10 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăȘtirile zilei280 de milioane de euro pentru cinci avioane F-16 second-hand

280 de milioane de euro pentru cinci avioane F-16 second-hand

Ca și primele avioane F-16 ale României, livrate în perioada anilor 2016 – 2017 și care acum execută serviciul de Poliție Aeriană în spațiul aerian național, cele cinci aeronave de luptă care urmează a fi cumpărate vor fi achiziționate de la Forțele Aeriene ale Portugaliei, care le-au declarat a fi “excedentare”.

În proiectul de lege elaborat de MApN, prețul noului program de înzestrare este indicat astfel: “total estimat 280 de milioane de euro, fără TVA, din care 130 milioane Euro pentru contractul cu Guvernul Republicii Portugheze și 150 milioane Euro (echivalent USD) pentru contractul cu Guvernul SUA”.

În schimbul acestor sume de bani, Portugalia va livra României cinci avioane F-16, iar Statele Unite vor oferi, pentru aceste cinci avioane, un „pachet de bunuri și servicii complementar”.

 

Avioanele F-16 s-au scumpit

Cheltuirea acestor bani devine posibilă după ce România a promis că va aloca, anual, 2 la sută din PIB pentru Apărare – acesta fiind procentul minim pe care Statele Unite l-au solicitat, de altfel, fiecărui stat membru al NATO.

Pe de altă parte însă, un calcul simplu arată că prețul unui singur avion F-16 urmează să fie de circa 56 de milioane de euro. Anterior, România a cumpărat, tot din Portugalia, 12 avioane F-16 cu suma totală de 628 de milioane de euro, ceea ce înseamnă circa 52 de milioane de euro bucata.

Documentul pregătit de MApN nu explică de ce, între timp, avioanele F-16 au devenit mai scumpe.

 

CSAT a aprobat trei escadrile, dar vom avea doar una

Potrivit proiectului de lege, livrarea primelor patru avioane din Portugalia este planificată în anul 2020, iar a celui de-al cincilea, în anul 2021.

Este de menționat faptul că acești termeni reprezintă, în sine, o întârziere a angajamentelor militare ale României, aprobate în CSAT încă din anul 2012. Potrivit deciziei CSAT, România ar trebui să dețină, în anul 2020, o flotă de 48 de avioane F-16, repartizate în trei escadrile. Dar dacă Parlamentul de la București va aproba proiectul de lege redactat de MApN, la finalul anului 2020 Forțele Aeriene Române ar urma să dețină 12 + 4 = 16 aeronave, adică o singură escadrilă completă, în loc de trei escadrile.

Din lipsa altor variante, CSAT a aprobat și această procedură (practic, o derogare de la cerințele stabilite în anul 2012), la data de 15 mai 2019.

Oricum, continuarea dotării cu avioane F-16 este absolut necesară, întrucât din lipsa unor aeronave noi, România menține în exploatare avioane MiG 21 LanceR, care ar fi trebuit retrase de la zbor de ani de zile. Potrivit MApN, exploatarea avioanelor MiG 21 LanceR “este o soluție doar pe termen scurt, cu limitări operaționale și de sprijin logistic semnificative și cu costuri din ce în ce mai mari”.

Trebuie amintit că nici aeronavele F-16 nu sunt apreciate de toată lumea, unii specialiști avertizând că ele au o vechime comparabilă cu aeronavele MiG 21, produse în fosta URSS, pe care sunt menite să le înlocuiască.

 

Probleme la Ziua Națională

O altă problemă legată de modelul F-16 este că el este foarte pretențios în ceea ce privește infrastructura de la sol. O dovadă în acest sens o reprezintă incidentul înregistrat în decembrie 2018 la Ziua Națională a României, când avioanele F-16 n-au putut decola pentru parada militară întrucât pista aerodromului de la Fetești era acoperită cu gheață.

Din motive de interoperabilitate, cele cinci avioane furnizate acum de Portugalia vor fi identice primelor 12, adică vor fi model F-16 A, în configurație M.5.2R, precizează proiectul legislativ elaborat de MApN. Ulterior achiziției, toate avioanele F-16 ale României (în total, 17 aeronave) vor fi aduse la o configurație modernizată, denumită M.6 X, iar Statele Unite sunt singura țară care poate certifica această configurație – în condițiile în care producătorul avioanelor F-16 este tot o companie americană, Lockheed Martin.

Ulterior, un operator economic din România va fi desemnat drept centru de mentenanță pentru avioanele F-16 și va asigura pentru ele lucrări de mentenanță, de reparații capitale la motoare și de modernizare.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

ACAROM: Producția de mașini din România a crescut cu peste 7% la început de an

Producţia naţională de automobile a crescut, în primele trei luni ale acestui an, cu 7,1%, până la 152.912 de unităţi, comparativ cu acelaşi interval...

TikTok, luat la rost de UE cu privire la riscurile pe care varianta Lite le are asupra copiilor

ByteDance's TikTok a primit un termen de 24 de ore pentru a furniza o evaluare a riscurilor privind noua sa aplicație TikTok Lite, lansată...

Curtea Constituțională a Republicii Moldova a aprobat referendumul pentru integrarea în UE. Referendumul va permite modificarea Constituției

Curtea Constituțională de la Chișinău a dat aviz pozitiv pentru organizarea referendumului în care cetățenii Republicii Moldova urmează să-și exprime opțiunea cu privire la...
Ultima oră
Pe aceeași temă