Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

F-16  (Foto: Arhivă)

F-16 (Foto: Arhivă)

Aeronavele F-16 apără România doar pe timp frumos

Avioanele de luptă F-16, cumpărate de România cu 628 de milioane de euro, au lipsit de la parada militară de la București, din 1 decembrie 2018, întrucât nu au putut decola de pe aerodrom.

Mihai Diac 0 comentarii

Cel mai spectaculos moment care fusese inclus în programul paradei militare de la București, din data de 1 decembrie 2018, nu a mai avut loc. La parada militară dedicată Zilei Naționale a României, care coincidea, în acest an, și cu Centenarul Marii Uniri, urmau să zboare patru avioane de luptă F-16 „Fighting Falcon“, care să survoleze Arcul de Triumf din București. Avioanele urmau să decoleze de la Baza Aeriană 86, cea de la Fetești (Borcea).

Totuși, aeronavele F-16 destinate să ajungă la București nu s-au mai ridicat, sâmbătă, de la sol, întrucât pe pista aerodromului Fetești s-a depus gheață, în noaptea de vineri spre sâmbătă. Deși personalul tehnic de pe aerodrom a făcut eforturi să curețe pista, această operațiune nu s-a putut finaliza în timp util.

Prima confirmare a acestui eșec a fost oferită, în cursul zilei de sâmbătă, de surse din cadrul Ministerului Apărării Naționale, citate de agenția Mediafax. Ulterior, incidentul tehnic a fost explicat de către generalul (r) Ștefan Dănilă, fost pilot de avioane de luptă și fost șef al Statului Major al Apărării.

 

Avem doar 12 avioane F-16 și sunt scumpe

„Vestea proastă vine de la ofiţerul cu siguranţa zborului, cel care tocmai a verificat pista. Pista este acoperită cu gheaţă. De fapt, sunt porţiuni cu gheaţă, care se pot desprinde. Periile nu fac faţă, nu pot îndepărta gheaţa lipită de asfalt (…). Inginerul-şef confirmă pericolul absorbţiei gheţii în priza de admisie şi posibilitatea distrugerii compresorului. (…) Nu e o situaţie de luptă. Încă nu au intrat în serviciul de Poliţie Aeriană. Nu e niciun pericol iminent. Dar este Ziua Naţională. Dar sunt doar 12! Şi atâta speranţă! Ce este mai dăunător viitorului aviaţiei de luptă? Distrugerea unui motor, risc destul de mare, sau deficitul de imagine şi comentariile negative care vor fi sunt inevitabile dacă nu vor fi prezenţi la paradă? (…) Cu toţii regretă lipsa formaţiilor de supersonice, de la tehnicieni, până la ministru, dar nu îşi pot permite să rişte. Sunt doar 12! Şi sunt scumpe!“ – astfel a explicat, potrivit Mediafax, generalul (r) Dănilă decizia, luată de responsabilii Armatei Române, de a contramanda, sâmbătă, decolarea avioanelor F-16 de la Baza Aeriană Fetești.

Decizia de a se cumpăra 12 avioane de luptă F-16, second-hand, destinate Forțelor Aeriene Române a fost elaborată de Ministerul Apărării Naționale și aprobată de CSAT în anul 2012.

 

Ce alte variante avea România

Anterior, România analizase patru oferte de avioane de luptă: F-16 (avioane noi sau second hand), Typhoon (avioane noi) sau Gripen (avioane noi). România a luat decizia de a cumpăra avioane F-16 second hand într-un moment în care Polonia cumpărase deja avioane F-16 noi, direct din SUA, iar Ungaria și Cehia se dotaseră cu avioane Gripen.

Avioanele Typhoon (cele mai performante, dar și cele mai scumpe care au fost propuse României) sunt fabricate de grupul european Eurofighter. F-16 sunt produse de firma americană Lockheed Martin, unul dintre liderii mondiali în domeniul armamentului, iar avioanele Gripen sunt produse de firma suedeză Saab – cea mai importantă companie de armament din Europa de Nord.

Despre F-16, autoritățile române au știut de la bun început că sunt niște avioane foarte sensibile, care au nevoie de o pistă extrem de curată pentru a decola și a ateriza. Acest punct slab al avioanelor F-16 a devenit evident acum, în anul 2018, cu prilejul Zilei Naționale a României, când aceste aeronave au fost „învinse“ de gheața de pe pistă.

Forțele Aeriene ale României au acum în dotare 12 avioane de luptă F-16, care au fost cumpărate, second hand, de la armata Portugaliei, contra sumei de 628 de milioane de euro. Merită observat că Portugalia, având o climă mai caldă decât România, ar fi putut folosi mai eficient decât România avioanele F-16 – și totuși, a decis să le vândă.

Acum câteva săptămâni, Mihai Fifor (la acel moment – ministru al Apărării) declara că România și-a planificat să cumpere încă un număr de cinci avioane F-16, tot din Portugalia. Această achiziție de cinci aeronave ar putea fi urmată de cumpărarea altor aeronave, de același model.

Potrivit unor specialiști militari consultați de „România liberă“, necesarul de avioane de luptă al României este de trei sau patru escadrile, cu un efectiv total de 48 de avioane. 

Comentarii

loading...