19.6 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăEconomiePrimarul Mangaliei, disperat de situația de la Șantierul Naval

Primarul Mangaliei, disperat de situația de la Șantierul Naval

Primarul Mangaliei, Radu Cristian, solicită autorităților centrale ale statului, prin intermediul mai multor scrisori și petiții, să ia măsuri urgente pentru deblocarea situației de la Șantierul Naval DMHI.

Într-o scrisoare adresată, recent, președintelui României, primului-ministru, președinților celor două Camere ale Parlamentului și ministrului Economiei, edilul din Mangalia trage un semnal de alarmă cu privire la criza socială și economică provocată de posibila închidere a Șantierului Naval din sudul litoralului.

Incertitudinea care planează acum asupra acestui subiect și lipsa comenzilor de lucrări a creat o stare de neliniște și confuzie în rândul angajaților șantierului, dar și printre cetățenii municipiului Mangalia.

„În calitate de primar al U.A.T. Municipiul Mangalia, doresc să vă informez asupra faptului că prelungirea situaţiei de incertitudine sau închiderea acestui şantier de lungă tradiţie va avea un impact social şi economic major pentru Mangalia, pentru judeţul Constanţa, dar şi pentru economia ţării, prin pierderea unui punct strategic de dezvoltare industrială şi a mii de locuri de muncă“, a subliniat primarul Mangaliei, Radu Cristian, în documentul transmis oficialităților statului.

Acesta spune că a mai făcut un demers asemănător la începutul anului. „Am mers și voi mai merge la Guvern pentru a solicita, în scris, deblocarea crizei de la Șantierul Naval. Este un obiectiv strategic pentru industria navală românească și în mod cert se va găsi o soluție, dar aceasta trebuie aplicată cât mai curând pentru că oamenii au nevoie de locuri de muncă, au nevoie de salarii.

În același timp, Șantierul Naval este principalul contribuabil la bugetul local și, de aceea, Primăria Mangalia dorește stabilitate și dezvoltare pe această platformă a industriei navale românești“, a completat Radu Cristian.

O istorie de 44 de ani

Şantierul Naval din Mangalia este cel mai important pentru construcţia, conversia şi reparaţia de nave din zona Mării Negre şi cel mai mare contributor la bugetul local al municipiului Mangalia.

Istoria acestuia a început în urmă cu 44 de ani, în 1974, când lua fiinţă Şantierul 2 Mai Mangalia, care, în 1997, devine Daewoo Mangalia Heavy Industries, companie născută prin asocierea dintre Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering din Coreea şi Şantierul Naval 2 Mai Mangalia. Şantierul Naval “2 Mai” S.A. Mangalia deţine, în această structură, 49% din acţiunile companiei, în timp ce Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), are 51% din capitalul social.

Şantierul Naval din Mangalia, de-a lungul existenţei sale, a livrat nu mai puţin de 152 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave destinate logisticii platformelor de foraj marin, trei docuri plutitoare, o macara plutitoare şi o instalaţie plutitoare specializată în dragare. În 2016, Șantierul Naval avea 2.399 de angajaţi proprii, alături de cei peste 4.700 de angajaţi ai societăţilor colaboratoare, numărul total al celor direct angrenaţi în viaţa şantierului depăşind 7.000 de salariaţi – toţi din Mangalia, dar şi din localităţile învecinate – Şantierul Naval Mangalia fiind cel mai mare şi mai puternic angajator din sudul litoralului românesc, un motor economic în sudul ţării, la Marea Neagră.

În acest moment, în februarie 2018, aici mai sunt puţin peste 1.700 de angajaţi. „Față de situaţia expusă, facem apel la dumneavoastră, pentru a analiza şi a vă implica direct în soluţionarea urgentă a situaţiei Şantierului Naval din Mangalia, ţinând cont de întreaga infrastructură existentă, dar şi de necesitatea continuării şi dezvoltării acesteia, ca pol strategic al economiei naţionale“, a conchis primarul Mangaliei, Radu Cristian, în scrisoarea adresată autorităților centrale ale statului.

O a doua vale a Jiului

Recent, un consilier local, Ozghiun Menabit, atrăgea atenția că, fără activitatea șantierului naval, Mangalia va deveni o a doua Vale a Jiului.

„În 2016, economia Mangaliei a fost de 3,1 miliarde de lei (709,3 milioane de euro), din care activitățile economice ale șantierului naval Mangalia au însumat 2,3 miliarde de lei (515 milioane de euro). Șantierul naval reprezintă 75% din economia Mangaliei. Dintr-un total de 11.817 angajați în sectorul privat din Mangalia, 5.672 au fost angrenați în construcția sau în repararea de nave maritime. 48% din angajații sectorului privat din Mangalia au fost navaliști. Șantierul naval, prin taxele și impozitele plătite, cât și prin taxele și impozitele plătite de angajații săi, a generat salariile pentru administrația publică, a asigurat sursa de finanțare pentru salariile tuturor celor care lucrează în serviciile de utilități publice, pentru celelalte instituții susținute din bugetul local. 70% din angajații Mangaliei depind direct de activitatea șantierului“, a precizat Menabit.

Acesta a mai spus  că, în prezent, activitatea șantierului este înghețată, dar forța de muncă nu este conservată.

Recent, acționarii majoritari de la DMHI, din Coreea de Sud, au anunțat că vor să-și vândă acțiunile. O companie olandeză s-a arătat dispusă să cumpere, iar fostul prim-ministru Mihai Tudose a declarat că statul ar putea răscumpăra acțiunile.

Cele mai citite

Lufthansa a evitat o grevă a salariaților chiar de Paște

Compania aeriană germană Lufthansa şi un sindicat care reprezintă personalul de la sol au anunţat miercuri că au ajuns la un acord privind salariile...

GALERIE FOTO. Iubita lui Kevin Trapp a făcut duș în aer liber

Modelul brazilian Izabel Goulart, una dintre cele mai cunoscute iubite de fotbalist din lume, și-a înebunit milioanele de urmăritori de pe Instagram după ce...

Reforma austerității, îmblânzită. Plafonări peste plafonări de la Guvern

După austeritatatea de anul trecut și cu un deficit bugetar la limită, Executivul face cadouri pentru români, iar angajații din companiile de stat pot...
Ultima oră
Pe aceeași temă