25.3 C
București
marți, 16 aprilie 2024
AcasăȘtirile zileiEuroparlamentarii USR PLUS solicită CE declanşarea unui audit de urgenţă pentru sistemul...

Europarlamentarii USR PLUS solicită CE declanşarea unui audit de urgenţă pentru sistemul 112

Nicolae Ştefănuţă, Vlad Botoş, Ramona Strugariu şi Cristian Ghinea consideră că, după tragedia de la Caracal, este necesară o evaluare a întregului sistem care susţine numărul de urgenţă 112, atât în România cât şi în celelalte state ale Uniunii Europene.

„Cerem urgentarea implementării Directivei privind localizarea celor care sună la 112 pentru a vedea cât de eficient este acest sistem şi dacă procedurile sunt îndeplinite conform în toate statele membre ale UE. Numărul 112 este unul din drepturile europene ale cetăţeanului. Cetăţeanul european trebuie să aibă garanţia că el funcţionează la cei mai buni parametri pe toată întinderea Uniunii Europene”, spune Nicolae Ştefănuţă, europarlamentar USR PLUS şi membru al comisiei pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorilor (IMCO) din Parlamentul European., citat într-un comunicat al alianţei.

În contextul tragediei de la Caracal şi al semnelor de întrebare referitoare la modul în care funcţionează numărul unic de urgenţă 112, europarlamentarii Alianţei USR PLUS au trimis joi o interpelare vicepreşedintelui Comisiei Europene, Maroš Šefčovič, responsabil de piaţa unică digitală.

“Am solicitat Comisiei Europene o atenţie particulară pe controlul implementării tehnologiilor de localizare a celor care sună la 112. Vrem să vedem dacă ce s-a întâmplat la Caracal este o problemă de sistem sau a apărut din cauza neglijenţei şi a nepăsării”, declară Vlad Botos, europarlamentar şi membru al comisiei parlamentare IMCO.

Europarlamentarii Alianţei USR PLUS vor urgentarea implementării Directivei pe noul cod electronic european, care presupune obligaţia statelor de a asigura informaţia cea mai adecvată de localizare, incluzând informaţia de localizare pe baza reţelei (tehnologia avansată de localizarea mobilă), care se dovedeşte a fi o chestiune de viaţă şi de moarte.

Credibilitatea şi funcţionarea efectivă a numărului 112 sunt foarte importante pentru cetăţenii din întreaga Uniune Europeană iar un audit al modului în care funcţionează numărul unic de urgenţă 112 va arăta dacă localizarea deficitară a apelanţilor este doar o problemă locală sau există şi în alte state membre, precizează USR PLUS.

Interpelarea europarlamentarilor Alianţei USR PLUS:

„În atenţia Vice-Preşedintelui Maroš Šefčovič (responsabil temporar de piaţa unică digitală în urma plecării vicepreşedintelui Ansip, care a fost ales în Parlamentul European)

Situaţiile de urgenţă nu ţin cont de moment şi de loc, iar încă din 1991 Uniunea Europeană a înţeles că odată cu libera circulaţie a persoanelor în Uniunea Europeană, cetăţenii europeni trebuie să beneficieze de ajutor de urgenţă din partea autorităţilor statului la fel ca la ei în ţară. Prin decizia Consiliului din 29 iulie 1991 (pe temeiul actualului articol 325 TFUE) s-a creat numărul unic de urgenţă la nivelul Uniunii Europene 112.

O tragedie recentă din România ne-a adus din nou aminte, din păcate, de o problemă referitoare la funcţionarea apelului numărului 112, şi anume problema localizării apelantului.

În fiecare an, aproape 300.000 de persoane care sună la numărul de urgenţă nu pot să comunice locaţia, fie nu ştiu unde se află, fie sunt prea tineri sau răniţi să o comunice. În aceste situaţii locaţia apelantului prin informaţia transmisă de telefonul mobil este vitală şi poate să salveze multe vieţi.

Uniunea Europeană se implică în acest proces de implementare a noilor metode de localizare prin reţea, metodă care permite transmiterea unui SMS cu datele locaţiei centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă, această tehnologie nu este disponibilă încă în majoritatea ţărilor membre şi sistemul 112 nu poate să fie la fel de eficient în ajutoarea autorităţilor pentru a salva vieţile cetăţenilor aflaţi în urgenţă.

O dată cu liberalizarea telecomunicaţiilor prin directiva 2002/58/EC, Uniunea Europeană şi ţările membre au înţeles importanţa serviciului universal şi anume dincolo de piaţa competitivă, Uniunea Europeană garantează accesul unui serviciu universal pe telecomunicaţii, care să includă prestarea unui serviciu de calitate, accesibil, şi cu tarife abordabile. Parte a acestor condiţii care ţin de serviciul universal este şi numărul de urgenţă unic 112, care trebuie să fie gratuit şi totodată funcţional.

Atât prin directiva din 2002, regulamentul din 2009 care creează Organul autorităţilor de reglementare din telecomunicaţii (ORECE), cât şi directivele care vin să amendeze directiva din 2002, menţionează şi obligaţia ca sistemul 112 să folosească o tehnologie care să ajute autorităţile să salveze persoane printr-o localizare cât mai precisă şi rapidă.

În noul Cod electronic al comunicaţiilor electronice adoptat în decembrie 2018, directiva 2018/1972 va trebui transpusă de către toate statele membre până la finalul anului 2020. Aceasta face referire directă în articolul 109, punctul 6 , la obligaţia statelor de a asigura informaţia cea mai adecvată de localizare, incluzând informaţia de localizare pe baza reţelei (tehnologia avansată de localizarea mobilă).

”6. Statele membre se asigură că informaţia de localizare a apelantului este pusă la dispoziţia celui mai adecvat PSAP imediat după conectarea comunicării de urgenţă. Aceasta include informaţia de localizare pe baza reţelei şi, atunci când aceasta este disponibilă, informaţia de localizare a apelantului obţinută pe baza telefonului.

Statele membre se asigură că stabilirea şi transmiterea informaţiei de localizare a apelantului este gratuită pentru utilizatorul final şi pentru PSAP în ceea ce priveşte toate comunicaţiile de urgenţă către numărul european unic de urgenţă „112”.

Statele membre pot extinde această obligaţie pentru a acoperi şi comunicaţiile de urgenţă către numere de urgenţă naţionale. Dacă este necesar, autorităţile de reglementare competente, după consultarea OAREC, prevăd criteriile de acurateţe şi fiabilitate ale informaţiei de localizare a apelantului furnizate”.

Prin regulamentul delegat din 2019/320, prin care se completează directiva 2014/53, Uniunea Europeană creează obligaţia ca toate telefoanele moderne să fie echipate cu această tehnologie de localizare prin reţea care să permită transmiterea informaţiilor locaţiei apelantului serviciilor de preluare a apelurilor de urgenţă.

Această legislaţie completează Codul european al comunicaţiilor electronice, punând o obligaţie in plus fabricantului din industria telefoanelor moderne.

Cu toate acestea, statele membre au nevoie de asistenţă din partea Comisiei pentru a implementa cu cea mai mare celeritate această directivă şi a face posibil cât mai urgent ca această tehnologie să fie folosită atunci când un cetăţean european apelează la 112. Localizarea precisă şi rapidă a persoanelor aflate în pericol trebuie să fie o prioritate.

Comisia Europeană trebuie să se asigure că această directivă este transpusă cu cea mai mare rapiditate (termenul fiind de finalul anului 2020) şi că toate statele membre vor coopera în a face posibilă această localizare mai precisă prin intermediul noii tehnologii.

Vineri, 25 iulie, în România o tânără de 15 ani a fost răpită şi violată. A avut totuşi curajul de a suna la 112 şi de a cere ajutorul. Ajutorul nu a venit din cauza localizării defectuoase (peste 19 ore au trecut între cele 3 apeluri ale victimei şi identificarea locuinţei atacatorului) şi a lipsei de profesionalism a operatorilor. Victima a fost din păcate ucisă, o traumă nu doar pentru familie, ci pentru întregul popor român.

1. Solicităm Comisiei o atenţie particulară în controlul implementării acestor directive şi a eforturilor depuse până acum de către statele membre, în vederea implementării noilor tehnologii de localizare. Urgentarea implementării directivei pe noul cod electronic european devine o chestiune de viaţă şi de moarte.

2. Credibilitatea şi funcţionarea efectivă a numărului 112 sunt foarte importante pentru întreaga Uniune Europeană. Ele sunt garanţii ale transpunerii unui drept european într-un mod egal pe toată întinderea continentului european.

În plus, suntem într-o perioadă în care cetăţenii europeni circulă la cote maximale între diverse state membre. Numărul 112 devine o garanţie a funcţionării pieţei unice europene şi a dreptului cetăţeanului european la ajutorul conferit prin numărul de urgenţă.

Precizăm că în România nu există şi un număr naţional de urgenţă, în plus faţă de 112.

Considerăm în aceste condiţii că un audit al adecvării sistemului care asigură numărul 112 este necesar, nu doar în România, dar şi în alte state membre în care sistemul tehnic de localizare a apelantului este deficitar.”

Cele mai citite

AUR l-a reclamat pe Cîrstoiu la Direcția Antifraudă Fiscală

Președintele filialei AUR București, Mihai Enache, anunță că l-a reclamat la Direcția Generală Antifraudă Fiscală pe medicul Cătălin Cîrstoiu, candidat la Primăria Capitalei. "Mihai Enache,...

Vești bune despre economie. S&P reconfirmă ratingul suveran al României și perspectiva stabilă

Agenţia de rating S&P a reconfirmat, în data de 12 aprilie, ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A3 pentru datoria pe termen lung...

Ciucă susține că România are o situație economică solidă, construită de guvernarea liberală, deși premierul și jumătate dintre miniștri sunt de la PSD

Nicolae Ciucă, președintele Senatului și al PNL, anunță că Agenția S&P a reconfirmat ratingul suveran al României și subliniază că decizia agenției de rating...
Ultima oră
Pe aceeași temă