimbările din economia mondială. Economia germană depinde foarte mult de firmele mici şi mijlocii (Mittelstand), care sunt conservatoare din punct de vedere financiar, investind relativ puţin în cercetare şi dezvoltare", explică The Wall Street Journal. Firmele de acest tip s-au concentrat în mod tradiţional pe tehnologiile clasice hardware, în defavoarea sistemelor software. În viitor, echipamentele clasice hardware ar putea reprezenta doar un sfert din valoarea unui autoturism, spre exemplu, trei sferturi fiind reprezentate de tehnologie software.

Companiile germane axate pe domenii inovatoare (startup) nu au putut imita succesul firmelor americane din cauza lipsei de finanţare şi a reticenţei culturale faţă de riscuri. Antreprenorii germani sunt învăţaţi "să obţină utilitate din prima zi", argumentează Christoph Raethke, directorul Centrului german pentru Antreprenoriat Tehnologic din Berlin.

Oamenii de afaceri germani se confruntă cu obstacole birocratice substanţiale, reglementările în domeniul muncii sunt relativ rigide, iar Codul fiscal german nu favorizează alocarea de capital pentru investiţii, explică analişti economici.

"Germania este dependentă puternic de industria auto, care constituie aproximativ o cincime din producţie. Acest lucru face economia vulnerabilă la problemele apărute în industria de profil din cauza trecerii la vehicule electrice, care utilizează mult mai puţine piese mobile decât cele propulsate de carburanţi. Această situaţie ar putea afecta uriaşa industrie germană de piese auto", subliniază WSJ.

Germania a început să aloce din ce în ce mai multe fonduri pentru cercetare şi dezvoltare şi încearcă să stimuleze companiile să investească în tehnologie digitală. La acest capitol, Singapore, Suedia şi Statele Unite ocupă primele locuri în lume, în timp ce Canada este pe poziţia a noua, Marea Britanie pe locul 11, iar Germania pe 17, conform Institutului internaţional pentru managementul dezvoltării. Economiştii cred că Germania investeşte prea puţin, atât la nivel public, cât şi privat, în infrastructura digitală, energetică şi de transporturi.

"Producătorii auto germani au fabricat bujia perfectă şi au tot optimizat-o. Dar mulţi experţi din Silicon Valley şi din China caută modalităţi prin care să ajute industria să se schimbe, acţionează în acest sens. Nu mă pot gândi la nicio companie germană mică sau mijlocie care să gândească în acest cadru", explică Lin Sebastian Kayser, un antreprenor în domeniul digital din oraşul german München.

 

Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 766: Doi morți într-un atac cu drone asupra regiunii Belgorod

Un atac ucrainean cu dronă a făcut doi morţi în regiunea rusă de frontieră Belgorod, în vestul ţării, a informat guvernatorul local, în această...

Taiwanul anunță că a detectat 21 de avioane militare chineze în jurul insulei

21 de avioane militare chineze au fost detectate în jurul Insulei Taiwan începând cu ora locală 8:15 (0:15 GMT), a anunţat sâmbătă Ministerul Apărării...

Lamborghini va construi o ediție limitată a variantei Huracan

Lamborghini a prezentat o ediție specială a modelului italian, cu patru vopsele deosebite, stil camuflaj. Au fost produse doar 12 exemplare, toate fiind deja...
Ultima oră
Pe aceeași temă