Centura Bucureștiului, singura din Europa cu trecere de pietoni. Cât ne costă pasarelele

de Adrian Bărbulescu

Centura Bucureștiului, singura din Europa cu trecere de pietoni. Cât ne costă pasarelele

În noaptea de marţi spre miercuri s-a produs un accident oribil şi stupid, în care o persoană şi-a pierdut viaţa în timp ce traversa regulamentar drumul care ocolește orașul, pe o porțiune modernizată.

Accidentul mortal a readus în prim plan o problemă mai veche a sectorului de nord din Centura Bucureştiului: deşi a fost modernizat recent, proiectul nu a inclus şi construcţia de pasarele, pentru ca pietonii să poată traversa în siguranţă.  

Astfel, Bucureştiul este singura capitală europeană în care șoseaua care o ocolește poate fi traversată pe treceri de pietoni, şi nu prin tuneluri sau pasarele supraterane, aşa cum ar fi normal şi civilizat. În apropierea trecerilor de pietoni sunt amplasate indicatoare rutiere care cer reducerea succesivă a vitezei autovehiculelor până la 10 kilometri pe oră, însă niciun şofer nu respectă aceste indicaţii.   

„Pe Drumul Național Centura București (DNCB) sunt amplasate 6 treceri de pietoni la următoarele poziții kilometrice: km 67+257, km 68+261, km 68+492, km 69+771, km 70+197, km 71+349”, se arată într-un răspuns al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) trimis la solicitarea României libere. Cu alte cuvinte, toate trecerile de pietoni sunt amplasate în zona de nord a Centurii Bucureştiului, care a fost modernizată şi lărgită la două benzi pe sens.  

Zece pasarele, în pregătire

Marți seara, un bărbat de aproximativ 35 de ani a murit lovit de o maşină, în timp ce traversa regulamentar, pe la trecerea de pietoni, Şoseaua de Centură a Capitalei. Vizibil şocat, şoferul a spus că pur și simplu l-a văzut în ultima secundă, deoarece pietonul era îmbrăcat în negru. Scena de groază s-a produs în jurul orei 22,00, într-o zonă slab iluminată. “Dacă îl vedeam nu dădeam peste el. Era pe trecere, dar nu l-am văzut pur și simplu, nu e nicio lumină în zonă. Era tot în negru, rucsac negru, pulover negru, adidași negri, tot în negru. Nu aveam viteză foarte mare, chiar nu aveam, nu mă grăbeam”, a declarat șoferul. Din cauza accidentului, circulația în zonă s-a desfăsurat cu dificultate mai bine de o oră.

Oficialii CNAIR susţin, în răspunsul oferit României libere, că au deja în pregătire construcţia de pasarele supraterane care să înlocuiască trecerile de pietoni, astfel încât Şoseaua de Centură să poată fi traversată în condiţii de siguranţă. Astfel, pe tronsonul cuprins între Autostrada Bucureşti – Piteşti (A1) şi DN7 (care se află la finalul procesului de modernizare şi lărgire la patru benzi) se are în vedere construcţia a cinci pasarele pietonale, la pozițiile: km 55+870, km 57+690, km 59+390, km 61+340, km 63+340.

“Acest obiectiv se află în procedura de achiziție servicii de proiectare și execuție lucrări. Perioada estimată a procedurii de achiziție este de aproximativ două luni, proiectarea 5,5 luni , iar execuția cinci luni.  Valoiarea medie estimată pentru execuția unei pasarele este de aproximativ 500.000 lei fără TVA”, se precizează în răspunsul CNAIR.

Compania de drumuri are în vedere construcţia altor cinci pasarele pe Centura Municipiului București, între DN 1A și DN 1, adică exact acel tronson pe care s-a produs tragedia din noaptea de marţi spre miercuri. Pasarelele cu pricina vor fi amplasate la pozițiile: km 68+230, km 68+480, km 769+730, km 70+285, km 71+305. “Acest obiectiv se află în faza de studiu de fezabilitate, fiind în stadiul de obținere a certificatului de urbanism și a avizelor solicitate prin acesta”, a precizat CNAIR.

7,5 km, modernizaţi în patru ani

După patru ani de lucrără, Centura Capitalei, sectorul de Nord-Vest, a fost deschisă pe 1 septembrie, în mare parte, circulației pe patru benzi și mai sunt restricții doar în zona kilometrului 57, unde lucrările urmează să se încheie la jumătatea lunii octombrie, după cum a anunțat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. „Deși începute încă din mai 2013, lucrările la sectorul de centură cuprins între A1 și DN7 au stagnat pentru o lungă perioadă de timp. Abia după nenumăratele vizite pe șantier, aceste lucrări au fost reluate în ritm accelerat. Acum, Centura de N-V a Capitalei este deschisă în mare parte circulației pe 4 benzi și mai sunt restricții doar în zona km 57, unde lucrările urmează să se încheie la jumătatea lunii octombrie. Exact așa cum am promis, am și realizat! Am dat drumul traficului pe 4 benzi, în condiții de siguranță a circulației!”, a scris Răzvan Cuc pe pagina sa de Facebook.

Este vorba de un tronson de numai 7,5 km din Centura Capitalei, cuprins între A1 și DN7, la care lucrările au fost începute în 2013 de compania autohtonă de construcții Delta ACM 93, controlată de omul de afaceri Florea Diaconu. Aici au fost probleme cu exproprierile, inclusiv cu Titan Mar, societate deținută de fostul primar general Adriean Videanu.


Citește și: UPDATE Firma lui Adrian Videanu ține în loc șoseaua de centură. Răspunsul Titan Mar

Comentarii

© 2006 - 2017 - Toate drepturile rezervate