Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Provocarea TIFF 2018: A fi sau a nu fi politic corect?

Provocarea TIFF 2018: A fi sau a nu fi politic corect?

Invitați și filme din 51 de țări, premiere mondiale și naționale, tematici și dezbateri provocatoare - „asta e marea plăcere a cinema-ului, să creeze conflict și dezbatere“ -, marchează a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.

Maria Capelos 0 comentarii

Desfășurat puțin mai devreme decât de obicei, între 25 mai și 3 iunie, TIFF vine anul acesta cu multe surprize, începând de la invitați, proiecții interactive - cu intervenția în timpul proiecției a echipei de filmare - și până la selecția nu numai a filmelor de deschidere și închidere a festivalului, ci și a tematicilor alese.

Astfel, filmul de deschidere, aparținând unui vechi prieten al festivalului, Samuel Maoz, este unul neobișnuit pentru o deschidere TIFF care, în ultimii ani, de când aceasta are loc în Piața Unirii, s-a făcut cu filme mai lejere, mai amuzante. Filmul lui Samuel Maoz, „Foxtrot“, spune Mihai Chirilov, „deși e un film deloc lipsit de umor negru, este un film grav, serios, absolut impecabil, care a stârnit deja controverse, inclusiv din interior, un film pe care oficialitățile israeliene nu l-au susținut, ba chiar au încercat să-l boicoteze la Oscaruri, unde filmul nu s-a regăsit, din păcate, pe lista nominalizaților. Consider că este un film important, un film nu doar despre război, este o dramă de familie, o dramă personală integrată în marea poveste a conflictelor actuale pe care cu toții le trăim.“. Samuel Maoz, distins cu Leul de Aur la Veneția pentru „Lebanon“, vine la TIFF însoțit de starul israelian Lior Ashkenazi și tânărul Yonaton Shiray, care interpretează personajele principale din film, și cu alți membri ai echipei.

Invitați și premii
speciale

István Szabó și Márta Mészáros vor fi celebrați în secțiunea 3X3 și distinși cu Premiul pentru întreaga carieră. Alături de Márta Mészáros, regizoare care a deschis drumul afirmării femeii în cinematografia maghiară, alți importanți regizori din Ungaria vor ajunge la Cluj pentru a-și prezenta în Ziua Maghiară cele mai recente filme. Actriţa Anna Széles va fi distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră, iar Premiul de excelență îi va fi oferit actorului și producătorului Dan Nuțu. Se vor proiecta „Pădurea spânzuraților“, considerat, printre altele, și vârful de carieră al Annei Szeles, precum și „Dincolo de nisipuri“ în versiune necenzurată, în onoarea cineastului Dan Nuțu.

Regizorul Hafsteinn Gunnar Sigurðsson revine pentru a treia oară la Cluj-Napoca. Cel mai nou film al său, „Under the Tree“, s-a bucurat de o premieră internațională la Veneția și va fi proiectat în prezența cineastului islandez, în cadrul secțiunii tematice „A fi sau a nu fi politic corect“. Celebrul Paco Plaza, regizorul filmului „Veronica“, proiectat anul acesta în secțiunea „Umbre“, vine însoțit de Sandra Escacena, protagonista horror-ului inspirat din evenimente reale și de producătorul fimului, Enrique Lopez Lavigne, cunoscut pentru titluri ca „Holy Camp!“, „28 Weeks Later“, „Sex And Lucia“.

Dagur Kari, marele câștigător la TIFF 2003 cu „Noi albinosul“ (Noi Albinoi), Stephane Foenkinos, director francez de casting, dar și regizor și scenarist al filmului „Gelozia“, inclus în programul TIFF 2018 și Rebecca Lenkiewicz, dramaturg britanic și co-scenaristă la „Ida“ și „Nesupunere“ (r. Sebastian Lelio) sunt trei dintre cei cinci membri ai juriului care va stabili titlul câștigător al Trofeului Transilvania.

Trei generații diferite ale cinematografiei românești își dau întâlnire la TIFF.17, fiecare fiind reprezentată de actori, regizori sau producători ce au marcat istoria filmului autohton. Membru al juriului competiției internaționale, Vlad Ivanov este unul dintre cei mai prolifici actori români ai momentului. Horațiu Mălăele și Stere Gulea vor prezenta în premieră secvențe din „Moromeții 2“, cel mai așteptat film românesc al acestui an.

Filme românești în
competiția
internațiomală

„E din nou o competiție internațională puternică și mă bucur că după ceva ani în care filmul românesc nu a fost prezent în competiția internațională de la TIFF – care, reamintesc, este pentru regizori aflați la primul sau al doilea film -, în acest an avem nu unul, ci două filme românești de debut.“, a ținut să precizeze Mihai Chirilov. Cele două filme sunt „Charleston“, în regia lui Andrei Crețulescu, ce a fost prezentat anul trecut în premieră mondială la Locarno, și „Nu mă atinge-mă/Touch Me Not“, în regia Adinei Pintilie, care a avut premiera mondială a Berlin.

„Charleston“ este după Mihai Chirilov „o comedie neagră cu accente melo, cu foarte multe trimiteri cinefile, foarte staylish și cu o coloană sonoră extraordinară, un film care nu prea seamănă cu debuturile pe care le cunoașteți din noul val.“

De altfel, în opinia aceluiași cinefil, „de anul trecut se întâmplă ceva nou în filmul românesc. Cumva, noii cineaști încercă să se distanțeze de filmele minimaliste ale noului val și să încerce alte provocări.“

O provocare absolută pare a fi și filmul Adinei Pintilie, „Nu mă atinge-mă/Touch Me Not“. „Un film care a creat controverse în România unde foarte mulți s-au trezit vorbind și li s-a părut foarte cool să-l atace. Sigur, în România, oamenii vorbesc neîntrebați, pe de o parte, și în necunoștință de cauză, pe de altă parte. Este un film fără plasă de siguranță și sunt convins că va diviza publicul. Vor fi oameni care îl vor urî și oameni care îl vor adora. E un film esențial și unic în peisajul filmului românesc.“, spune Chirilov.

Filme care
sfidează norme

Zece filme controversate vor concura pentru Premiul FIPRESCI al TIFF în cadrul secțiunii tematice A fi sau a nu fi politic corect? De ce această secțiune tematică? Pentru că, spune directorul artistic, “Ni s-a părut că în climatul politic actual foarte turmentat, filmele care sfidează noile norme ale corectitudinii politice trebuie să aibă o șansă la Cluj. Pentru că acei regizori care nu acceptă să li se pună un pumn în gură și au curajul de a vorbi despre subiecte incomode trebuie să o facă. Este o secțiune cu filme controversate din varii motive.“ Un exemplu ar fi pelicula „Holiday/Vacanța“, proiectat în premieră la Sundance, un film făcut de o regizoare, aflată la debut, despre un personaj feminin care face lucruri nu foarte ortodoxe. Exprimându-și curiozitatea vizavi de cum se va raporta mișcarea #MeToo din România la acest film, Chirilov crede„că vom avea parte de o dezbatere foarte interesantă. Regizoarea va fi alături de noi și sunt convins că o s-o atacați cu multe întrebări.“

TIFF-ul ne mai oferă anul acesta o retrospectivă Close-up Ingmar Bergman, de la a cărui naștere se împlinesc 100 de ani, și cum tot 100 de ani face și România Mare, există și un program special România 100. Nu va fi un „program scorțos, făcut din filme de conjunctură, ci o serie de recuperări din 100 de ani de film românesc cuprinzând acele filme care în epocă s-au bucurat de succes de public, dar care, dintr-un motiv sau altul, nu au fost canonizate de criticii de film“, ne asigură Mihai Chirilov.  Pelicule proiectate în premieră în România și titluri premiate în festivalurile internaționale vor face parte din programul secțiunilor Competiție, Supernova, Umbre, Fără limită, Ce se întâmplă, documentarule?, Zilele Filmului Românesc, Suspecți de serviciu, Ziua Maghiară, EducaTIFF și Ziua HBO.

E de remarcat capul de afiș de la secțiunea Supernova, filmul ucraineanului Serghei Loznitsa, „Donbass“, singurul film care ajunge la TIFF după o săptămână de la premiera internațională de la Cannes. Imaginea filmului este semnată de operatorul Oleg Mutu, același de la „Moartea Domnului Lăzărescu“ și „După dealuri“.

Mai sunt de amintit filmele proiectate în secțiunea Focus Bulgaria și Amintiri din URSS (Back in the USSR). Nu ratați filme precum „Gară pentru doi“ sau „Moscova nu crede în lacrimi“.  Proiecțiilor de filme, mult mai multe decât am amintit noi aici, li se adaugă o multitudine de evenimente conexe, de la concerte de toate genurile, filme mute și documentare, expoziții, storytelling, jocuri interactive, ateliere creative și spectacole pentru copii pe timp de zi.

Închiderea celei de-a 17-a ediții se va face cu un film mai vechi, „Marele albastru“, un clasic, un film cult, „o melodramă foarte spectaculoasă, blockbuster al anilor ’80, regizat de copilul teribil al filmului francez, Luc Besson, iar proiecția pe ecranul imens din Piața Unirii va fi cu adevărat o bucurie, având în vedere imaginile subacvatice absolut senzaționale. 

Citește totul despre:

#film #tiff #lazi

Comentarii

loading...