€4.6321 $3.9175 £5.2408

Licitație cu dedicație la Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Marian Păun, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, nu știe să lege două fraze, dar conduce o instituție unde cerințele unei licitații sunt modificate, astfel încât să fie câștigată de cine trebuie.

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Altfel extrem de discret, a devenit recent viral pe Internet, după ce a acordat un interviu la Antena 3 în care s-a dovedit incapabil să lege două fraze. Cu toate acestea, la instituția condusă de inginerul Păun sunt organizate licitații în așa fel încât unii competitori să fie descalificați din start, iar alții (în acest caz unul singur) să îndeplinească la fix toate criteriile.

La finele săptămânii trecute, ARF a publicat pe -SEAP anunțul de participare pentru procedura de licitație deschisă privind serviciul de consultanţă: „Studiu de Sustenabilitate și Eficientizare a Rețelei Feroviare din România”, anunțul fiind transmis și către Jurnalul Uniunii Europene. Valoarea estimată a acestei achiziții, care vine să completeze Master Planul General de Transport al României, este de 4,4 milioane de lei fără TVA, adică puțin sub un milion de euro. Studiul trebuie realizat într-un an și jumătate, iar sursa de finanțare va fi asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 din fonduri europene nerambursabile, plus co-finanțarea bugetului de stat.

Concret, serviciul de consultanță pe care vrea să-l contracteze ARF presupune analiza a 113 sectoare de linii de cale ferată, dintre care 97 sunt linii aflate în componenţa sec-ţiilor de circulaţie neintero-perabile, adică secundare, nesituate pe marile magistrale. Studiul presupune analiza mai multor aspecte, de la necesarul de mobilitate din zonele respective la posibilele măsuri de eficientizare pentru ca transportul feroviar să fie o alternativă viabilă la alte moduri de transport.

Cum toată lucrarea este finanțată din bani de la Bruxelles, caietul de sarcini a fost întocmit inițial pe baza recomandărilor Băncii Europene de Investiții (BEI). În prima variantă, convenită cu BEI, experiența experților era hotărâtoare în proporție de 70%, iar prețul doar 30%. Ei bine, anunțul urcat pe SEAP stipulează fix pe dos: 70% prețul și 30% experții.

Adăugiri pentru a scurta lista doritorilor

Și nu este singura modificare adusă caietului de sarcini convenit cu instituția financiară internațională. De data aceasta este vorba de o adăugire. În document a apărut brusc cerința ca participanții la licitație să dețină “autorizație AFER (Autoritatea Feroviară Română – n.red.), conform prevederilor Ordinului MT nr. 290/2000 privind admiterea tehnică a produselor și/sau serviciilor destinate utilizării în activitățile de construire, modernizare, întreținere și de reparare a infrastructurii feroviare și a materialului rulant, pentru transportul feroviar și cu metroul”.

Specialiștii în domeniul feroviar consultați de “România liberă” au fost surprinși când au văzut această prevedere din caietul de sarcini. Și asta deoarece contractul scos la licitație nu are nicio legătură cu construirea, modernizarea și toate celelalte activități menționate, fiind vorba pur și simplu de consultanță.  Mai mult, se cere ca firmele respective să aibă autorizație AFER pentru pro-iectare “cel puțin în specialitățile feroviare Infrastructură; Suprastructură; Consolidări terasamente și apărări de maluri; Poduri, podețe, pasaje denivelate, Treceri la nivel cu c.f., Construcții civile cu destinație feroviară (inclusiv instalații electrice, sanitare, termotehnologice); Instalații de siguranța circulației (iluminat zona macazurilor), Instalații de semnalizare și telecomunicații”.

Un cercetat penal îndeplinește condițiile

Majoritatea firmelor de consultanță nu sunt agrementate de AFER, pentru că nu au avut niciodată nevoie de așa ceva. De exemplu, o multinațională ca Deloitte, care, deși a mai avut contracte de consultanță în domeniul feroviar, n-are nicio șansă să se înscrie măcar la licitația organizată de ARF.

În schimb, este o firmă de consultanță care îndeplinește toate condițiile, și anume Baicons Impex SRL, deținută de omul de afaceri Marin Baicu, cercetat de DIICOT într-un dosar privind fraudarea CFR. Alături de Consis Proiect (firmă înființată tot de Baicu, dar vândută ulterior unei companii din Spania, Prointec SA), Baicons Impex SRL a câștigat licitația pentru noul studiu de fezabilitate la linia ferată Craiova-Calafat, în valoare de 3,91 milioane de lei.

Numele lui Marin Baicu a apărut în dosarul de crimă organizată în care a fost arestat preventiv Dan Besciu, asociat și administrator la Euroconstruct 98 Trading SRL, pus sub acuzare DIICOT pentru evaziune fiscală, delapidare și spălare de bani. Conform anchetatorilor, Baicu era unul dintre liderii grupării de crimă organizată care, prin firmele sale, ar fi păgubit CFR și CNADNR. 

„S-a stabilit că, în perioada 2011-2014, Dragoş Nedelcu (fost angajat al lui SOV la Realitatea Media – n.r.) şi Marin Baicu, administrator, de fapt, al SC Baicons Impex SRL (...), Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger (...) au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofo-liul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră”, a anunțat DIICOT în decembrie 2014.

În dosar erau urmăriţi penal, pentru fapte de evaziune fiscală şi spălare de bani, senatorul Gabriel Mutu (PSD), actualul primar al sectorului 6, şi deputatul Mario Ernest Caloianu (UNPR).

Avertisment de la BEI

Reprezentanții BEI la București au trimis deja o notă legată de atribuirea acestui contract la Autoritatea de Reformă Feroviară. Se anunță deci discuții furtunoase pe această temă. Interesant de văzut dacă ministrul Trans-porturilor, Felix Stroe, îl va demite pe Marian Păun, mai ales că a concediat directori ai unităților din subordine, cum ar fi CFR SA, pentru motive mai puțin grave: întârzierea de 50 de minute a unui tren.   

ESCHIVĂ. Comunicat de presă cu omisiuni

„România liberă“ a încercat să afle și punctul de vedere al președintelui ARF, Marian Păun, în legătură cu modificarea caietului de sarcini al licitației. “Toate informațiile le aveți pe site și în comunicatul ARF. Vă mulțumesc, o zi bună!”, ne-a spus telefonic Păun, refuzând să continue discuția. El ne-a îndemnat să citim comunicatul de presă dat publicității de ARF miercurea trecută, însă în el nu se găsesc lămuriri la aspectele sesizate de “România liberă”. În comunicat se menționează că anunțul de licitație a fost urcat pe SEAP pe 10 noiembrie, este precizată valoarea estimată a contractului, că este finanțat din bani europeni și alte detalii. Nu se precizează însă care este ponderea ofertei financiare și nici faptul că ofertantul trebuie să aibă autorizație AFER.

Loading...