Românii vor autostrăzi, dar nu toți știu să conducă pe ele

Românii vor autostrăzi, dar nu toți știu să conducă pe ele

Promisiuni din partea autorităților avem cu duiumul, însă rețeaua de autostrăzi nu va depăși nici în acest an 800 km. Chiar și în condițiile în care nu avem prea multe șosele de mare viteză, și acestea sunt pline de accidente, mai ales vara.

Cristian Hagi 0 comentarii

Luni dimineață, un val de turiști venea, pe Autostrada Soarelui, spre mare. Pentru câțiva dintre ei vacanța a început însă foarte prost.

Pe drumul spre Constanța, numai între porțiunea dintre Drajna și Fetești, au avut loc patru accidente. Traficul a fost restricționat mai multe zeci de minute, s-au format cozi kilometrice. S-au produs coliziuni la kilometrii 111, 122, 124 și 139, potrivit informațiilor puse la dispoziție de Direcția Regională de Drumuri și Poduri Constanța din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infra-
structurii Rutiere (CNAIR).

În unele cazuri vorbim despre numai două mașini implicate, în altul, însă, de un carambol cu cinci autoturisme. Adăugați la aceste accidente miile de șoferi care depășesc viteza legală, care vorbesc la telefon când conduc sau, mai rău, stau pe rețelele de socializare, dar și pe cei care au mașini cu defecțiuni și veți avea în fața ochilor un tablou sumbru.

Nu știm să șofăm corect

Șoferii români știu să conducă, acest lucru este evident din moment ce și-au luat permisele de conducere în urma unui examen susținut cu Poliția Rutieră.

Specialiștii pun însă punctul pe „i”: nu știu să conducă în mod corect. Sunt multe greșeli care pleacă încă din școala de șoferi. „În școala de șoferi nu se învață lucruri așa cum se face într-o școală de condus defensiv. De exemplu, majoritatea instructorilor recomandă celor care frânează să calce și ambreiajul, pentru a și-l proteja. E greșit, însă, pentru că distanța de frânare crește cu 40%”, spune Robert Otoman, instructor de condus defensiv și pilot de raliuri.

De asemenea, foarte puțini instructori își scot elevii pe traseu seara sau noaptea. Multe din accidentele care se produc pe autostradă pleacă de la elementele de bază ale condusului, care ar trebui învățate în școlile de șoferi. Unele țin de bun-simț.

Regula celor două secunde

Una dintre principalele reguli pe care trebuie să le avem în vedere când conducem pe autostradă este așa-numita regulă a celor două secunde.

„Regula celor două secunde înseamnă să păstrezi, față de mașina din față, o distanță de minimum două secunde, care se calculează în mers. Îți iei un punct fix de pe drum și numeri în gând: 1.001, 1.002. De ce două secunde? S-au realizat teste care spun că o persoană de vârstă medie, odihnită 100% și aptă de condus are nevoie de 0,75 secunde să conștientizeze că mașinii din față i s-au aprins stopurile. Mai durează 0,75 secunde până când creierul trimite comanda piciorului să calce frâna. Noi rotunjim la două secunde, pentru că nu întotdeauna vorbim de șoferi odihniți 100%”, spune Robert Otoman.

Cele două secunde pot crește în funcție de starea drumului, de aderența pneurilor pe șosea. De asemenea, cu cât crește gabaritul mașinii, distanța trebuie să crească. Dacă vorbim despre o familie care vine la mare cu doi copii, cu mașina plină de bagaje, trebuie să luăm în considerare că autoturismul va frâna mai greu și ar trebui să păstrăm o distanță de 3-4 secunde față de mașina din față.

Cât de periculos e Facebook la volan

Un alt lucru grav pe care-l fac șoferii este neatenția la volan. „Neatenția la volan este foarte crescută. Văd foarte mulți oameni care stau pe rețelele de socializare. Scriu mesaje, vorbesc la telefon. Statistic vorbind, când vorbești la telefon riscul de accident crește de nouă ori, iar când scrii un SMS riscul de accident crește de 22 de ori”, spune Robert Otoman. La 36 de kilometri pe oră, o mașină parcurge 10 metri pe secundă, iar la 130 km/oră, viteza maximă legală pe autostradă, aceasta parcurge 36,11 metri pe secundă. Orice secundă contează.

Distanța de frânare este influențată de mai mulți factori, inclusiv de starea mașinii. Anvelopele sunt esențiale: anvelope de vară - vara și anvelope de iarnă - iarna. Cele all-season sunt un fel de struțo-cămilă, nu oferă performanță optimă nici vara, nici iarna (dar te scapă de amendă). Amortizoarele contează foarte mult și sunt piese care se strică des în România, din cauza gropilor. Amortizoarele stricate sau suspensia care nu funcționează așa cum trebuie pot crește distanța de frânare cu până la 300%.

Poziția la volan, mai importantă decât am putea crede

Mulți șoferi nu stau corect la volan și asta poate duce la accidente, pentru că o poziție incorectă duce la creșterea distanței de frânare. Robert Otoman spune că un șofer care are dat scaunul prea mult pe spate și stă ca într-un fotoliu va frâna mai greu în caz de urgență, pentru că în momentul când calcă frâna cu piciorul nu va avea aceeași forță ca atunci când trupul se împinge în scaun.

Sunt și alte lucruri care ne pot menține în siguranță pe șosele. De exemplu, semnalizarea. Este foarte important să semnalizăm, asigurându-ne în prealabil în oglinzi. Desigur, și oglinzile trebuie să fie corect reglate, pentru ca unghiul mort să fie cât mai mic. În plus, regula spune că trebuie să conducem pe banda întâi, folosim banda a doua numai pentru depășiri – un alt lucru ignorat de mulți șoferi români atunci când conduc pe autostrăzi.

Nici 30 km inaugurați în acest an

Anul acesta în România au fost dați în folosință aproape 30 km de autostradă. Este vorba de loturile 3 și 4 de pe tronsonul Sebeş-Turda, pe care mașinile au început să circule la finele lunii trecute.

Mai exact, sunt 28,8 kilometri de autostradă, împărţiţi în două loturi, unul de la Aiud până la Decea şi celălalt de la Decea până la Turda. Lotul se intersectează cu Autostrada Transilvania şi va fi alternativa pentru DN 1. Tronsonul 4, cel care face legătura între Turda şi Decea, a fost primul recepţionat. Acesta are 16 km şi îi va ajuta pe şoferi să evite o porțiune periculoasă din DN 1.

Ceea ce a frapat la această inaugurare este că la ea nu a participat niciun oficial – nici măcar vreun secretar de stat, darămite ministrul Transporturilor sau prim-ministrul. În urmă cu patru ani, premierul de la acea vreme, Victor Ponta, forța inaugurarea tronsonului Cunța-Săliște, tăind panglica chiar înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, la care candida. A pierdut însă alegerile, iar ulterior autostrada cu pricina s-a surpat și a trebuit să fie demolată.

Poate tocmai din acest motiv nici un oficial de la București nu și-a mai asumat acum riscul de a tăia panglica la aceste două loturi. S-au temut să nu fie de rău augur, ca în cazul lui Victor Ponta.

 


Promisiuni peste promisiuni

 


Cert este că trecuse mai bine de un an şi jumătate de când autorităţile dăduseră în folosință un tronson de autostradă. Nu ducem însă lipsă de promisiuni. „Anul acesta avem în plan lotul 4 Lugoj-Deva, pe care așteptăm să-l recep-
ționăm, cele două loturi de pe Autostrada Transilvania și avem cei 3,3 km de pe Autostrada 3 care urmează să asigure descărcarea în șoseaua Petricani din Capitală. (...) Orizonul de finalizare este sfârșitul acestui an și mizăm pe peste 60 km de drum nou care va fi dat în folosință”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

Nici cu această inaugurare România nu a reușit să treacă pragul de 800 km de autostradă circulabili, având în vedere că la începutul acestui an rețeaua de șosele de mare viteză măsura 748 km. Și nici până la finele anului nu sunt speranțe, dacă este să analizăm la rece situația din teren, dincolo de promisiunile autorităților.

Cel puțin în ceea ce privește ”ciotul” de 3,3 km din Autostrada București-Ploiești perspectivele nu sunt prea îmbucurătoare, chiar dacă inaugurarea acestui tronson a tot fost promisă în ultimii ani. În condițiile în care mobilizarea de pe șantier este extrem de scăzută, finalizarea pasajului peste calea ferată București-Constanța în zona Petricani din Pipera este incertă.

Comentarii

loading...