12.7 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăCulturăCe auzim când ascultăm muzică?

Ce auzim când ascultăm muzică?

Cei care doresc să se apropie de muzica clasică au ocazia săparcurgărapid câteva etape urmărind seria video “Ce auzim când ascultăm muzică?”. Aceasta se lanseazăastăzi, înpregătireaîntâlnirii cu cei 270 de muzicieni înscriși laConcursul Internațional George Enescu – 2018.Muzicianul Paul Ilea și actorul Marius Manole abordează,în 18 filme scurte, teme de bazăîn formarea unui ascultătoravizat de muzică.Proiectul își propune să ofere câteva instrumente utile celor care vor săîșidezvolte “ascultarea critică” a muzicii clasice,urechea și simțul artistic.

Pe parcursul celor 18 episoade sunt tratate, într-o abordare relaxată, subiecte diverse: de la perioadele muzicale și compozitorii reprezentativi, la structurile de compozițieîn muzica clasicăși diferențele dintre ele, structurarea unei orchestre simfonice și rolul diferitelor partide, partitura și rolul dirijorului, tema muzicalăși dezvoltarea ei, elemente de tehnicăși stilistică ale interpreților, audițiași sala de spectacol, expresivitatea și prezența scenicăși altele.

Seria include,de asemenea,câtevainterviuri cu interpreți români, laureați ai Concursului Internațional „George Enescu”, care dezvăluie abordarea personală a interpretării muzicale și exprimarea artistică. Violoniștii Alexandru Tomescu și RemusAzoiței, pianistul Viniciu Moroianu sunt artiștii care au acceptat să împărtășească dinexperiențalor directă de concurenți și de jurațiai Concursului Internațional George Enescu. Li se alatură arhitectul de sunet Cosmin Gherghinescu, cu un dialog despre acustică.

“Așa cum gândirea critică este un instrument esențial pentru a putea argumenta coerent, ‘ascultarea critică’formeazăînțelegerea, propune o experiență muzicală mai bogată, mai plină de sens. ‘Ce auzim când ascultăm muzică?’dorește să dezvolte această‘ascultare critică’, atrage atenția asupra artei interpretuluiși așazăcâtevacategorii de bază în cultura unui meloman. Ne dorim ca, astfel, să încurajăm publicul să se apropie de sala de concurs și să urmărească mai avizat tinerii artiști din competiție”, spune Mihai Constantinescu, directorul Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”.

Seria de 18 video-uri corespunde numărului de ore de muzică din programa anuală de liceu și poate fi utilizatăindividual sau la clasă, în licee sau chiar la nivel de gimnaziu.Fiecare film poate reprezenta unpunct de deschiderecătrediscuție, pentru a trata mai în profunzime subiecte de bază în educația muzicală.Pentru accesulușor, filmele se vor găsi în aplicația ”Culturesc 100”, parte din platforma culturală Samsung dedicată Centenarului Marii Uniri și pe canalul YouTube al Concursului și Festivalului George Enescu.

“Din păcate,astăzi, cultura muzicală pierde teren în fața altor discipline. Sper ca dialogurile noastre sătrezească curiozitatea publicului, săîl echipeze cu câtevanoțiuni de bază pentru a se bucura de muzicăîn cele mai diverse moduri. Nu în ultimul rând, sper săle trezească curiozitatea de a ajunge în sala unde are loc Concursul Internațional “George Enescu”și de a asculta activ și muzică cultă”, spune Paul Ilea, cel care a conturat informația muzicală din proiect.

“Invitația de a face parte din acest proiect a răspuns propriei mele curiozități, pe de-o parte și, pe de alta, credinței mele că este în continuare necesară o bază culturală solidă pentru a înțelege mai bine lumea în care trăim. Lucrând la proiect, făcând frecvent paralele între interpretarea muzicianului și cea a actorului,am legat mai multe tipuri de expresie artisticăși sper că am și demonstrat această idee într-un mod atractiv pentru publicul tânăr”,spuneactorul Marius Manole despre rolul de moderator al întregii serii de filme educaționale.

Proiectul video a fost dezvoltat după o serie de întâlniri live, cu peste 500 de elevi , din patru licee bucureștene. “Ce auzim când ascultăm muzică?” în formatul de Caravană a permis testarea modului de abordare a subiectelor și nivelul de interes al publicului tânăr față de subiectele propuse.

În prezent, este în pregătire și o aplicație mobilă dedicată Concursului Internațional George Enescu prin intermediul căreia publiculîși va putea testa “ascultarea critică”, comparând propria evaluare a concurenților cu cea a juriului Concursului.

Realizarea Caravanei pilot a fost posibilă cu sprijinul financiar al Raiffeisen Bank și Wilo Foundation, iar pentru realizarea dialogurilor video s-a alăturat proiectului Samsung Romania.

 

Ediția din 2018 a Concursului Internațional George Enescu aînregistrat un număr record de tineri artiști. S-au înscris 400 de tineri muzicieni, din 46 de țări de pe cinci continente, în creștere cu 26% față de ediția anterioară, consemnându-se și cea mai ridicată participare românească din istoria Concursului.

Crezul sub care se va derula Concursul Internațional George Enescu 2018 este „Descoperă talentul. Aplaudă efortul. Captează emoția”.

Mai multe detalii pe: https://www.festivalenescu.ro/program/

 

 

 

Cele mai citite

Bătălia pentru Sectorul 1: imperativa coaliție anti-Clotilde

Se ascute lupta, odată cu nominalizarea lui Sebastian Burduja și a Gabrielei Firea, candidați separați ai coaliției PSD-PNL, pentru funcția de primar general al...

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...

Inovație pe piața muncii: munca fără contract

Ministerul Muncii a anunţat că orice persoană cu vârsta de cel puţin 16 ani va putea să câştige bani în plus. Va putea face...
Ultima oră
Pe aceeași temă