21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialGreva la caile ferate

Greva la caile ferate

In toate garile de calatori si marfa, dar si in depourile din Capitala, ceferistii au intrerupt ieri lucrul, asigurand conform prevederilor legale doar o treime din activitate. La actiune au participat membrii Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Federatiei Sindicatelor Ramura Vagoane si ai Federatiei Sindicatelor Transportatorilor. Greva a fost declansata ieri, la ora 7. In gara nu exista nici un afis care sa anunte protestul, singurele informatii fiind difuzate prin statia de amplificare, la un interval de timp de circa 10-15 minute.
Garniturile de tren care s-au aflat in trafic in momentul declansarii grevei si-au continuat drumul pana la statia de destinatie, conform procedurilor prestabilite de administratie de comun acord cu sindicatele, ajungand la ora prevazuta in grafic, fara intarzieri majore. Majoritatea trenurilor care au ramas in circulatie au fost cele de tip rapid, accelerate si intercity, trenurile personale fiind foarte rare. In jurul pranzului, conform panoului de afisaj central, doar doua trenuri, unul venind dinspre Budapesta si un intercity de la Iasi, aveau intarzieri de cateva zeci de minute. Reprezentantii sindicalistilor au precizat insa ca aceste intarzieri nu sunt datorate exclusiv grevei, existand, probabil, si alte cauze datorate conditiilor din trafic.
In principala gara a Capitalei, Gara de Nord, dar si in celelalte gari bucurestene (Progresul, Basarab, Obor) multi dintre calatorii sositi dis-de-dimineata pentru a pleca spre diverse destinatii din tara nu aflasera de declansarea protestelor ceferistilor. Au existat numeroase discutii intre angajatii de la caile ferate, personalul care asigura paza, jandarmii si calatorii care cereau explicatii privind suspendarea unor curse.
Nu au fost semnalate incidente majore, in gara fiind plasate numeroase echipaje ale politiei si jandarmeriei. Navetistii au fost insa cei mai afectati de greva feroviarilor, acestia neputand ajunge in timp util la locurile de munca.
La casele de bilete si la principalul punct de informatii mai multe persoane incercau sa afle in ce conditii isi pot recupera banii de pe bilete sau si le pot preschimba pentru alte curse, de la alte ore. De dimineata, cu toate ca anumite curse fusesera anuntate ca suspendate, fusesera puse in vanzare bilete. La fel, pe peroane, in salile de asteptare, calatorii dezorientati fie asteptau sosirea altor curse, fie solicitau informatii si explicatii suplimentare angajatilor.
Liderii sindicatelor din ramura au anuntat ca nu vor renunta la revendicari si vor continua protestele conform prevederilor legale si in functie de deciziile instantelor judecatoresti.
In cazul suspendarii grevei, pentru reluarea in conditii normale a traficului de calatori si marfa va fi necesar cel putin un interval de 24 de ore.

Romulus Cristea



Alba: 21 de trenuri oprite

Cateva zeci de trenuri nu au circulat, ieri, prin statiile CFR din judetul Alba ca urmare a grevei declansate de mecanicii de locomotiva si de angajatii ramurii vagoane. De asemenea, mai mult de 200 de angajati ai Depoului Teius au intrerupt lucrul pe timp nelimitat, ca urmare a nerezolvarii revendicarilor salariale de catre administratia CFR. In Statia Alba Iulia au circulat 21 de trenuri dintr-un total de 56, in timp ce in nodurile de cale ferata din Teius, Vintu de Jos si Razboieni numarul trenurilor care au fost oprite a fost sensibil mai mare. Gara din resedinta judetului era aproape pustie ieri, in conditiile in care potentialii calatori aveau deja informatii legate de organizarea grevei. Agitatia calatorilor a fost mai ridicata in celelalte trei statii CFR importante, care inregistreaza si un aflux mai mare in ceea ce priveste transportul pe calea ferata. Liderii sindicali locali au declarat ca salariatii pe care ii reprezinta nu au acceptat oferta care le-a fost oferita la negocieri, ei solicitand in continuare majorarea cu 10% a veniturilor salariale.

Dorin Timonea



Bacau: Au lipsit liderii de sindicat!

In ciuda grevei declarate de feroviari, ieri trenurile au trecut ca prin… gara prin statia CFR Bacau. De la greva au lipsit chiar si liderii de sindicat. Primul tren sosit la ora pseudogrevei a fost personalul de Adjud cu numarul 5401, care venise in Bacau la ora 7.06. Urma sa plece spre destinatia Iasi la ora 7.20. Si chiar a facut-o. La fel au facut si celelalte garnituri de tren. Au fost, pe rand, acceleratul Iasi-Brasov, trenul Intercity Suceava-Bucuresti, personalul Adjud-Bacau. E drept ca multe dintre ele faceau parte din treimea pe care trebuiau sa o asigure grevistii conform intelegerii cu administratiile cailor ferate. Cat despre trenurile de marfa, nu le-a mai tinut nimeni socoteala. Din totalul de 63 trenuri de persoane care tranzitau Gara Bacau in zilele obisnuite, doar 17 trebuiau sa circule in regim normal.
In privinta liderilor de sindicat, acestia au lipsit cu desavarsire. In alte vremuri, nu foarte indepartate, erau pe tot peronul, protestand, evident. Ieri, nici tipenie de sindicalist. Fie ca erau mecanici de locomotiva, impiegati de miscare, controlori de bilete, ciocanari care verifica sasiul, cu totii si-au vazut de lucru. “Noi nu suntem de la federatia cutare. Deci nu suntem in greva. Ceilalti, de la nu stiu care federatie”, raspundeau “vajnicii” feroviari.

Razvan Bibire



Bistrita-Nasaud: Sute de navetisti s-au uitat in zare

Sute de navetisti din Bistrita-Nasaud, in special elevi la scolile din municipiul resedinta de judet, sunt afectati de greva CFR, intrucat un numar de 20 de garnituri au fost suspendate incepand de miercuri, de la ora 7.00. Aneta Precup, din cadrul sindicatului “Libertatea” Cluj, afiliat la Federatia “Miscare-Comercial”, a afirmat ca majoritatea sunt trenuri personale care circula intre Bistrita si Cluj, Deda, Valea Bargaului, respectiv Ludus.
Calatorii care se aflau in gara la ora inceperii protestului au spus ca au sperat ca aceasta nu va mai avea loc. “Am auzit de greva, dar am crezut ca au rezolvat problema azi-noapte. Se pare ca nu este asa. Desi avem abonamente la tren, probabil ca vom merge cu autobuze sau cu masini de ocazie”, a afirmat un cetatean aflat pe peronul garii Bistrita-Nord.

Cristiana Sabau



Brasov: Aglomeratia din gara nu i-a indispus pe calatori

Calatorii aflati in trafic feroviar ieri in Gara CFR Brasov nu erau suparati pe cei care au declansat greva, ci pe cei care ar fi trebuit sa rezolve revendicarile salariale ale angajatilor. Parerea acestora a fost ca “ceferistii sunt oameni si trebuie respectati”. In acelasi timp, au fost si trenuri care au circulat si, astfel, calatorii au fost satisfacuti partial.
De asemenea, trenurile de naveta nu i-au afectat prea mult pe brasoveni, deoarece majoritatea parcurg distanta de mai multi ani doar cu autobuzul. Nici pentru ruta Brasov-Bucuresti nu au fost mari probleme, deoarece pe aceasta relatie exista o firma de transport auto. Cu toate acestea, microbuzele au fost asaltate de calatori. Liderul Federatiei Mecanicilor de Locomotiva din Regionala Brasov, Nicolae Buican, a declarat ca sindicatele s-au pus de acord cu administratia CFR privind programul exact al trenurilor care au circulat. Calatorii au fost multumiti ca nu s-au oprit trenurile in camp.

Vasile Selaru



Cluj: Micii transportatori fac reduceri de pret pentru a atrage clientii CFR

Greva ceferistilor ii imbogateste pe micii transportatori din Cluj. Patronii firmelor de transport au suplimentat numarul autobuzelor si microbuzelor spre destinatii cum ar fi Bucuresti, Sibiu, Zalau, Bistrita sau Oradea.
Numarul calatorilor nemultumiti care s-au adunat de dimineata in gara mare din municipiul resedinta de judet este relativ mic, pentru ca cei mai multi dintre pasageri au acceptat bucurosi sa circule cu microbuzul sau cu autobuzul pentru ca sunt firme de transport care au facut reduceri consistente de pret ca sa-si atraga clientii. Putinii calatori nemultumiti sunt cei care au platit in avans costul biletelor de calatorie sau cei care depindeau de sosirea la destinatie la anumite ore pentru a putea lua alte mijloace de transport, cum ar fi alte trenuri ori avionul.
Reprezentantii companiilor aeriene din Cluj au afirmat ca deocamdata nu exista o crestere semnificativa a cererii de bilete de avion pentru cursele interne, pentru ca aceste calatorii sunt in general destul de costisitoare, insa se asteapta ca un numar important de oameni de afaceri din strainatate sa-si faca rezervari cu destinatia Bucuresti, in conditiile in care trenurile Intercity ar putea fi afectate de greva sindicalistilor din CFR.

Claudiu Padurean



Braila: Calatorii au asteptat sa se razgandeasca mecanicii

Pana la ora pranzului, in prima zi de greva generala anuntata de CFR, 8 iunie 2005, calatorii braileni nu au fost afectati, trenurile asteptate de ei ramanand in trafic. Se stie totusi ca cel putin sapte trenuri personale si accelerate nu au plecare din garile de unde se formeaza. Calatorii braileni au venit in cursul diminetii de 8 iunie in gara pentru a se informa, sperand ca mecanicii de locomotiva, singurii care nu au acceptat la negocierile cu reprezentantii ministerului de resort sa renunte la greva, se vor razgandi pe parcursul zilei, iar ei isi vor putea vedea de drum. Ministerul Transporturilor, separat de faptul ca a considerat greva ceferistilor nestatutara, a acceptat ca salariatii sa mai primeasca 5 tichete de masa in plus, fata de cele 5 primite, iar din trimestrul urmator inca 5, in total 15. Mecanicii de locomotiva s-au declarat nemultumiti, cerand majorarea salariului conform indicelui de inflatie, fiind singurii care s-au mentinut ferm pe pozitii la negocieri.

Gina Bahor



Galati: Degringolada in gara

Zeci de galateni asteptau, ieri dimineata, la ora 7.00, pe peroanele Garii Galati, apropierea orei de plecare a trenurilor, cu privirile atintite spre triaj, ca sa vada daca acestea erau sau nu trase la peron. Asta pentru ca nici seful garii, nici incasatoarele de la casele de bilete nu stiau care trenuri ar fi urmat sa plece in parcurs. In gara nu era nici macar un afis care sa anunte greva, iar asta probabil se datora faptului ca personalul de la Miscare-Comercial nu a mai participat la greva. Empiric, calatorii au descoperit si care erau trenurile a caror plecare din Gara Galati fusese anulata: un Intercity, un accelerat si patru curse de persoane, spre Bucuresti, Suceava, Brasov, Barlad, Marasesti si Buzau. Nici de pe site-ul Ministerului Transporturilor nu putea fi obtinuta vreo informatie cu privire la trenurile anulate, in domeniul rezervat transportului feroviar fiind disponibile doar doua “informatii”: “1. Nici un tren nu este anulat; 2. Nici un tren nu are intarziere semnificativa”. Evident, pentru ca nu au mai plecat, trenurile nici nu aveau cum sa intarzie. Cei mai multi dintre cei care au batut ieri dimineata drumul pana la gara auzisera ca este posibila intrarea feroviarilor in greva, dar au venit totusi, in speranta ca trenul lor va fi in “treimea” care va circula. Dupa ce s-au convins ca trebuie sa gaseasca alta solutie pentru a pleca din Galati spre directia dorita, pentru multi calatori a inceput alt calvar: turul firmelor de transport maxi-taxi, raspandite in mai multe zone din oras, pentru gasirea unei curse cu care sa ajunga cat mai repede la destinatie.

Ticu Ciubotaru



Hunedoara: Fara incidente

Peste 2.000 de mecanici de locomotiva si revizori tehnici de vagoane din judetul Hunedoara au intrat in greva ieri dimineata. Liderul sindical al angajatilor din Depoul CFR Simeria, Constantin Cretu, sustine ca doar 29 dintre cele 96 de trenuri care ar trebui sa traverseze judetul pleaca de la destinatie.
De asemenea, s-a asigurat personal pentru numai o treime dintre trenurile de calatori. “Circula in principal trenurile de calatori cu care circula de obicei navetistii si cele internationale”, a mai afirmat liderul sindical. El a adaugat ca intreg personalul s-a prezentat la munca, insa cei mai multi asteapta ca revendicarile lor sa fie acceptate inainte de a incepe lucrul.

Nora Corvin



Iasi: Bulibaseala generala

Decizia feroviarilor de a declansa greva generala a produs la Iasi o bulibaseala generala. Lista trenurilor suspendate a fost afisata dupa ce foarte multi calatori au cumparat bilete. Aglomeratie masiva s-a produs vizavi de Gara Iasi, unde functioneaza o autogara particulara, masinile care efectuau curse interjudetene fiind luate cu asalt. “Ne inghesuim pentru ca nu avem cu ce ajunge la destinatii. Aceste maxi-taxi nu fac fata opririi transportului feroviar”, preciza soferul unei curse Iasi-Barlad. Microbuzele plecau spre destinatii situate la sute de kilometri de Iasi cu calatorii inghesuiti ca sardelele, multe autovehicule circuland cu usile deschise. Firmele particulare de transport au simtit evenimentul si au suplimentat numarul de curse. Spre Pascani sau Harlau, spre exemplu, a plecat cate un microbuz la cinci minute, la orele de varf frecventa ajungand si la trei minute. De cealalta parte, liderii sindicali de la Depoul Iasi si de la Revizia de Vagoane au cerut scuze publicului calator, dar si-au sustinut revendicarile. “Dorim sa avem si noi tichete de masa ca majoritatea salariatilor din Romania. Greva de astazi nu este a liderilor de sindicat, ci a tuturor angajatilor de la caile ferate”, a precizat Ioan Cazacu, liderul de sindicat de la revizia de vagoane din cadrul Regionalei CFR Iasi.

Catalin Dumitrescu



Mures: Firmele de transport rutier, pe post de suplinitoare

Zeci de trenuri au fost oprite, ieri dimineata, si in judetul Mures, unde sindicalistii de la CFR au tinut sa precizeze ca actiunea lor de protest nu a fost dictata de la centru, ci a pornit din cauza nemultumirilor acumulate in randul lucratorilor feroviari. Astfel, cateva sute de angajati din depourile CFR muresene au intrat in greva generala si au oprit aproape 50 de trenuri, promitand ca astazi numarul trenurilor oprite va creste daca instanta nu va bloca actiunea de protest.
Greva feroviarilor a fost primita cu simpatie de transportatorii rutieri, care spun ca se asteapta la o crestere a numarului de clienti. “Navetistii nu au incotro si vin la noi cat e greva. Probabil vor fi suplimentari de curse si masini; deocamdata, insa, nu stim nimic”, a declarat un sofer de maxi-taxi de pe ruta Tg.-Mures – Ludus. El a adaugat ca demararea grevei s-a simtit la cursele de dimineata si probabil se va simti si dupa-amiaza, cand lumea se va intoarce de la serviciu.
Calatorii cred ca protestul ceferistilor este indreptatit, insa spun ca ar trebui sa se produca si o imbunatatire a calitatii serviciilor prestate. In acest context, liderul sindical de la Depoul CFR Tg.-Mures, Liviu Haja, anunta ca sindicalistii sunt hotarati sa mearga pana la capat pentru a obtine semnarea unui contract colectiv de munca favorabil.

Adrian A. Giurgea



Sibiu: Gara pustie

Trenurile pe rutele locale au circulat in judetul Sibiu si miercuri dimineata, dupa ora 7.00, cand, teoretic, greva mecanicilor de locomotiva ar fi trebuit sa inceapa. Pana la urma, angajatii CFR s-au aliniat la greva generala declansata la nivel national.
Surse din cadrul Sindicatului “Depoul” au declarat ca nu a fost o decizie a unor spargatori de greva, ci a fost vorba despre trenuri care trebuiau sa ajunga in Gara Sibiu, chiar daca aveau ore de plecare programate dupa 7.00, ora de declansare “oficiala” a actiunii de protest. Situatia s-a “normalizat” insa dupa ora 10.00, astfel ca si in zona de competenta a garii sibiene activitatea de lucru a incetat, practic, iar circulatia trenurilor cu plecare din municipiul resedinta de judet a fost redusa pana la o treime.
Protestatarii au fost pusi la curent cu situatia negocierilor dintre reprezentantii Ministerului Transporturilor si cei ai sindicatelor din domeniul CFR care s-au aliniat grevei, dar revendicarile lucratorilor din acest domeniu au si cateva tente locale. Gara sibiana era pustie la orele diminetii, in conditiile in care calatorii stiau in mare masura despre declansarea grevei, anuntata de mai multe saptamani.

Florian Gadea

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Hidroelectrica anunță că Barajul Izvorul Muntelui este în perfectă siguranță după seismul de joi dimineață

Hidroelectrica a anunțat că Barajul Izvorul Muntelui, unul dintre cele mai mari din Europa, este în perfectă siguranţă după seismul produs joi dimineață în...

Surpriză la turneul de la Miami! Carlos Alcaraz, eliminat în „sferturi”

Carlos Alcaraz a fost eliminat în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000 de la Miami, după ce a fost învins de bulgarul...
Ultima oră
Pe aceeași temă