Noua lege RCA: posibile reduceri de preț. ASF pune pe hârtie tarife mai mici pentru șase milioane de șoferi, dar nu are pârghii pentru a-și ține promisiunile

de Denisa Marin

Noua lege RCA: posibile reduceri de preț. ASF pune pe hârtie tarife mai mici pentru șase milioane de șoferi, dar nu are pârghii pentru a-și ține promisiunile

Pentru clienții firmelor de asigurare, principalul efect al expirării perioadei de șase luni cu tarife plafonate și al adoptării noii legi RCA este introducerea noului tarif de referință, care vine să înlocuiască prețurile maxime stabilite prin lege.

Pe noul indicator, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vede scăderi de prețuri la RCA, însă nu deține niciun instrument prin care să poată impune noile tarife calculate.

Tariful de referință pentru poliţa de răspundere civilă auto, așa cum a fost calculat de ASF, este mai scăzut decât prețurile maxime a căror valabilitate a expirat ieri, 18 mai. Dar, spre deosebire de plafoanele impuse timp de șase luni, tariful de referință nu este obligatoriu, având doar un caracter orientativ, scopul introducerii sale fiind, de fapt, oferirea unui instrument de negociere clienților.

Această situație ar putea fi reglată doar prin introducerea unei norme prin care ASF să lege prețurile de vânzare de tariful de referință. În Europa există mai multe țări unde reglementatorul impune ca tarifele de vânzare să nu poată depăși prețul de referință plu un anumit procent (de obicei 40-50%). O astfel de posibilitate circulă însă în ASF doar la nivel de idee, în timp ce tarifele de referință vor deveni efective chiar de săptămâna viitoare, moment din care asigurătorii pot să le respecte sau pot, la fel de bine, să nu o facă.

Dacă asigurătorii vor respecta, până la urmă, noile tarife, atunci absolut toți șoferii din România vor beneficia de reduceri de preț care merg de la 2-3 procente până la 70 de procente.

Exemple de calcule

Pentru cele mai populare categorii de tarife, scăderile sunt cu două cifre. De exemplu, pentru un șofer cu vârsta între 51 și 60 de ani care conduce un automobil cu motor sub 1.2 litri, tariful scade de la 618 lei la doar 506 lei.

Un șofer cu aceeași vârsta dar care este, însă, la volanul unui automobil cu capacitate între 1,4 și 1,6 litri ar trebui să plătească 606 lei, față de 714 lei până acum.

În cazul persoanelor cu vârsta între 31 și 40 de ani care conduc un automobil cu o capacitate între 1,4 și 1,6 litri, tariful scade de la 784 de lei la 686 de lei.

Și în cazul tinerilor sub 25 de ani, categoria de clienți cu cele mai multe accidente și, implicit, cu cele mai mari tarife, prețurile scad. De exemplu, un tânăr cu o mașină de 1,8 litri ar trebui să achite 1.289 de lei, față de aproape 1.600 de lei.

Despăgubiri limitate pentru vătămările corporale

De partea cealaltă, firmele de asigurare au obținut introducerea în noua lege RCA a unor reglementări privind valoarea daunelor plătite pentru vătămări corporale. A fost unul dintre marile obiective ale asigurătorilor în ultimii ani, în contextul în care instanțele din România au acordat sume importante pe acest tip de daune. Valoarea sumelor plătite pentru vătămări corporale în accidente rutiere a crescut cu nu mai puțin de 2.000% în ultimii 10 ani, iar ponderea lor în totalul daunelor plătite de asigurători se apropie de 30%. În acest context, reglementarea plăților poate aduce reduceri semnificative de costuri.

Limitarea despăgubirilor pentru vătămări corporale e principalul deziderat al firmelor de asigurare care au propus și au obținut introducerea în lege a unui tabel realizat de IML, în funcție de gradul de vătămare. Valorile din acest tabele, precum și valorile efective a despăgubirilor vor fi implementate prin legislația secundară, adică norme ASF și ordin de la MS.

Legea arată că fiecare punct traumatic atribuit diverselor tipuri de vătămare va valora un număr de salarii minime brute pe economie. În ace-lași timp, scala IML se oprește la 200 de puncte traumatice, atribuite stării vegetative permanente. Dacă, să spunem, un punct va fi stabilit la valoarea de două salarii minime brute (așa cum arătau primele variante ale propunerilor) la un salariu minim de 1.250 de lei, de exemplu, despăgubirea maximă ajunge la 500.000 de lei sau puțin peste 100.000 euro. Pe de altă parte, practica judiciară este neunitară, existând situații în care, pentru același caz, o instanță a acordat 10.000 euro, iar alta 500.000. 

Comentarii

© 2006 - 2017 - Toate drepturile rezervate