Șantierele navale luptă din greu pentru forță de muncă specializată

de Ticu Ciobotaru

Șantierele navale luptă din greu pentru forță de muncă specializată

Efectul desființării școlilor profesionale a fost dur resimțit în industrie, pentru că primul efect a fost dispariția forței de muncă specializate. Nici măcar nu se mai vorbește de meserii precum cele de „frezor”, „rabotor” sau „sculer matrițer”, importante într-o societate de producție industrială.

Probleme mai mari apar în domeniile strict specializate, cum este industria navală, în care sunt profesiuni specifice, ca „lăcătuș constructor naval”, constructorul corpului navei sau „tubulator”, cel care construiește instalațiile de bord.

Piața forței de muncă din construcții navale e supusă în permanență unor provocări. Pe de o parte, sunt perioade de supraîncărcare, când necesarul de forță de muncă devine presant, dar și perioade precum cea din 2009-2010, când, pe fondul crizei, numărul navelor construite a scăzut și s-a ajuns la excedent de forță de muncă. Potrivit lui Florin Spătaru, directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste al Şantierului Naval Damen Galaţi, la acest moment, șantierele navale românești au încărcare 100% și necesarul de forță de muncă este pe măsura acestei presiuni.

„Industria navală are un anumit specific, o anumită caracteristică, astfel încât, periodic, există situații de supraîncărcare și presiune pe capacitățile de producție și după un număr de ani apare un deficit de proiecte noi. La acest moment, suntem în situația în care majoritatea șantierelor navale din țară și a societăților din industria orizontală au încărcare 100%. Asta înseamnă că există un necesar de forță de muncă pe care trebuie să o atragem și facem lucrul ăsta prin programe de formare și, bineînțeles, prin recrutarea unor muncitori calificați. Este o presiune care va crește în perioada imediat următoare, dar eu zic că șantierele navale sunt pregătite să facă față acestor provocări”, ne-a declarat directorul Damen Galați.

„Head hunting”

O problemă apare prin faptul că și companii de peste hotare încearcă să „vâneze” navaliști români, care sunt foarte bine calificați. Ieri, compania de construcții navale Irving Shipbuilding din Canada, care deține Șantierul Naval din Halifax, a revenit la Galați pentru organizarea unui nou târg de joburi pentru navaliști. Canadienii angajează muncitori și ingineri navaliști. Irving Shipbuilding a mai organizat un astfel de târg în februarie și atunci au venit în căutarea unui loc de muncă în Canada și navaliști din Constanța, Mangalia, Brăila, Tulcea, Giurgiu. Unui muncitor i se oferă un salariu anual de 50.000-60.000 de dolari, o sumă tentantă, dar depinde de costurile vieții de fiecare zi de acolo. Canadienii au un slogan care pe site-ul firmei este postat în limba română și sună foarte hotărât: „Angajăm navaliști pentru următorii 30 de ani în construcții navale în Canada”!

200 de muncitori pe an

Industria navală a avut o reacție promptă la diminuarea cifrei de școlarizare și în cele din urmă desființarea școlilor profesionale. Aproape toate șantierele navale și-au dezvoltat propriile centre de formare profesională, acreditate de Ministerul Educației. Asta înseamnă că tinerii care au absolvit 10 clase sunt potențiali candidați pentru formarea în aceste centre. Practic, șantierele navale și-au înființat propriile școli profesionale. Șantierul Naval Damen Galați formează aproximativ 200 de muncitori în fiecare an.

„Specializările pentru care suntem acreditați sunt specializările de bază din industria navală, adică lăcătuș constructor naval, sudor, tubulator și mecanic. Din această perspectivă, a putut fi asigurat un număr de muncitori calificați prin intermediul acestor cursuri. Damen colaborează cu un liceu și urmează să dezvoltăm colaborarea cu încă un liceu din județul Galați, pentru dezvoltarea competențelor tinerilor absolvenți. Ei efectuează practica în cadrul șantierului naval, urmând ca ulterior să fie potențiali angajați ai Damen, fiind deja calificați”, spune Florin Spătaru.  

Soluție extremă: externalizarea activităților

Metoda cursurilor de calificare nu a putut fi utilizată și în privința unor meserii ca „frezor”, „rabotor” sau „sculer  matrițer” și conducerea Damen Galați a luat decizia de a renunța la atelierele proprii de „Strungărie” și „Ajustaj”, externalizând aceste activități. „Zona de uzinaj a fost externalizată către companii specializate. Pentru anumite activități specifice, personalul calificat nu este atât de numeros și nu s-ar justifica crearea unor clase speciale pentru ast-fel de meserii”, a mai precizat directorul Damen Galați.

În privința recrutării de ingineri navaliști, pregătiți la Facultatea de Inginerie Navală de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, competiția este mai acerbă. Pentru a-și asigura necesarul de ingineri, Damen Galați îi recru-tează încă din anul II de facultate, oferindu-le burse. „Pe partea de inginerie, Șantierul Naval Damen oferă burse private pentru un număr de ingineri începând din anul II de studii, urmând ca după absolvire să își dezvolte o carieră în cadrul șantierului naval. După 3-4 ani de activitate pot accesa la o carieră internațională în cadrul Grupului Damen. Separat de acest proiect, avem angajările curente de tineri ingineri după terminarea studiului de licență sau a studiului masteral”, a mai precizat Spătaru. La concurență cu Damen, și alte șantiere navale își recrutează viitorii ingineri tot de pe băncile facultății.  

Campanie de recrutare fără succes

Unul dintre domeniile care se confruntă cu astfel de probleme este cel al construcțiilor navale. Șantierul Naval „Vard” din Brăila are de aproximativ un an o campanie de angajări. Șantierul din Galați are nevoie de muncitori de înaltă calificare, pentru că din 2009 a renunțat la producția de nave de transport de mărfuri (cargouri, mineraliere), trecând la construirea de nave militare și nave tehnice specializate, precum cele de montare de cabluri submarine.

Probleme asemănătoa-re sunt și în alt domeniu, în siderurgie. De câțiva ani, combinatul ArcelorMittal și-a înființat propria școală de ucenicie pentru formarea muncitorilor și în vacanțele de vară ale studenților organizează programe de internship, pentru selectarea viitorilor ingineri.

Comentarii

© 2006 - 2017 - Toate drepturile rezervate