Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cu ce tramvaie vor călători bucureștenii. Doar două firme se bat pe contract

Cu ce tramvaie vor călători bucureștenii. Doar două firme se bat pe contract

Doar două oferte au fost depuse în cadrul licitației de 180 de milioane de euro pentru 100 de tramvaie noi, organizată de Primăria București și “sponsorizată” din bani europeni, deși 20 de firme se arătaseră interesate.

Denisa Marin 0 comentarii

Este vorba, potrivit datelor din SICAP, de Astra Vagoane Călători Arad - RRC QINGDAO SIFANG CO. LTD și turcii Durmazlar Makine San Ve Tic AS.

Asocierea cu chinezii a fost singura soluție găsită de arădeni pentru a putea îndeplini criteriul eliminatoriu privind cifra de afaceri din caietul de sarcini (minimum 260 milioane de lei în fiecare din ultimii trei ani). Anunțul potrivit căruia sunt doar două oferte pentru tramvaie, acestea fiind și deschise, a fost făcut de primarul Capitalei, Gabriela Firea.

Nu este clar cu ce model de tramvai va veni asocierea Astra-Sifang, însă este puțin probabil ca acesta să fie din gama arădenilor, Imperio ori Armonia, din două motive: în primul rând, fabrica este la capacitate maximă de producție pentru următorii ani, întrucât Astra a câștigat contracte pentru tramvaie în țară și mai are de livrat și vagoane de cale ferată la export. “… vom lucra la capacitate maximă, chiar depășim capacitatea. Avem contractate 62 de tramvaie prin câștigarea licitațiilor la Cluj-Napoca, Oradea și Galați. Mai avem de produs vagoane și pentru Cehia”, spunea, în ianuarie, Valer Blidar, proprietarul Astra. În plus, chinezii, de fiecare dată când au participat la licitații în afara țării, au venit cu produsul lor. Este și un obicei chinezesc ca la orice investiție într-un alt stat să se folosească cât mai mult din forța de muncă, tehnologia și materialele chinezești.

Din aceste considerente, probabil că înțelegerea dintre Qingdao și Astra se referă la asamblarea la Arad a tramvaiului chinezesc, ceea ce presupune că valoarea adăugată local ar fi minimă. Ar fi totuși ceva, spre deosebire de cealaltă variantă.

 

Cine sunt chinezii 

Partenerii chinezi ai producătorului român au sediul în oraşul Qingdao din estul Chinei, unde se produc 40% din trenurile de mare viteză ale statului asiatic. În 2010, chinezii și-au dezvoltat propriul tren electric de mare viteză, cunoscut sub numele de CRH 380A, pe un patent Skoda. Producătorul ceh a fost inițial interesat de licitația de la București, dar a decis să nu mai depună ofertă. În 2017, primul lot de trenuri de mare viteză Fuxing, tren care poate circula cu până la 350 km pe oră, a început operațiunile între Beijing și Shanghai. CRRC Sifang a jucat un rol-cheie în proiectarea și fabricarea sa.

În prezent, CRRC Sifang lucrează la dezvoltarea unui tren maglev care să circule cu o viteză de 600 kilometri/oră, potrivit presei din China. Producătorul chinez de material rulant a primit comenzi din peste 20 de ţări şi regiuni pentru peste 5.000 de vehicule, în special din ţări din America Latină, precum Chile, Argentina şi Brazilia.

 

Cine sunt turcii

Cât îi privește pe turcii de la Durmazlar Makine San Ve Tic AS, aceștia au intrat de curând în afacerile cu tramvaie, doar în 2009, în baza unui parteneriat cu producătorul german Siemens. Contractul pentru cele 100 de tramvaie în Bucureşti ar fi cel mai mare din istoria producătorului turc. Până acum, acesta a mai livrat zeci de tramvaie în oraşe din Turcia şi a mai câştigat un contract pentru livrarea a până la 24 de bucăţi în oraşul polonez Olsztyn, unde a fost singurul ofertant.

Dacă Durmazlar vor câștiga licitația pentru tramvaie de la București, atunci companiile turcești vor fi înregistrat al doilea suces major în livrarea de mijloace de transport în comun, după ce Otokar a câștigat un contract de 100 de milioane euro cu primăria pentru 400 de autobuze diesel.

Cel mai mare contract de tramvaie din ţară, acesta de acum, de la București, a fost şi în atenţia unor mari producători europeni și internaționali precum Alstom, Bombardier, Skoda, Hyundai ori PESA. În final, aceştia nu au mai depus însă ofertă.

 

Despre tramvaie

Oferta pentru tramvaiele de la București trebuie să conţină cinci variante de design şi toate tramvaiele vor fi fabricate de acelaşi producător sub aceeaşi marcă. De asemenea, ofertantul trebuie să prezinte şase planuri de vopsire monocoloră pentru tramvaie - şi anume alb, orange, roşu, galben, verde şi albastru, însoţite de câte şapte nuanţe. Potrivit caietului de sarcini, bicicliştii vor avea posibilitatea să urce bicicletele în noile tramvaie, care vor avea două locuri pentru depozitarea acestora. Transportul bicicletelor se va realiza printr-un sistem de prindere rabatabil la capătul vehiculului, la ultima uşă dublă.

Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, câştigătorul va asigura şi şcolarizarea personalului care va opera tramvaiele. Pentru reglarea temperaturii la interior, vehiculele vor utiliza iarna un sistem de încălzire care va realiza o temperatură de minimum 10 grade în maximum jumătate de oră când afară vor fi -20 de grade Celsius. Pe timp de vară, sistemul de ventilaţie forţată va înlocui volumul de aer de la interior în maximum 15 minute şi va intra automat în funcţiune cu un termostat reglabil, fixat la 24 de grade Celsius. De asemenea, tramvaiele vor avea senzori de temperatură.

Potrivit anunţului publicat în sistemul electronic de achiziţii, criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate-preţ. Termenul estimat pentru finalizarea evaluării ofertelor este 15 august 2019.   

Comentarii

loading...