Și după deces, Sechelariu câștigă bani publici. Moștenirea grea de la Bacău

de Ionuț Avram

Și după deces, Sechelariu câștigă bani publici. Moștenirea grea de la Bacău

În perioada domniei absolute în Bacău a lui Dumitru Sechelariu, s-a petrecut o privatizare unică în țară. Pachetul majoritar al societății de trans-port public din municipiu a fost achiziționat de mama fostului primar, Agripina Sechelariu. Cu câteva luni înainte ca Sechelariu să pierdă primăria și puterea politică, consiliul local a votat concesionarea trans-portului public pe 25 de ani către societatea controlată de acesta. Iar din 2010 până în prezent, primăria decontează abonamente.

 

Legea spune maximum șase ani

 

Toate actele de privatizare s-au făcut între anii 1999 și 2002. În aprilie 2002, Consiliul Local Bacău aproba, prin HCL, privatizarea societății Transport Public. Pachetul majoritar de acțiuni revenea Agripinei Sechelariu, mama fostul baron PSD de Bacău. În 2004, s-a stabilit ca durata concesiunii să fie de 25 de ani, hotărârea consiliului local fiind luată în aprilie, la doar două luni înainte ca Sechelariu să piardă fotoliul de primar.

La trei ani de la concesionarea pe un sfert de secol, legiutorul a decis că, în cazul concesionărilor de transport persoane cu autobuze, durata maximă să fie de șase ani de zile. Este vorba despre Legea 92 din 2007. În Bacău, însă, nu s-a petrecut nimic pentru a se intra în legalitate. Abia doi ani mai târziu, fostul primar Romeo Stavarache a încercat rezilierea contractului de concesiune cu Transport Public și scoaterea la licitație a concesiunii pe traseele din municipiu.

Dar caietul de sarcini a fost atacat în contencios administrativ de prefectul de atunci, Constantin Scripăț. Coincidență, în acea perioadă, acesta din urmă era prezentat în culori vii de ziarul și televiziunea familiei Sechelariu. La acest moment, Scripăț este viceprimar al Bacăului, în alianța PSD-ALDE-PMP, din partea partidului lui Băsescu. După atacarea în instanță, Stavarache a renunțat la demers.

 

Privatizare făcută de senatorul Benea

 

De privatizarea societății s-a ocupat în mod direct actualul senator PSD și șef al organizației județene a partidului aflat la guvernare, Dragoș Benea. În cel de-al doilea mandat al lui Dumitru Sechelariu, Benea a ocupat funcția de viceprimar, după ce în primul mandat fusese la corpul de control. Înainte de administrație, Benea a lucrat la ziarul lui Sechelariu, la departamentul de sport. Printre privatizări de acest gen, senatorul PSD se ocupa și de achizițiile publice din primărie, conform fișei postului.

Prin hotărârea consiliului local numărul 350 din 22 octombrie 2010, s-a stabilit modalitatea de decontare a abonamentelor persoanelor care beneficiază de subvenții sau gratuități pe transport, conform legii. Conform documentelor oficiale, între anii 2012 până în prezent, municipiul a decontat către SC Transport Public SA, suma de 28.179.515 lei, adică peste șase milioane două sute de mii de euro. Până în 2016, nu s-a sesizat nimeni că decontările s-au făcut pe bază de tabel, cu semnătură, ce-i drept, tabele eliberate de direcția de asistență socială a primăriei și nu pe bază de servicii prestate efectiv. Nu a cerut nimeni societății să demonstreze că beneficiarii, fie ei elevi, pensionari, persoane cu handicap, donatori de sânge, chiar au și folosit abonamentele gratuite. Asta pentru că în HCL-ul mai sus amintit nu s-a precizat nicăieri ca metoda de decontare să fie validarea fiecărei călătorii în parte, ci la comun. Mai exact, erau cinci mii de beneficiari ai abonamentelor, Transportul Public elibera, prin direcția de asistență socială cinci mii de cartoane-legitimații, acestea erau împărțite, iar la finalul lunii, TP factura pentru toate legitimațiile. Nu a existat un validator electronic în fiecare autobuz care să arate de câte călătorii a beneficiat pensionarul, elevul, persoana cu handicap.  

 

Camera de Conturi s-a trezit abia în 2016

T

imp de șase ani, Camera de Conturi nu a observat nimic nelegal. Abia anul trecut, în urma unei adrese -primite din partea site-ului -Bacău Info, instituția de control a descoperit că există plăți nelegale. În raportul final, Camera de Conturi oferă și o recomandare către primărie. Deși, conform legislației, în caz că auditorii găsesc presupuse fapte penale, cu prejudicii, informează autoritățile competente, nu dau recomandări. Însă, în Bacău, se poate orice. “Acceptarea la decontare numai a documentelor care îndeplinesc potrivit legii contabilităţii calitatea de document justificativ; -acceptarea la plată a facturilor emise de către operatorul economic pentru serviciile prestate reprezentând transportul public local pentru unele categorii de persoane defavorizate din municipiul Bacău, al căror cost al abonamentului este suportat de la bugetul local, nu doar pe baza abonamentelor/legitimațiilor distribuite, așa după cum se procedează în prezent; stabilirea cuantumului și întinderii plăţilor nelegale efectuate ca urmare neurmăririi modului în care operatorul economic respectă clauzele convenite prin contractul și convenţia încheiate cu munici-piul Bacău și respectiv DAS Bacău; recuperarea plăţilor nelegale efectuate, inclusiv a foloaselor nerealizate; stabilirea întinderii prejudiciului şi recuperarea acestuia precum şi a beneficiilor nerealizate aferente revine ca obligaţie a directorului Direcţiei de Asistenţă Socială a municipiului Bacău”, se scrie în raportul Camerei de Conturi Bacău.

 

Parțial

Administrația PSD ia partea societății

Dacă în perioada administrației Stavarache, existau, ca medie, cinci mii de pensionari beneficiari ai abonamentelor subvenționate sau gratuite, plus trei mii de elevi și o mie o sută persoane cu handicap, după 2016, numărul a crescut. În primul an de mandat Necula-PSD au fost 6.258 de pensionari, iar în 2017, sunt 8.875. În plus, deși Camera de Conturi, prin raportul numărul C16/1939/1 din 12 decembrie 2016, precizează clar despre “plăți nelegale și prejudiciu”, primarul Cosmin Necula nu recunoaște. “În urma unui control efectuat de către Curtea de Conturi Bacău nu s-au constatat plăți nelegale pentru serviciile prestate de către Transport Public, ci s-a recomandat implementarea unui sistem care dă posibilitatea evidențierii fiecărei călătorii efectuate de către beneficiar, astfel încât să fie decontat efectiv serviciul prestat”, explică primarul PSD. Niciun cuvânt despre recuperarea prejudiciului, așa cum „recomandă” Camera de Conturi.

 

Propunere

Opoziția a cerut validatoare

Deși au închis și ei la rândul lor ochii mulți ani de zile la decontarea abonamentelor “la grămadă”, după ce au intrat în opoziție, liberalii au inițiat un proiect de hotărâre, pe 30 septembrie 2016, atunci când s-a pus în discuție mărirea numărului de beneficiari ai gratuităților, prin care cereau introducerea validatoarelor. Inițiativa a fost respinsă de către majoritatea PSD-ALDE-PMP din consiliul local. Abia câteva luni mai târziu s-a luat din nou în discuție, iar introducerea abonamentelor electronice și ale validatoarelor s-a făcut abia la sfârșitul lunii august a acestui an.

Comentarii

Doresc sa vad site-ul intreg
© 2006 - 2017 - Toate drepturile rezervate