23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialUn moment favorabil pentru oleoductul Constanta-Trieste

Un moment favorabil pentru oleoductul Constanta-Trieste

Preturile carburantilor ar putea creste in Romania daca intreruperea furnizarii petrolului rusesc catre statele UE va dura mai mult de trei saptamani
Conflictul privind transportul petrolului rusesc prin Belarus este un moment oportun pentru autoritatile romane, care trebuie sa faca lobby la Bruxelles si la Moscova pentru construirea oleoductului Constanta-Trieste.
Rusia a intrerupt, in timpul noptii de duminica, livrarile de petrol catre Polonia si Germania, ca urmare a unei dispute comerciale intre autoritatile de la Moscova si cele de la Minsk, care a afectat, ulterior, si exporturile catre Slovacia, Ungaria si Cehia. Autoritatile de la Minsk au impus, saptamana trecuta, o taxa de tranzit exporturilor ruse de petrol prin conducta Drujba, ca raspuns la decizia Rusiei de a aplica taxe vamale la exporturile petroliere catre aceasta tara, precum si de a dubla tariful perceput pentru livrarile de gaze naturale.

Un lobby oportun

Vicepresedintele Rompetrol, Cosmin Cocean, a apreciat ca piata romaneasca nu va fi afectata de conflictul dintre Rusia si Belarus, iar preturile carburantilor nu vor cunoaste cresteri decat daca fenomenul va persista o perioada mai lunga de doua-trei saptamani. “Este un moment de exploatat de catre autoritatile din Romania, care ar putea face lobby pentru proiectul Constanta-Trieste, a mai spus aces-ta. Intreruperea furnizarii petrolului rusesc catre statele UE prin con-ducta Drujba va influenta doar co-tatiile internationale ale titeiului. Este greu de crezut ca rafinariile din Polonia, Germania sau alte state afectate se vor inchide ca nu vor avea materie prima sau ca rezervele de titei ale tarilor in cauza se vor epuiza”, a estimat vicepresedintele Rompetrol.
Intrebat, la randul sau, daca, in contextul actual, proiectul oleoductului Constanta-Trieste ar putea reveni in atentia autoritatilor, directorul general al Lukoil Romania, Constantin Tampiza, a afirmat ca investitia este analizata de catre experti, iar sansele de realizare a oleoductului sunt in crestere.
De aceeasi parere este si directorul general al Conpet, Liviu Ilasi, potrivit caruia oleoductul Constanta-Trieste reprezinta o varianta viabila fata de alte proiecte existente sau fata de cele posibile. “Ar fi o alta oportunitate pentru noi, pe care ar fi pacat sa o ratam”, a spus Ilasi.

Rafinariile nu vor fi afectate

Cosmin Cocean a adaugat ca Rompetrol nu are nici de castigat, nici de pierdut din sistarea livrarilor de petrol prin conducta Drujba din Rusia catre statele vest-europene si ca acest conflict va fi solutionat in cateva zile.
La randul sau, directorul general al Lukoil Romania, Constantin Tampiza, a afirmat ca societatile petroliere romanesti nu vor fi afectate de disputa dintre Rusia si Belarus. “Lukoil nu este afectata de aceasta criza, intrucat noi importam petrol de la Lukoil din Rusia doar pe cale maritima. Nici Petrom nu cred ca va avea probleme, deoarece ei sunt producatori de petrol, iar Rompetrol poate, daca va fi nevoie, sa suplimenteze importurile tot prin bazinul Marii Negre”, a spus Tampiza. Si directorul operatorului sistemului national de transport al produselor petroliere a sustinut ideea potrivit careia Romania nu va fi afectata de oprirea livrarilor de petrol prin conducta Drujba, intrucat importurile sunt efectuate exclusiv pe cale maritima. In cazul unei sistari pe termen lung a livrarilor de petrol prin conducta Drujba, companiile petroliere din Romania ar putea suplimenta productia. “Daca piata europeana o va cere, companiile petroliere ar putea sa creasca productia. Din pacate, sistemul de tran.sport al produselor petroliere din Romania este gandit doar pentru satisfacerea nevoilor interne. Romania nu este interconectata cu Europa prin conducte petroliere”, a adaugat Ilasi.

Ruta de transport Marea Neagra-piata UE

Conducta Constanta-Trieste va avea o lungime totala de 1.360 kilometri. Ea va porni din portul Constanta si va trece prin Serbia si Muntenegru, inainte de a ajunge in Croatia. Traseul conductei va continua pana la Trieste, unde se va conecta la sistemul Trans Alpine Pipeline – TAP, care aprovizioneaza Austria si Germania. O alta bifurcatie va asigura transportul catre Venetia, urmand sa alimenteze rafinariile din nordul Italiei. Oleoductul va facilita transportul titeiului dinspre Marea Neagra catre piata europeana, urmand sa aiba o capacitate anuala de pana la 112 milioane tone de petrol. Proiectul este supervizat de un comitet interstatal alcatuit din Romania, Serbia si Croatia, iar Italia si Slovenia sunt membri observatori cu drepturi depline. Costurile sunt estimate la o valoare cuprinsa intre 2,2 miliarde dolari si 4,6 miliarde dolari.

Cele mai citite

Antrenor dat afară pentru că a avut o relație cu o jucătoare. Anunțul clubului englez Leicester City

Formația engleză de fotbal feminin Leicester City și-a concediat antrenorul, pe Willie Kirk, după ce acesta a fost acuzat că a încălcat codul de...

Duel între Danielle Collins şi Elena Rîbakina în finala turneului WTA de la Miami

Finala WTA 1.000 de la Miami le va pune față în față pe americanca Danielle Collins şi kazaha Elena Rîbakina, ambele jucătoare câștigându-și semifinalele...

Mesajul premierului Marcel Ciolacu, la 20 de ani de la aderarea României la NATO

În cei 20 de ani de apartenenţă la NATO, România a devenit un pilon important şi şi-a consolidat poziţia în interiorul alianţei, respectându-şi angajamentele...
Ultima oră
Pe aceeași temă