Cercetătoarea Raluca Popescu, de la Institutul de Cercetare a Calității Vieții: Nu era necesară o redefinire a familiei. Familiile alternative nu au reprezentat niciodată vreo amenințare la adresa familiei standard

de Flavia Dragan

Cercetătoarea Raluca Popescu, de la Institutul de Cercetare a Calității Vieții: Nu era necesară o redefinire a familiei. Familiile alternative nu au reprezentat niciodată vreo amenințare la adresa familiei standard

Familia românească nu este în pericol, precizează Raluca Popescu, de la Institutul de Cercetare a Calității Vieții, din cadrul Academiei Române, și profesoară la Facultatea de Sociologie a Universității din București. Ea atrage atenția că familia, ca orice instituție socială, este în permanentă schimbare și, deși ”ne place să credem că nu se schimbă, familia de altădată este doar un model idealizat, care probabil nu a existat niciodată”.

Rl: Atrăgeați atenția, într-un studiu publicat în 2010, că familia nu mai este o instituție atât de conservatoare. Mai este actuală observația dvs.? 

Familia a fost mereu o instituție în schimbare, ca orice instituție socială. Ea se adaptează schimbărilor din societate, nu rămâne încremenită în timp. Nouă ne place să credem că familia nu se schimbă. Familia de ”altădată"e doar ideologie, e un model idealizat, care probabil nu a existat niciodată.  


”Cultural, ca normă, populația României se căsătorește. Nu există o pondere mare a celibatarilor, ne căsătorim mai devreme și mai frecvent decât în țările occidentale. Sunt aproximativ 20 de divorțuri la 100 de căsătorii.” , Raluca Popescu, cercetătoare și profesoară  


Rl: De ce credeți că inițiativa pentru redefinirea familiei a avut sprijinul a trei milioane de români? Era necesară o redefinire a familiei în România? Se află familia românească în pericol? 

 Familia românească nu e în niciun pericol. Oamenii divorțează exact la fel de mult ca în trecut (ca în anii 1960), se căsătoresc mai târziu, dar încă o fac, fac mai târziu copiii și mai puțini (dar pentru acest lucru există alte explicații, nu amenințările familiilor alternative), valorizează în continuare foarte mult familia ...

Nu era necesară o redefinire a familiei, evident. 

Românii sunt mai religiosi decat înainte de 1989 si chiar decât în anii 1990. Pe fondul interdicțiilor din perioada socialistă, a fost un efect de recuperare religioasă; mai ales după anii 2000, a explodat revirimentul religios. La noi, Biserica este o instituție puternică în societate și are și legitimitate, oamenii au încredere în Biserică și cred în Dumnezeu. În contextul unei religiozitati crescute, nu surprind aceste miscari valorice conservatoare.  Eu nu cred însă că reprezintă majoritatea populației României, ci mai degrabă o parte a populației foarte activă (e adevărat, o parte numeroasă) și foarte vizibilă în spațiul public. Majoritatea românilor nu cred ca consideră necesară o astfel de inițiativă, dar este o majoritate tăcută și absentă.  

În opinia dvs. de specialistă, este în regulă să definim familia doar în baza căsătoriei dintre un bărbat și o femeie?

 Juridic, familia poate avea definiții în acord cu ce consideră societatea necesar la un moment dat. Din punct de vedere sociologic, familia are o multitudine de forme și de definiții. Interesant este comportamentul de facto al indivizilor. Iar comportamentul de facto a avut mereu și forme alternative de manifestare la familia standard. Au existat și în trecut, că și în prezent, familii monoparentale, familii reconstituite, uniuni consensuale, familii LGBT. Recunoașterea socială și apoi juridică a acestora este altceva. Dar asta nu înseamnă ca aceste forme de familie nu au existat și nu vor există în continuare. Ele nu au reprezentat vreo amenințare la familia standard nici în trecut, și nu reprezintă nici în prezent.  


”Familiile alternative – monoparentale, reconstituite, uniuni consensuale, LGBT – nu au reprezentat niciodată vreo amenințarela familia standard – nici în trecut, nici în prezent.” , Raluca Popescu, cercetătoare și profesoară  

Citește dosarul integral aici:  Tradiție sau modernism? Cui îi este frică de familie | DOSAR ROMÂNIA LIBERĂ
Coaliția pentru Familie: Nu există democrație doar prin împlinirea dictatului ideologic al unei minorități
Oana Băluță: CpF vrea să impună o viziune Totală asupra alegerilor private ale oamenilor
Familia, din perspectivă creștină. Andrei Găitănaru: Creștinismul fără libertate este o contradicție în termeni
Președintele CNCD: Inițiativa CpF este legală, dar nu are legătură cu protecția familiei. Definiția propusă de Coaliție este restrictivă
Adrian Papahagi: Mama și tatăl nu sunt constructe filozofice, sociale sau ideologice, ci natura umană, pe care nu o putem aboli prin ukaz
Teodor Baconschi: În secolul XXI, Bisericile trebuie să dezvolte o pastorală a homosexualității. Legalizarea parteneriatului civil e o formulă de compromis acceptabilă
Judecătorul Cristi Danileț: Ne revoltăm când suntem interceptați de stat, pe motiv că se intră în viața noastră privată, dar, în același timp, cerem statului să reglementeze pe cine să băgăm în pat
Vlad Viski, MozaiQ: Nu e acceptabil ca, într-o democrație, să fim comparați cu pedofilii și zoofilii

Comentarii

© 2006 - 2017 - Toate drepturile rezervate