15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialPosta redactiei

Posta redactiei

Cresteri salariale in invatamant

Cresterile salariale de care vorbeste dna Miruna Voicu, din Bucuresti, se acorda in conformitate cu Legea 420 publicata in M. Of. nr. 423/19.05.2005.
Astfel, in cursul anului 2005 se asigura o crestere cu 13,5% a salariilor de baza ale personalului didactic din invatamant, stabilite potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 68/2004, aprobata cu modificari prin Legea 6/2005 si OUG 196/2002, fata de salariile de baza avute la 31 decembrie 2004, crestere ce se va aplica pentru lunile octombrie-decembrie 2005. In perioada martie-septembrie 2005, la salariul de baza din luna decembrie 2004 se va adauga o suma reprezentand 64,2% din diferenta calculata intre salariul de baza corespunzator lunii octombrie 2005 si salariul de baza avut in luna decembrie 2004.

Pensia de serviciu pentru personalul diplomatic si consular

Dl Petru Enache ne spune ca a lucrat inainte de 1989 intr-o institutie de comert exterior. Vrea sa stie cine elibereaza adeverinta prin care poate beneficia de pensie de serviciu, in conformitate cu noile reglementari.
In vederea stabilirii pensiei de serviciu, in conformitate cu prevederile art. 2 si ale art. 4 alin. (2) din O.U.G. nr. 36/2003, a membrilor personalului diplomatic si consular din Ministerul Afacerilor Externe, a diplomatilor si functionarilor publici din directiile generale cu atributii de comert exterior si cooperare economica internationala va este necesara, intr-adevar, o adeverinta-tip eliberata de Ministerul Economiei si Comertului.

Compensatii lunare pentru chirie cuvenite politistilor

Referitor la intrebarea dnei Andreea Vasilescu, din Sfantu Gheorghe, Covasna, mentionam ca, in conformitate cu hotararea privind stabilirea cuantumului si conditiilor de acordare a compensatiei lunare pentru chirie cuvenite politistilor, publicata in M. Of. 327/19.04.2005, dreptul la compensatia lunara pentru chirie inceteaza in urmatoarele situatii: la data dobandirii de catre politist sau de catre sotia/sotul acestuia/acesteia, pe orice cale, a unei locuinte proprietate personala; la data incheierii casatoriei, daca sotia/sotul are locuinta proprietate personala in localitatea in care politistul a fost numit in prima functie sau mutat in interesul serviciului; la data incheierii, de catre politistul in cauza sau de catre sotia/sotul acestuia/acesteia, a contractului de inchiriere pentru locuinta atribuita din fondul locativ de stat, in localitatea in care politistul a fost numit in prima functie sau mutat in interesul serviciului; la data incheierii contractului de inchiriere pentru locuinta de serviciu sau de interventie ori a acceptarii in scris a cazarii in caminul de garnizoana; la data cand se refuza in scris atribuirea unui spatiu de locuit corespunzator; la data mutarii intr-o alta localitate. Unitatea din care se muta politistul plateste compensatia lunara pentru chirie pana la data expirarii termenului legal de predare a functiei inscris in dispozitia de personal; in cazul incetarii platii drepturilor salariale cuvenite in calitate de politist.

Acte de studii in invatamantul preuniversitar

Referitor la intrebarea dlui Dumitru Amariei, din Botosani, mentionam ca, in conformitate cu Regulamentul privind actele de studii si documentele scolare in invatamantul preuniversitar, publicat in M. Of. 342/22.04.2005, in sistemul national de invatamant preuniversitar se emit, incepand cu anul scolar 2004-2005, urmatoarele acte de studii:
certificat de promovare a testelor nationale; certificat de echivalare a examenului de capacitate (pentru absolventii invatamantului de 8 ani, promotiile de pana in anul 1998, inclusiv); certificat de absolvire a scolii de ucenici, insotit de adeverinta privind competentele profesionale dobandite pe durata scolarizarii (numai pentru absolventii scolilor de ucenici/invatamant special promotiile anilor 2005-2006); certificat de absolvire a scolii de arte si meserii; certificat de calificare profesionala nivel 1 (pentru absolventii scolilor de arte si meserii); certificat de absolvire a scolii profesionale, insotit de adeverinta privind competentele profesionale dobandite pe durata scolarizarii (numai pentru absolventii scolilor profesionale, promotia anului 2005); certificat de absolvire a scolii profesionale, insotit de adeverinta privind competentele profesionale dobandite pe durata scolarizarii (numai pentru absolventii scolilor profesionale/invatamant special, promotiile anilor 2005, 2006 si 2007); certificat de absolvire a anului de completare (incepand cu absolventii promotiei 2006); certificat de calificare profesionala nivel 2 (pentru absolventii anului de completare incepand cu promotia anului 2006); certificat de absolvire a ciclului inferior al liceului; certificat de absolvire a liceului; diploma de bacalaureat; diploma de merit (pentru absolventii care au promovat toate clasele din intervalul IX-XII/XIII cu medii generale de minimum 9,50, iar la bacalaureat au obtinut media 10). Cam acestea sunt cele care v-ar putea interesa pe dvs. Alte lamuriri le gasiti in regulamentul amintit.

Rezilierea contractului si evacuarea chiriasului

La intrebarea unei asociatii de proprietari din Targoviste, mentionam ca ne-am adresat Primariei Targoviste, de unde am aflat urmatoarele:
“Contractele de inchiriere a locuintelor din patrimoniul autoritatilor publice locale, intocmite in baza Legii 114/1996, prevad ca plata cheltuielilor de intretinere, stabilite de asociatiile de proprietari, cad exclusiv in sarcina chiriasilor. Drept urmare, in conformitate cu dispozitiile OG 85/2001, precum si ale HG 400/2003, art. 25 si art. 26 pentru neplata cheltuielilor de intretinere asociatia de proprietari poate sa aplice penalitati de pana la 0,2% pe zi de intarziere, dar nu mai mult decat debitul, dupa o perioada de 30 de zile de la expirarea termenului stabilit pentru plata si “are, potrivit legii, un privilegiu imobiliar de rang prioritar asupra apartamentelor si a altor spatii, proprietate a membrilor sai, precum si un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele datorate cu titlu de contributie la cheltuielile comune ale cladirii cu mai multe apartamente si/sau spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, in cazul in care creanta reprezinta o restanta de cel putin 3 luni. Acest privilegiu opereaza dupa cheltuielile de judecata datorate tuturor creditorilor in interesul carora au fost facute.” Asociatia de proprietari nr. 157 a obtinut sentinta civila definitiva si executorie pentru recuperarea debitului de 34.338.500 lei, datorat de numita Vezeteu Valeria, bl. 7, sc. B, ap. 44, asociatiei in contul serviciilor de intretinere. Executarea acestei sentinte revine in exclusivitate executorilor judecatoresti. Este de remarcat in acest caz intarzierea cu care asociatia a aplicat prevederile legale privind actionarea in instanta a debitoarei, ingreunand prin valoarea acumulata recuperarea debitului. Rezilierea contractului poate fi ceruta de asociatia de proprietari atunci cand chiriasul nu si-a achitat obligatiile ce-i revin din cheltuielile comune pe o perioada de 3 luni, art. 24, Legea 114/1996. Evacuarea chiriasului se face numai pe baza unei hotarari judecatoresti definitive, art. 25. In acest context cererea asociatiei privind rezilierea contractului si evacuarea sau mutarea in alt apartament nu poate fi solutionata, sentinta civila obtinuta de asociatie nu dispune rezilierea contractului de inchiriere. Totusi, ca urmare a insistentelor asociatiei, Primaria a promovat actiune in instanta pentru recuperarea sumelor datorate cu titlu de chirie, rezilierea contractului si evacuarea locuintei.

Activitatea magistratilor

In raspunsul pentru cititorul nostru Avram Oprita, din Strehaia, Directia pentru Relatii cu Publicul si Evidenta ONG din cadrul Ministerului Justitiei precizeaza: “Potrivit dispozitiilor HG nr. 83/2005 si ale Regulamentului propriu de functionare a Ministerului Justitiei, se tin audiente de catre Directia pentru Relatii cu Publicul si Evidenta ONG la sediul din str. Apolodor nr. 17, sector 5, Bucuresti, camera 7, parter, de luni pana vineri, intre orele 9,00-13,00 si 14,00-17,00. Precizam faptul ca, in conformitate cu prevederile Legii 303/2004 privind statutul magistratilor, Legii 403/2004 privind organizarea judiciara si a Legii 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerului Justitiei nu-i revin atributii de control al activitatii magistratilor, nefiind permise nici imixtiuni in actul de justitie ori punerea in discutie a ceea ce a fost deja judecat. Sesizarile in legatura cu activitatea sau conduita necorespunzatoare a unui magistrat, incalcarea obligatiilor profesionale in raporturile cu justitiabilii ori savarsirea de catre acesta a unor abateri disciplinare, intra in competenta de solutionare a Consiliului Superior al Magistraturii. Totodata, presedintii si vicepresedintii instantelor judecatoresti iau masuri pentru organizarea si buna functionare a instantelor pe care le conduc si, dupa caz, a instantelor din circumscriptiile acestora, asigura si verifica respectarea obligatiilor statutare si a regulamentelor de catre judecatori si personalul auxiliar de specialitate, motive pentru care puteti adresa acestora reclamatiile dumneavoastra”.

Detectiv particular

Referitor la intrebarea dlui Vinta Marian, din Oradea, mentionam ca cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European, care desfasoara activitati de detectiv particular pe teritoriul Romaniei in cadrul societatilor specializate sau cabinetelor individuale si nu poseda certificat de calificare, atestat similar sau orice alt document in acest domeniu eliberat de tarile de origine trebuie sa indeplineasca conditiile stabilite la art. 5 si 7 din Legea nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular si de Normele de aplicare a Legii nr. 329/2003, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.666/2004. Cetatenii care au calitatea de detectiv particular dovedita prin certificate de calificare in profesie, atestate similare sau orice alt document eliberat de un stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, inainte de a exercita profesia de detectiv particular pe teritoriul Romaniei trebuie sa solicite Inspectoratului General al Politiei Romane – Directia de investigatii criminale – recunoasterea acestor documente.

Managementul de proprietate al condominiului

Referitor la intrebarea pusa de unul din locatarii blocului 42, strada Isopescu, Serviciul de Relatii cu Asociatiile de Proprietari din sectorul 1 ne-a comunicat: Conform HGR 400/2003, art. 22, alin. 3, lit. i), administratorul asigura managementul de proprietate al condominiului prin: controlul personalului angajat de asociatia de proprietari pentru curatenie, incarcarea si evacuarea gunoiului menajer si alte activitati cu privire la indeplinirea obligatiilor contractuale si, in caz de incalcare a acestora, sesizarea comitetului executiv. La asociatiile de proprietari care opteaza pentru conducerea contabilitatii in partida simpla, administratorii de imobile pot cumula si functia de casier.

Audienta la Prefectura Ilfov

Din raspunsul primit de la Prefectura Judetului Ilfov referitor la nemultumirea cititorului nostru Ion Calcisca cu privire la audientele acordate de prefect, am retinut urmatoarele:
“Programul de audiente a fost stabilit prin Ordinul prefectului judetului Ilfov, nr. 25/13.01.2005. In vederea evitarii suprapunerii problemelor ridicate in cadrul audientelor cu cele ce fac obiectul unor scrisori adresate prefectului, s-a stabilit ca inscrierea in audiente, in situatia in care aceeasi problema a fost sesizata printr-un memoriu, sa se faca numai daca raspunsul la memoriul respectiv nemultumeste sau la expirarea termenului in care institutia avea obligatia de a trasmite raspunsul. In ceea ce priveste faptul ca audienta se tine o singura data, aceasta trebuie interpretata prin analogie cu dispozitiile art. 10, alin. 2 din OG nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata prin Legea 233/2002, in sensul ca pentru aceeasi problema se acorda o singura audienta”. Dumneavoastra ati beneficiat de nenumarate audiente si raspunsuri la memorii, care au fost invariabil aceleasi.

Litigii intre colocatari

In legatura cu problema sesizata de dna Ionescu Elena, din Bucuresti, am cerut lamuriri Primariei sectorului 5, care ne-a comunicat urmatoarele:
“Daca proprietarul unui apartament sau oricare alta persoana care actioneaza in numele sau provoaca daune oricarei parti din proprietatea comuna sau unui alt apartament, respectivul proprietar trebuie sa repare stricaciunile sau sa plateasca cheltuielile pentru lucrarile de reparatii. Orice litigiu in legatura cu aplicarea prevederilor legale se solutioneaza de catre instantele judecatoresti”.

Cele mai citite

Guvernul va da un OUG joi prin care numărul funcțiilor de conducere ar putea ajunge la 10% în aparatul de stat

Guvernul urmează să aprobe în şedinţa de joi un proiect de ordonanţă de urgenţă(OUG) privind modificarea unor măsuri fiscal-bugetare, precum posibilitatea stabilirii, în anumite...

Românii din Spania se încred în România: trimit bani, transferă expertiză și atitudine sănătoasă

Repatriot, platforma care conectează românii din afara granițelor cu țara, a condus misiunea economică România-Spania, desfășurată în perioada 21-27 martie în Barcelona și Insulele...

Valabilitatea cardurilor de energie a fost prelungită

Guvernul a decis ca valabilitatea cardurilor de energie să fie prelungită până pe 31 mai, cu încă două luni față de termenul inițial. Aceasta...
Ultima oră
Pe aceeași temă