14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialGabriela Firea vrea să resusciteze proiectele lui Sorin Oprescu și Marian Petrache:...

Gabriela Firea vrea să resusciteze proiectele lui Sorin Oprescu și Marian Petrache: Vom avea trei autorități de transport, nu și bilet unic deocamdată

Bucureștiul este singurul oraș european unde mijloacele de transport au sisteme de tarifare diferite. Abonamentul RATB nu este valabil la metrou și la trenurile regionale.

Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică, săptămâna trecută, Planul de Mobilitate Urbană pentru 2016-2030 în regiunea București-Ilfov. Vorba vine dezbatere publică, din moment ce documentul cu pricina este prezent pe site-ul Primăriei Municipiului București (www.pmb.ro), dar nu pe homepage, așa cum ar fi fost normal. 

Documentul supus atenției bucureștenilor și ilfovenilor abundă în promisiuni de noi linii de metrou, de tramvai și de autobuz, însă ceea ce suscită curiozitatea este prevederea referitoare la „înființarea Autorității de Transport Metropolitan București” (ATMB). Curios pentru că,  încă din 2011, în subordinea Ministerului Transporturilor funcționează Autoritatea Metropolitană de Transport București (AMTB). Are director, are angajați care-și iau salariile și fac studii (utile, de altfel), dar nu reglementează în niciun fel trans-portul public din zona București-Ilfov.

Ambiția fostului primar general, zădărnicită de DNA

Asta pentru că nu a vrut fostul primar general Sorin Oprescu, acum acuzat de DNA de luare de mită. Fostul edil a ținut -să-și facă propria instituție și, în consecință, a înființat, la finele lunii aprilie 2015, împreună cu președintele Consiliului Județean Ilfov, Marian Petrache, Asociația de Transport Metropolitan București (ATMB).

Prin statutul noii asociații, cei doi aleși locali sperau să se lege de scaune timp de patru ani. „Consiliul Director este condus de preşedintele Asociaţiei şi vicepreşedintele Asociaţiei, numiţi de Adunarea Generală, cu excepţia primului mandat de 4 (patru) ani, când preşedinte va fi primarul general al Capitalei, dl prof. dr. Sorin Mircea Oprescu, iar vicepreşedinte va fi preşedintele Consiliului Judeţean Ilfov, dl Marian Petrache”, se arăta în document. Cu nume și prenume, de parcă, în 2016, nu ar fi fost alegeri locale. Sau, poate că cei doi se credeau inamovibili pe funcțiile de primar general, respectiv șef de Consiliu Județean.

Într-adevăr, Petrache este și acum președintele CJ Ilfov, însă Oprescu a fost săltat de DNA nici cinci luni mai târziu, pe 6 septembrie 2015. În consecință, asociația celor doi nu a mai ajuns la tribunal, pentru că statutul nu mai corespundea realității, Sorin Oprescu nemaifiind primar al Bucureștilor. 

Ce se va întâmpla cu Autoritatea Ministerului Transporturilor

Acum, primarul în funcție, Gabriela Firea, vrea, de fapt, să resusciteze asociația lui Sorin Oprescu și să o transforme în autoritate. Poate a treia oară e cu noroc. „Autoritatea de la Ministerul Transporturilor își face treaba, elaborează studii extrem de interesante, însă nu este normal ca o instituție guvernamentală să dicteze politici de transport la nivel local. În consecință, trebuie găsită o soluție pentru ea: ori fuzionează cu cea de la Primărie, ori se desființează pur și simplu”, a declarat, pentru „România liberă”, Ștefan Roșeanu, președintele Asociației pentru Mobilitate Metropolitană.

În Planul de Mobilitate Urbană se promite introducerea biletului unic. Până atunci însă, Bucureștiul rămâne singura capitală europeană care nu are un sistem integrat de tarifare, în zona metropolitană, pentru toate mijloacele de transport – RATB, Metrorex, trenuri suburbane și autobuze sau microbuze particulare sau aparținând diferitelor consilii locale din Ilfov. 

Ștefan Roșeanu spune că biletul unic se putea introduce și fără să existe neapărat Autoritatea Metropolitană de Transport, printr-o simplă înțelegere. O asemenea înțelegere a existat între Metrorex și RATB, cardurile acesteia din urmă putând fi folosite pentru accesul la metrou. Ea a picat însă acum trei ani, când Metrorex a acuzat RATB că nu-i virează contravaloarea călătoriilor plătite cu Cardul Activ al regiei de transport suprateran.  

Cele mai citite

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou eliberat de...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă