Mirel Taloș a cerut ajutorul Senatului astfel încât ICR să își poată continua activitatea. FOTO: INQUAM

Mirel Taloș a cerut ajutorul Senatului astfel încât ICR să își poată continua activitatea. FOTO: INQUAM

Fosta conducere cere ajutorul Senatului pentru deblocarea ICR

Institutul Cultural Român (ICR) rămâne în continuare „decapitat” și în blocaj, după ce Ordonanța de urgență dată de Guvern în urmă cu două săptămâni mai mult a încurcat ițele situației.

Ioana Oancea 0 comentarii

Acum, fostul președinte interimar al ICR, Mirel Taloș, a solicitat ajutorul Senatului și al președintei Anca Dragu pentru ca Institutul să poată funcționa.

Astfel, Biroul Permanent al Senatului de ieri a avut pe ordinea de zi o solicitare prin care Taloș cerea intervenția Camerei superioare, cea sub controlul căreia se află ICR, pentru deblocare. „Situația creată afectează stabilitatea și credibilitatea Institutului Cultural Român. În acest context este nevoie imperioasă de o intervenție a Senatului României sub controlul căruia funcționează ICR, conform Legii 356/2003. O soluție pentru deblocarea acestei situații este emiterea de către Senat a unei hotărâri nominale privitoare la o conducere interimară care să asigure funcționarea instituției până la numirea unei noi conduceri în baza actualei legi de funcționare sau a altei baze juridice”, se arată în solicitarea lui Taloș. 


Ordonanța care încurcă


Știind că mandatul președintelui interimar – Marcel Taloș, și al vicepreședintelui Krizbai Bela expirau, Guvernul s-a grăbit să aprobe OUG 32/2021, încercând să le prelungească mandatele cu trei luni. Numai că actul normativ făcea referire doar la numirea membrilor Consiliului de conducere al Institutului Cultural Român și nu modifica art. 12 cu privire la numirea conducerii executive a ICR. În acest context, Institutul a rămas fără ordonantor principal de credite – președintele interimar. În absența avizelor juridice, instituția nu poate funcționa cu prezumția de legalitate, neputând fi încheiate niciun fel de documente de lucru, potrivit specialiștilor.

Din moment ce actuala conducere nu își mai putea continua activitatea, Ana Ivan, secretar general adjunct, a preluat conducerea operativă a ICR.

Prin solicitarea sa, Taloș cerea Ancăi Dragu modificarea prin legea de adoptare a ordonanței și completarea acesteia în sensul în care prelungirea să vizeze în egală măsură atât conducerea deliberativă, cât și conducerea executivă, respectiv președintele interimar – Mirel Taloș și vicepreședintele Dan Bela Krizbai.

 

„Solicităm totodată să aveți în vedere declanșarea aprobării de către Parlamentul României a OUG 32/2021 pentru ca ICR să poată funcționa în deplină legalitate, având în vedere că acesta gestionează activitatea celor 18 reprezentanțe din marile capitale ale lumii – în coordonare cu Ministerul Afacerilor Externe – dar și activitatea Centralei ICR”. MIREL TALOȘ, PREȘEDINTE INTERIMAR ICR 

 

Mai mult decât atât, faptul că a decapitat fără voie ICR nu a fost singura problema a ordonanței date de Guvern. În avizul său, Consiliul Legislativ atrage atenția că, potrivit OUG, mandatul conducerii nu poate fi prelungit pentru mai mult de trei luni, însă nu stabilește ce se va întâmpla, dacă termenul nu este respectat și nu este numită o nouă conducere în acest termen. „ (...) recomandăm ca textul să fie completat în sensul prevederii unei sancțiuni în cazul în care termenul propus nu este respectat, și anume aceea ca mandatele în exercițiu să înceteze de drept”, se arată în avizul CL. 

Chiar dacă pare incredibil ce haos a putut provoca o ordonanță care conține un singur articol – problemele nu se opresc aici. Tot ieri, conducerea Senatului a fost înștiințată de președintele Comisiei de cultură, senatorul PNL Viorel Riceard Badea, că, în opinia sa, prima cameră sesizată în această speță ar fi trebuit să fie Camera Deputaților, și nu Senatul. Astfel, Badea cere sesizarea Comisiei pentru constituționalitate care să elaboreze un aviz în acest sens.


ICR-iștii, la curățenie

După ce au rămas fără conducere și fără ordonator principal de credite, angajații din ICR au primit ieri informarea că durata contractului având ca obiect servicii de curățenie pentru cele două sedii ale ICR s-a încheiat. În acest context, încheierea unui nou contract nu va putea fi făcută cu asigurarea continuității serviciilor. Pe scurt, ICR-iștilor li s-a cerut să pună mâna la treabă și să își facă curățenie și singuri la locul de muncă. „(...) contez pe înțelegerea și sprijinul dumneavoastra, adresându-va rugămintea de a ne autogospodări în perioada imediat următoare, atât cât este posibil (a nu se arunca la coșurile din incinta toaletelor recipiente din sticlă, PET-uri sau hârtie igienică/prosoape de hârtie pe lângă coșurile de gunoi, menținând o minimă igienă ce ține de fiecare dintre noi, etc.). Vă asigurăm că depunem toate eforturile pentru remedierea situației actuale și vă mulțumim pentru înțelegere”, se arată într-o notă de informare internă pe care angajații au primit-o tot ieri.

 

Comentarii

loading...