11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialLocomotive la indigo

Locomotive la indigo

Inspectoratul Judetean de Politie Hunedoara a demarat cercetarile penale in cazul unei tranzactii cu locomotive prin intermediul a patru societati comerciale din Bucuresti, Gorj si Hunedoara, cu actionari comuni sau apropiati. Exista informatii ca vanzarea s-ar fi facut la preturi supraevaluate pentru ca finalitatea sa fie o rambursare ilegala de TVA, prejudiciul creat fiind de 3,1 miliarde lei, dupa cum au stabilit anchetatorii.

Suveica de la Hunedoara

Rambursarea taxei pe valoarea adaugata a fost aprobata de Directia Generala a Finantelor Publice, condusa la acea vreme de controversatul director Vasile Rusan, care la ora actuala ocupa fotoliul de sef Control Financiar in cadrul institutiei. Politistii sustin ca, in prezent, ancheta este in curs de desfasurare, dar asteapta un raport taman de la Directia Finantelor.
Printr-o afacere tip “suveica”, cele doua locomotive s-au “plimbat”, cel putin in acte, intre patru societati comerciale din Bucuresti, Gorj si Hunedoara, iar valoarea lor a tot crescut de la 45 de milioane de lei la peste 15 miliarde lei, cu scopul unei rambursari de TVA cat mai mari.
De precizat ca toate tranzactiile s-au facut in aceeasi zi, iar oamenii legii au stabilit ca statul roman a fost prejudiciat cu 3,1 miliarde lei, dupa cum a afirmat comandantul IPJ, Alexandru Dragici Rosioru.

Preturi infime

Potrivit informatiilor existente, tranzactia a inceput, pe 31 octombrie 2003, de la SC “Sartex Universal Construct” SA Bucuresti, care a vandut doua locomotive catre societatea “Presut Jilt” SA Matasari. Valoarea tranzactiei a fost de putin peste 45 milioane de lei, in conditiile in care una dintre locomotive a fost vanduta cu 34 milioane de lei, iar cea de-a doua – cu 11,64 milioane de lei. Surse de incredere sustin ca printre actionarii SC “Presut Jilt” SA se numara si SC “Sartex 96” SA, o societate a grupului “Sartex”, adica partenerii de afaceri erau oarecum “rude”.
In 31 octombrie 2003, cumparatorul a vandut locomotivele catre “Sutax” SA Matasari, dar pretul total a crescut, ajungand la 15,7 miliarde de lei. “Sutax” ar avea si un actionar comun cu “Presut Jilt”, respectiv o alta societate, “Venta Invest” Petrosani, adica doua firme-“surori”. In aceeasi zi, aceleasi locomotive au ajuns la SC “Sartex Sud-Vest Universal Construct” SRL Targu-Jiu, din acelasi grup mare de firme, pentru sumele de 10,756 miliarde lei si 5,796 miliarde lei. Tot in data de 31 octombrie 2003, de la “Sartex Sud-Vest Universal Construct” locomotivele au ajuns la SC “Venta Invest” SA Petrosani, la acelasi pret. Si asa s-a inchis lantul, locomotivele plimbandu-se prin patru firme.

Ultimul, dar nu cel din urma

Ultimul cumparator a cerut, in luna decembrie, si rambursarea sumei de 3,145 miliarde lei, reprezentand TVA aferenta cumpararii celor doua locomotive. Si, chiar daca existau suspiciuni legate de corectitudinea afacerii, DGFP Hunedoara, condusa la acea vreme de Vasile Rusan, a aprobat rambursarea, dar “numai” in valoare de 2,7 miliarde lei, conform actului de constatare numarul 10.655/19.12.2003.
Despre “Sartex” se stie ca este controlata de Dorel si Remus Haiduc, dar in aceasta afacere se sustine ca ar fi implicati si senatori sau deputati. Anul acesta, dupa numirea lui Alexandru Dragici Rosioru in functia de sef al IPJ, reprezentantii institutiei au deschis dosarul acestei rambursari de TVA.

A inceput urmarirea penala

Comandantul Politiei nu a oferit foarte multe informatii despre acest caz, insa a confirmat, cel putin partial, informatiile presei. “Se efectueaza cercetari in acest caz si s-a inceput urmarirea penala in cazul unui administrator, pentru fals si uz de fals, prejudiciul fiind de 3,1 miliarde lei”, a spus Alexandru Dragici Rosioru, dar nu a dezvaluit numele administratorului cercetat penal. Pe de alta parte, seful IPJ a mentionat ca cercetarile in acest caz continua, pentru stabilirea intregii responsabilitati, in conditiile in care “exista indicii temeinice”, dar deocamdata nu se poate vorbi despre vinovatii. Pentru finalizarea dosarului se asteapta insa un raport al DGFP, acolo unde s-a aprobat cererea de rambursare. Mai mult, persoane de incredere din cadrul “Sartex” sustin ca nu este vorba despre nici un prejuduciu, ci ca s-a desfasurat o tranzactie absolut normala in cadrul unei economii de piata.
Vasile Rusan, cel care a dat credit ultimului cumparator, nu a fost de gasit, in ciuda insistentelor noastre.

Cele mai citite

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă