Bullying-ul, un fenomen alarmant în şcoli

de Elena Marinescu

Bullying-ul, un fenomen alarmant în şcoli

Campania „Opriți bullying-ul sau desființați recreațiile!“ a fost lansată ieri de Organizația Salvați Copiii, la Colegiul de Informatică „Tudor Vianu“ din Capitală, în contextul în care comportamentul violent din unităţile şcolare creşte de la o zi la alta, 3 din 10 elevi fiind ameninţaţi cu bătaia de colegi.

De asemenea, unul din patru copii a fost umilit în faţa colegilor, conform datelor studiului Fundaţiei „Salvaţi Copiii” România, care a urmărit modul de reacţie al copiilor şi al părinţilor cu privire la fenomenul de bullying. Au fost vizate diferitele tipuri de manifestări asociate cu acest comportament, printre care se numără excluderea din grup, umilirea, distrugerea lucrurilor altcuiva sau violenţa fizică.

Cu toate acestea, doar 38% din școli beneficiază de consilier școlar, preponderent în mediul urban şi majoritatea copiilor şi a părinţilor nu ştiu de existenţa comisiilor de combatere a violenţei în școală. „Hărțuirea, umilirea repetată și intenționată sunt fenomene care își pun amprenta asupra sănătății emoționale și sociale a tuturor copiilor, victime sau agresori. Pe termen lung, acești copii vor dezvolta mecanisme de inadecvare socială, fie că vorbim despre comportamente de abuz de putere, în cazul agresorului, fie despre un comportament de izolare socială, în cazul copilului-victimă“, a declarat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România.

Bucureştiul si 12 judeţe vor beneficia de un program-pilot pentru prevenirea actelor de hărţuire şi agresivitate în pauzele dintre orele de curs. În premieră, la clasa a V-a a fost introdus un manual de dezvoltare personală.

Ea a precizat că prin intermediul campaniei dorește să informeze și să ofere „metode de intervenție cât mai științifice și eficiente“ în cazuri de bullying. „Am pornit această campanie pentru că majoritatea copiilor ne-au spus că aceste fenomene de bullying se desfășoară în recreație, recreație în care ei ar trebui să socializeze, să fie prieteni. Pentru unu din patru copii recreațiile sunt cele zece minute de chin, de agresiune, de umilință, care poate să ducă la depresie, poate să ducă la traume greu de vindecat și, în cauze extreme, chiar la suicid. Ne veți întreba dacă Salvați Copiii vrea să desființeze recreațiile. Nu, nu vrem asta, vrem doar să oprim comportamentele de intimidare, de hărțuire, de agresiune, vrem să atragem atenția opiniei publice, părinților, profesorilor, copiilor, că este un fenomen de netolerat, este un fenomen care nu ține numai de sancțiune sau pedeapsă, e despre construcția unei noi culturi în care, dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să-i implicăm pe toți cei care au legătură cu domeniul respectiv, de la directorii școlilor, cadre didactice, personal auxiliar din școli, părinți și copii”.

Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoştinţe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel. Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice. România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unul raport al Organizației Mondiale a Sănătății, cu 17% din copiii de 11 ani care au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%. Cele mai noi date procesate la nivelul Ministerului Educației Naționale pentru anul școlar 2014-2015 vorbesc despre 18.783 de cazuri de violență la nivel național.  

Statistici alarmante

Obiectivele campaniei

Conștientizarea nivelului crescut de manifestare a comportamentelor de bullying între copii, precum și a consecințelor negative dramatice pe care bullying-ul le are asupra sănătății și dezvoltării armonioase a copiilor.

Constientizarea nevoii de intervenție integrată școală – familie, pentru gestionarea corectă și sănătoasă a comportamentelor de bullying. Creşterea capacităţii de răspuns a şcolilor în situaţii de bullying între elevi.

Promovarea unor metode pozitive și eficiente de educare socio-emoțională a copiilor, în spiritul valorilor de toleranță, respect, protecție și curaj.  Promovarea de proceduri și politici clare de intervenție specifică în situație de bullying, în colaborare cu Ministerul Educației.

Comentarii

Doresc sa vad site-ul intreg
© 2006 - 2017 - Toate drepturile rezervate