vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialAdio, dentist? Un medicament dezvoltat pentru Alzheimer ar putea repara cariile dentare

O descoperire farmacologică are potenţialul de a revoluţiona domeniul stomatologiei. Cercetătorii au constatat că un medicament dezvoltat pentru tratarea bolii Alzheimer poate stimula regenerarea dentară, reparând astfel cariile, potrivit unui studiu publicat în revista „Scientific Reports“.

Conducătorul studiului, profesorul Paul Sharpe, spune că aceas­tă metodă foarte simplă de tratare naturală a cariilor este ideală pentru că oferă atât refacerea dentinei, cât şi protecţia pulpei dentare. El a explicat că la un dinte deteriorat sau infectat pulpa interioară moale poate fi expusă şi riscă să se infecteze. Când se întâmplă asta, o bandă de dentină – materialul dur care formează mare parte din dinte – va încerca să umple golul şi să izoleze pulpa. Cum aproape toată lumea se confruntă la un moment dat cu carii dentare şi trebuie să apeleze la tratamente stomatologice dureroase şi costisitoare, echipa de specialişti britanici a încercat să găsească un tratament simplu, rapid şi foarte ieftin, a mai precizat Paul Sharpe.

Dinţii sunt alcătuiţi din mai multe straturi: unul exterior din smalţ, urmat de unul de dentină, care protejează nucleul moale. Centrul dintelui conţine celule stem, care au capacitatea de a regenera dentina, materialul mineralizat aflat sub smalţ, în cazul în care pulpa dentară este expusă, după o traumă sau o infec­ţie. Stratul produs natural este însă foarte subţire şi insuficient pentru a umple cavităţile generate de carii. Medicamentul „Tideglusib“, descoperit de specialiştii de la King’s College din Londra, stimulează celulele stem din pulpa dentară să genereze mai multă dentină naturală, materialul calcifiat care protejează centrul dintelui.

Procedura este extrem de simplă. În cavitatea dintelui se introduce un burete din colagen, biodegradabil, îmbibat cu doze foarte mici din noul medicament împreună cu molecule de glicogen. Medicamentul „Tideglusib“ reuşeşte să determine celulele stem (care se pot transforma în orice tip de ţesut aflat în corp) din interiorul dintelui cariat să devină odontoblaste şi să repare caria dinspre suprafaţă spre rădăcină, în cursul a şase săptămâni. În timp, buretele de colagen se dezintegrează, iar cavitatea se umple cu dentină regenerată, la final dintele fiind reparat.

Noua procedură nu elimină însă complet folosirea frezei în cabinetele stomatologice. Medicii dentişti vor continua să utilizeze aceste instrumente pentru a curăţa cariile înainte de aplicarea tratamentului.

Testat pe şoareci

Cercetătorii au obţinut aceste rezultate în cadrul unor teste efectuate pe şoareci, ai căror dinţi şi măsele s-au regenerat treptat, dar complet, prin acest procedeu. În etapa următoare a studiului se vor face teste pe şobolani, ai căror dinţi sunt de patru ori mai mari decât ai şoarecilor. Dacă aceste din urmă studii vor avea succes, se va trece la testarea pe oameni.

În prezent, dentiştii folosesc diverse cimenturi sau paste pe bază de calciu şi siliciu pentru a umple cavităţile dentare prea mari, pe care dintele nu le poate acoperi prin regenerarea naturală de dentină. Plombele convenţionale slăbesc structura dintelui şi-l fac vulnerabil la infecţii, eroziune şi chiar desprindere. În cazul în care cariile sunt profunde şi necesită înlocuirea repetată a plombelor, se poate ajunge în final la necesitatea extracţiei dintelui.

Până acum, medicamentul „Tideglusib“, ca şi bureţii de colagen folosiţi în această procedură au trecut deja cu succes testele clinice pentru alte tratamente, inclusiv pentru maladia Alzheimer, astfel că specialiştii consideră că introducerea acestui tratament stomatologic ar putea fi accelerată.

Terapii alternative

Specialişti din toată lumea încearcă de mai mult timp să găsească soluţii pentru regenerarea dinţilor. Încă din 2013, o echipă coordonată de dr. Rena D’Souza, profesor la Baylor College of Dentistry, încearcă să crească pulpa dentară prin injectarea în dinte a unei substan­ţe gelatinoase, care conţine proteine mici de hidrogen şi care constituie o bază pe care se dezvoltă celulele pulpei, vasele de sânge şi nervii.

Alţi specialişti s-au gândit să extragă pulpa dentară din dinte, să separe celulele stem din aceasta şi să le reintroducă în cavitate împreună cu unele molecule care să le stimuleze creşterea.

Cercetătorii sunt preocupaţi să descopere şi modul în care dintele transmite diverse mesaje celulelor dentare. Specialiştii de la Universitatea din Birmingham au identificat mai multe substanţe chimice care transmit astfel de semnale, iar acum caută metode de a determina eliberarea de mesaje care să stimuleze creşterea pulpei.

Anul trecut, o echipă de cercetători britanici a anun­ţat că a dezvoltat un fel de „capac pentru pulpă“, care poate fi introdus în dinte pentru a stimula creşterea dentinei.

Tot în 2016, specialişti australieni au ajuns la concluzia că evoluţia cariilor ar putea fi inversată prin folosirea unui lac de fluorură de mare concentraţie.

Nici una dintre aceste terapii inovatoare nu este chiar foarte aproape de a ajunge în cabinetele medicale, dar cercetătorii sunt decişi să găsească soluţii pentru îngrijirea dinţilor mai puţin dureroase, mai simple şi mai ieftine.

Cercetătorii au testat noul medicament pe şoareci, ai căror dinţi şi măsele s-au regenerat complet