Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Șalupa SAR Apollo   (Foto: ARSVOM)

Șalupa SAR Apollo (Foto: ARSVOM)

România cumpără o navă de salvare de 100 de persoane

Guvernul Dăncilă a aprobat nota de fundamentare pentru un proiect de 147 de milioane de lei, al cărui beneficiar va fi o agenție din cadrul Ministerului Transporturilor.

Mihai Diac 0 comentarii

Agenția de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) ar urma să primească în dotare o navă specializată de căutare și salvare pe mare, cu o capacitate de până la 100 de persoane salvate.

Valoarea acestei achiziții, indicată în documentul aprobat de Guvern, este de 147.196 de mii de lei. Vaporul va fi plătit din bugetul Ministerului Transporturilor, în subordinea căruia funcționează ARSVOM, precum și “din alte surse de finanțare legal constituite”.

Printre atribuțiile ARSVOM se numără căutarea și salvarea oamenilor pe Marea Neagră, recuperarea epavelor precum și stingerea incendiilor.

În prezent, cea mai puternică navă din dotarea Agenției este remorcherul Hercules, dar cele mai noi sunt două șalupe SAR („Search and rescue” – de căutare și salvare), denumite Apollo și Artemis, intrate în dotare în anul 2018. Ele trebuie să acopere zona de responsabilitate a României, cu o suprafață de peste 28.000 de kilometri pătrați, pe o lungime de 245 de kilometri – între granița de nord, cu Ucraina, și granița de sud, cu Bulgaria. Punctul slab al acestor nave este că au autonomie mică, de cel mult 250 de mile marine (450 de kilometri).

 

Vas de mare viteză cu propulsie hibridă

Intenția ARSVOM este de a înființa două baze, la Sulina și respectiv la Mangalia, în care vor fi distribuite echipamentele și navele din dotarea actuală. De asemenea, ar urma să intre în dotare și noua navă, care ar putea lua la bord, simultan, cel puțin zece membri ai echipajului și până la 100 de persoane salvate. Aceasta va fi o navă specializată, cu propulsie hibridă – Diesel și electrică. Nava trebuie să se poată deplasa cu cel puțin 26 de noduri, să aibă o autonomie de cel puțin 15 zile sau de cel puțin 3200 de mile marine și să aibă în dotare și un sistem extern de stingere a incendiilor.

Intrarea în dotare a unei asemenea nave ar fi de natură să crească siguranța în zona portului Constanța și să ducă la creșterea traficului de mărfuri și de pasageri prin această poartă maritimă.

Nota de fundamentare aprobată de Guvernul Dăncilă nu face referire la migrația clandestină, dar se știe că Marea Neagră poate deveni o rută secundară de migrație pentru persoane aflate în Turcia și care ar dori să ajungă în UE. Tranzitul migranților este întâlnit frecvent în Marea Mediterană, iar ambarcațiunile folosite sunt, de regulă, de mici dimensiuni și sunt supraîncărcate, ceea ce favorizează un naufragiu.

Contravaloarea navei ar urma să fie plătită de-a lungul a doi ani, iar durata de realizare a acestui program va fi de 16 luni. Nota de fundamentare a fost publicată în Monitorul Oficial la data de 23 iulie 2019, dar în mod evident, termenul specificat va curge din momentul în care va fi stabilită firma care să livreze noua navă. Documentul aprobat de Guvern nu precizează prin ce procedeu va fi desemnată firma furnizoare.

Comentarii

loading...