€4.6321 $3.9175 £5.2408

Lipsa prizelor blochează achiziția de mașini electrice

Principalul obstacol în creșterea flotei de mașini nepoluante rămâne infrastructura logistică subdezvoltată.

claudiu.padurean 0 comentarii

Automobilele electrice stârnesc un interes tot mai mare în România. Pe de o parte, dezvoltarea tehnologică rapidă şi scăderea costului bateriilor au dus la ieftinirea unor asemenea maşini. Pe de altă parte, există maşini electrice care pot fi utilizate ca urmare a adoptării conceptului de car sharing. De asemenea, contează şi dezvoltarea tot mai rapidă a infrastructurii de alimentare şi realimentare a unor asemenea maşini.

Tot mai mulţi români sunt interesaţi de automobilele electrice, din mai multe motive. În ultimii ani, tehnologia înglobată în aceste mașini a evoluat foarte rapid şi a crescut spectaculos autonomia oferită de bateriile încorporate. În al doilea rând, costul acestor baterii a scăzut foarte mult, ceea ce a dus la ieftinirea semnificativă a automobilelor electrice. În al treilea rând, noile automobile electrice devin tot mai mult un simbol al statutului social. În fine, un al patrulea motiv pentru cei care au banii necesari cumpără automobile electrice este reprezentat de faptul că acestea poluează foarte puţin, în condiţiile în care au emisii zero, spune directorul unei firme care vinde astfel de maşini, Marius Zăhan.

 ”O spun ca reprezentant al unui actor de pe o piaţă aflată într-o perioadă optimă, de creştere. Am constatat încă de anul trecut o creştere a interesului pentru maşinile electrice şi hibrid, dar trebuie să avem şi o dezvoltare a logisticii pe orizontală, adică a numărului de staţii de încărcare în tot orașul. Eu sunt convins că vânzările acestor mașini vor crește exponențial, dar nu vă pot spune cifre. Ce vă pot spune este că aceste autoturisme beneficiază de o tehnologie care avansează într-un mod alert. Vorbim de luni în care avansează tehnologia, nu de ani. În consecință, și piața ne dă semnale că crește. Dacă anul trecut vorbeam de sute de unități, eu sunt convins că de aici înainte, anul acesta și în anii viitori vom vorbi de mii și de zeci de mii de unități”, a declarat Marius Zăhan.

Varianta car sharing

La Cluj, nu doar cei care au bani pot să folosească astfel de maşini electrice. Există şi firme de închiriat maşini sau platforme de tip car sharing care pun la dispoziţia clienţilor automobile electrice, spune reprezentantul unei platforme de car sharing, Gabriel Oniga. ”Avem o flotă de 80 de maşini. -Două dintre ele sunt electrice la Cluj. De asemenea, la Bucureşti mai avem cinci maşini electrice în regim de car sharing, care sunt destinate în special firmelor de IT, deschise la utilizarea unor asemenea mașini. Mai avem disponibilitatea să mai aducem încă 30 de mașini electrice. Noi am vrea să le aducem la Cluj, unde am lansat și primul serviciu de car sharing, însă avem nevoie de mai multe staţii de încărcare. Vă daţi seama, nu ne putem descurca cu 30 de maşini la două staţii de încărcare. Nu am avea cum să asigurăm fizic încărcarea lor. Noi am venit cu un concept special de business cu aceste mașini electrice. Ele sunt destinate mai ales marilor clădiri de birouri, care își permit să își deschidă propriile lor stații de încărcare. Angajații unei mari companii vor putea împărți mașina electrică în interes de serviciu. Vom reduce, astfel, aglomerația din oraș. Există un interes foarte mare pentru mașinile electrice, dar încă este vorba de o tehnologie foarte scumpă, greu accesibilă utilizatorilor finali, de aceea are un foarte mare succes acest concept de car sharing. Fie că ne place sau nu, mașinile electrice sunt mașinile viitorului”, a precizat Gabriel Oniga.  

Orașele cele mai prietenoase cu mașinile electrice

Utilizarea maşinilor electrice este încurajată şi de dezvoltarea infrastructurilor necesare acestui tip de automobile. Cele mai prietenoase orașe cu mașinile electrice sunt Bucureștiul și Clujul, însă încep să apară tot mai multe oportunități pentru utilizarea acestor mașini și în Timișoara, Sibiu sau Brașov, dar și în alte orașe. Nu există nici o centralizare a numărului de stații de încărcare disponibile în România. Cele mai ieftine sunt cele casnice, care costă aproximativ 2.000 de euro. Însă există tot mai multe stații publice, care oferă utilizatorilor de mașini electrice posibilitatea să își încarce gratuit autoturismele. Deja, în Cluj-Napoca, există astfel patru staţii publice de alimentare. Prima staţie de încărcare a unei entităţi publice din Cluj a fost inaugurată zilele trecute la hotelul Univers T, deţinut de Consiliul Judeţean, după cum spune directorul Univers T, Valentin Lungu. Celelalte astfel de stații au fost deschise în parcul tehnologic Liberty, în parcarea supermarketului Kaufland Mărăști și în cea a hipermaketului Cora. În București, cele mai multe astfel de stații sunt deschise în parcările unor clădiri de birouri destinate companiilor IT, inclusiv cele din zona Pipera. În Sibiu, prima stație de alimentare a mașinilor electrice a fost deschisă la inițiativa primăriei. Specialiștii în domeniu spun că România s-a angajat față de Uniunea Europeană să deschidă 10.000 de ast-fel de stații până în 2020, însă sunt puține șanse să își respecte integral angajamentul. Există, totuși, și municipalități care au făcut pași în acest sens.

 Astfel, Primăria Cluj-Napoca a anunţat că va pune gratuit teren la dispoziţia celor care doresc să construiască staţii de alimentare pentru automobilele electrice. În plus, maşinile electrice au primit dreptul să circule în Cluj pe benzile rutiere rezervate transportului în comun.  

Citește totul despre:

Comentarii

Loading...
loading...