Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

FLORIN VÎLNEI: Poliţia Română este singura din UE care nu are instituită pregătirea managerială pentru poliţiştii cu funcţii de conducere

FLORIN VÎLNEI: Poliţia Română este singura din UE care nu are instituită pregătirea managerială pentru poliţiştii cu funcţii de conducere

Independenţa poliţiei, o prioritate

Într-un interviu acordat „României libere“, președintele Federației Sindicatelor din Poliție SED LEX, Florin Vîlnei, explică modificările aduse în ultimii 15 ani cadrului legal al activității și pregătirii polițiștilor din România.

Andreea Andrei 0 comentarii

RL: Ce modificări au fost aduse în ultimii 15 ani cadrului legal în ceea ce privește procesul de examinare pentru numirile în funcție a cadrelor de poliție?

F.V.: În conformitate cu Statutul polițistului, polițiștii provin, de regulă, din rândul absolvenților instituțiilor de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne (care asigură aproximativ 60% din necesarul de polițiști).

Ofițerii de poliție pot proveni și din rândul agenților de poliție absolvenți cu diplomă de licență (sau echivalentă) ai instituțiilor de învățământ superior cu profil corespunzător specialităților necesare Poliției.

În raport cu nevoile operative ale structurilor Ministerului Afacerilor Interne, pentru ocuparea funcțiilor de execuție vacante pot fi reîncadrate ca polițiști persoane cărora le-au încetat raporturile de serviciu, care au studii corespunzătoare cerințelor postului și îndeplinesc condițiile legale, potrivit categoriei din care au făcut parte.

Pentru reducerea deficitului de polițiști în structurile Ministerului Afacerilor Interne, pot fi încadrate direct sau transferate din instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, pe funcții de execuție vacante de polițist, persoane cu studii corespunzătoare cerințelor postului și care îndeplinesc condițiile legale.

Pentru unele funcții pot fi încadrați direct sau transferați din instituțiile publice de apărare și siguranță națională specialiști cu studii corespunzătoare cerințelor postului și care îndeplinesc condițiile legale;

Admiterea în instituțiile de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne se realizează prin concurs, iar în celelalte situații ocuparea funcțiilor de polițist se realizează prin concurs sau examen, după caz.

Pregătirea ofițerilor de poliție în Academia de Poliție are durata de 3-4 ani.

Pregătirea agenților de poliție în școlile de agenți are durata de 1-2 ani.

În primul an de activitate, polițistul încadrat direct sau transferat trebuie să urmeze un curs pentru inițierea în carieră în instituțiile de formare profesională ale Ministerului Afacerilor Interne, cu durata de cel puțin: 3 luni pentru polițiștii încadrați pentru reducerea deficitului de personal; 4 săptămâni pentru polițiștii specialiști, care nu se pot pregăti în instituțiile de învățământ ale MAI.

Vă informăm că MAI, din varii motive, nu dispune de capacități de școlarizare pentru a-și asigura 100% nevoile de personal.

Problema provenienței polițiștilor și pregătirea acestora comportă discuții.

Postul de conducere vacant din Poliție se ocupă prin: concurs sau examen, după caz; mutare, la cerere sau în interesul serviciului, când funcția este prevăzută cu coeficient egal sau inferior celui anterior deținut; numire directă pe același post sau, cu acordul scris al polițistului, pe un post prevăzut cu coeficient egal sau inferior celui anterior deținut.

Concursul pentru ocuparea postului de conducere vacant a constat în susținerea unui test scris dintr-o tematică de specialitate și a unui interviu pe subiecte profesionale. Ulterior a constat în elaborarea și susținerea unui proiect managerial și a unui interviu. În prezent constă în susținerea unui interviu structurat pe subiecte profesionale, care se înregistrează audio și/sau video.

Condițiile minime obligatorii cumulative pentru participarea la examenul/concursul organizat în vederea ocupării funcțiilor de inspector-șef și inspector-șef adjunct/similare din inspectoratele județene de poliție, și al municipiului București, precum și de șef poliție și adjunct șef poliție municipiu, director/similare și director adjunct/similare din cadrul inspectoratelor generale/similare sunt următoarele: să fi absolvit studii de masterat sau studii postuniversitare în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției sau în domeniul management; să îndeplinească cerințele specifice din fișa postului; să aibă 5 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției; să nu fie sub efectul unei sancțiuni disciplinare și să nu fie puși la dispoziție în condițiile art. 65 din Legea nr. 360/2002, cu modificările și completările ulterioare; să nu se afle în curs de urmărire penală; să fi obținut în ultimii 3 ani calificativul de cel puțin „Foarte bun“ la evaluarea de serviciu; să aibă 3 ani vechime în funcții de conducere în unități ale MAI.

Polițiștii sunt nemulțumiți de condițiile minime obligatorii pentru a participa la concurs și de modul de organizare și desfășurare a concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de conducere, care sunt măsluite politic.

 

RL: Modificările aduse au fost benefice, din punctul dvs. de vedere?

F.V.: Atât prevederile Statutului polițistului, cât și ale actelor normative subsecvente, precum și modificările aduse acestora au avut în vedere anumite interese: să nu se asigure 100% formarea personalului în instituțiile de învățământ ale MAI, pentru a avea posibilitatea încadrărilor directe (prin aceasta s-au creat nemulțumiri în sistem, pentru că polițiștii care provin din cele două surse au aceleași drepturi și aceleași obligații); cariera polițistului să nu fie legiferată de statut, pentru a putea promova în carieră numai polițiștii susținuți politic.

Vă putem informa că suntem singura Poliție din UE care nu are instituită pregătirea managerială pentru polițiștii cu funcții de conducere.

 

RL: Care este motivul pentru care cadrele militare nu mai instrumentează dosare informative?

F.V: Unii polițiști nu mai lucrează informativ din cauza neglijenței, a lipsei de profesionalism și de control al șefilor direcți și al eșaloanelor superioare.

 

RL: Care sunt reglementările legale ce pot califica în cele mai bune condiții noile cadre de poliție?

F.V: După opinia noastră, se impune reconceptualizarea sistemului de formare și perfecționare a pregătirii polițiștilor, astfel încât să cuprindă și formarea managerială a acestora.

Am dori ca promovarea polițiștilor în funcții de conducere să fie condiționată de absolvirea cursului de management, organizat în acest scop de MAI la un anumit moment al carierei polițistului. Recrutarea polițiștilor pentru a participa la concursul de admitere la cursul de pregătire managerială să fie condiționată de existența unei experiențe îndelungate în activitatea de poliție și să se realizeze numai pe baza criteriilor meritocratice. 

Absolvenții cursului de management să constituie baza de promovare în prima funcție, iar promovarea în funcții de conducere de nivel superior să se realizeze din treaptă în treaptă, pe baza unor criterii clare de promovare și numai dacă au performat pe funcția de conducere ocupată.

 

 

Comentarii

loading...