13.9 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialȘoseaua de centură care ocolește statul. Lucrări estimate inițial să dureze 18...

Șoseaua de centură care ocolește statul. Lucrări estimate inițial să dureze 18 luni, nu s-au încheiat nici după 5 ani

Miniștrii Transporturilor, indiferent că au fost de la PSD, PD sau PNL, nu au reușit să convingă antreprenorii să își pună oamenii la muncă. Actualului ministru, Răzvan Cuc, firmele i-au ignorat până și convocarea de a fi prezenți la vizita sa pe șantier.

Un proiect finanțat din bani europeni, care presupune doar construirea a 7 km de centură ocolitoare, nu a fost finalizat nici după 5 ani de la începerea lucrărilor. Între timp, pe șantier s-au perindat mai mulți miniștri ai Transporturilor și șefi de la CNADNR/CNAIR veniți să impulsioneze firmele să aducă mai mulți constructori, să mărească ritmul lucrărilor. Dar niciuna din aceste vizite nu a avut rezultatul scontat.

A fost făcută o nouă licitație, a fost schimbat constructorul, s-au dat noi termene, dar nici asta nu a schimbat ceva. Ne referim la Proiectul „Varianta Ocolitoare Tecuci“, pe care localnicii îl numesc cu sarcasm „VOT“, interpretând abrevierea ca pe o aluzie la faptul că acest proiect a adus doar voturi politicienilor, dar nimic bun pentru ei. 

Pregătirea proiectului, de nota 10

„Varianta Ocolitoare Tecuci“ este proiectul cu care Alianța DA a câștigat alegerile în oraș, în 2004, și care a prins contur în acea guvernare și în anii care au urmat. Șoseaua de centură sud-vest face legătura între DN 24 Tecuci-Iaşi şi DN 25 Tecuci-Galaţi, ambele fiind drumuri naţionale importante pentru transportul de mărfuri în zona de est a ţării, pentru că sunt un nod între nordul țării și porturile de la Dunăre şi Marea Neagră.

În absența acestei variante ocolitoare, TIR-urile străbat străzile din oraș și din cauza traficului greu multe case sunt șubrezite, pline de crăpături. Se înțelege cât își doreau tecucenii această șosea de centură, care să alunge TIR-
urile din oraș. A fost realizat proiectul șoselei de 6,94 km, a fost aprobată legea în baza căreia au fost acordate despăgubiri de 1.127.734 lei pentru exproprierea unei suprafeţe de 124.870 mp. Valoarea contractului era de peste 49 milioane de lei fără TVA, din care cea mai mare parte venea din finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană. Restul banilor erau acordați de la bugetul de stat.

Senatorul PDL Necula a învins Tel Drum-ul

În 2012, a fost organizată prima licitație, la care au participat zece asocieri şi firme de construcții, printre acestea aflându-se și Tel Drum. În urma licitaţiei, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a încredin­ţat lucrările firmei Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia. Subcontractorul cu care a lucrat compania portugheză a fost Atlas SA Galați, controlată de fostul senator PDL Marius Necula. Acesta fusese implicat, în 2010, în scandalul sălilor de sport și susținea că de fapt Atlas SA ar fi administrată de mama sa. Pe 11 martie 2012, la semnarea contractului a participat și ministrul Transporturilor Alexandru Nazare.

Amânări în serie

Termenul de finalizare a lucrărilor era în 2013, dar șantierul a stat mai mult aproape pustiu. În septembrie 2013, reprezentanții CNADNR au reziliat contractul cu Sociedad de Construciones Soares da Costa constatând că „după 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14%“ și că „din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea“.

În august 2014, a fost organizată o nouă licitație. S-au prezentat tot zece firme și asocieri.

În mai 2015, compania de drumuri a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL. Noul contract devenise mai scump, peste 51 de milioane de lei fără TVA, din care 85% finanțarea europeană. Lucrările au început pe 3 august 2015.

După un an, pe 6 iunie 2016, CNADNR, devenită CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a anunțat penalizări pentru nerespectarea termenului de finalizare a lucrărilor, iar pe 21 iulie 2016 antreprenorul a solicitat aprobarea unui nou termen.

CNAIR a stabilit data de 23 decembrie 2016 pentru închiderea șantierului. Bineînțeles că nu a fost respectat nici acesta. În ianuarie 2017 reprezentanții statului constatau că lucrările sunt realizate în procent de 30% și estimau că vor fi finalizate în luna iunie anul acesta.

„Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?“

Iunie 2017. Pe șantierul de la Tecuci a descins actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, însoțit de reprezentanți ai CNAIR și preşedintele Comisiei de Transporturi din Senat, senatorul PSD Ionel-Daniel Butunoi, care este chiar din Tecuci. Marea surpriză a ministrului Transporturilor a fost că numărul membrilor delegației era mai mare decât numărul muncitorilor de pe șantier. În plus, nici urmă de vreun reprezentant al antreprenorului. Ministrul a avut o răbufnire nervoasă: 

„Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Îi dau banii şi el nu construieşte? Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?“, după care s-a calmat și a explicat: „Eu mă aşteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porţiuni, din varianta de ocolire. Am fost profund dezamăgit. Mobilizare foarte slabă a acestui constructor, care m-aş fi aşteptat, sincer, să fie prezent aici, ceea ce este pentru mine încă o dovadă de neseriozitate“. Ulterior, reprezentanții asocierii de firme au fost invitați la Ministerul Transporturilor, au fost anunțați că vor suporta penalizări și cu asta s-a mai încheiat un episod. Următorul termen de finalizare, cel de-al patrulea, este pe 31 decembrie 2017.    

Cele mai citite

Emma Răducanu, eliminată de Iga Swiatek în semifinalele turneului de la Stuttgart

Jucătoarea poloneză de tenis, Iga Swiatek, ocupanta locului 1 în clasamentul WTA și principala favorită la turneul WTA 500 de la Stuttgart, Germania, s-a...

Beat la volan, cu 218 km pe oră în localitate

Un șofer în vârstă de 41 de ani din Craiova a fost prins de polițiști conducând băut la volan și cu o viteză de...

Emma Răducanu, eliminată de Iga Swiatek în semifinalele turneului de la Stuttgart

Jucătoarea poloneză de tenis, Iga Swiatek, ocupanta locului 1 în clasamentul WTA și principala favorită la turneul WTA 500 de la Stuttgart, Germania, s-a...
Ultima oră
Pe aceeași temă