Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Există un set de chestiuni practice şi pragmatice care trebuie să reprezinte modificări la Codul Fiscal.

Există un set de chestiuni practice şi pragmatice care trebuie să reprezinte modificări la Codul Fiscal.

Ce modificări ar trebui făcute la Codul Fiscal

Există un set de chestiuni practice şi pragmatice care trebuie să reprezinte modificări la Codul Fiscal. Vom detalia mai jos care ar putea fi acestea. Discuţia este aceeaşi ca şi în luna decembrie a anului trecut.

Florin Budescu 0 comentarii

Este vorba, pe de o parte, despre nişte modificări de făcut care nu s-au mai concretizat, în schimb, a apărut OUG 114/2018, în decembrie anul trecut, ulterior modificată prin OUG 19/2019, recent, anul acesta.

Acum, discuţia este din nou despre ce ar trebui făcut în viitor, în domeniul fiscalităţii, ca şi în decembrie anul trecut, când stăteam de vorbă cu Dan Schwartz, managing partner RSM România.

Amintim sintetic modificările la care se referea Schwartz: principala modificare pe care o aştepta (şi o aşteaptă şi acum) me-diul de bussines este abrogarea OG 79 (aşa-numita “Mare Revoluţie Fiscală”, adică trecerea contribuţiilor, în scripte, de la angajator la angajat); anularea split TVA, o măsură fiscală care şi-a dovedit toxicitatea şi ineficienţa; oprirea creşterii continue a salariului minim brut pe economie era a treia măsură aşteptată de antreprenori.

 

Ar trebui scăzut impozitul pe profit

Adrian Benţa, consultant fiscal, atrage atenţia că doar trei capitole de fiscalitate sunt prezente în OUG 114 (modificată prin OUG 19). 70% din actul normativ se referă la alte acte normative, care privesc programe economice. OUG 114 are şi o parte într-un fel bună, spune Benţa: creşterea veniturilor constructorilor.

Partea proastă este că această creştere a veniturilor se bazează pe faptul că oamenii nu-şi dau seama că trebuie să economi-sească bani cât sunt în perioada activă a vieţii pentru atunci când se vor pensio-na şi nu înţeleg rostul suplimentului de pensie, reprezentat de Pilonul II de pensii private obligatorii. Ei se gândesc doar la timpul prezent, când vor cât mai mulţi bani de consum.

„Din punctul meu de vedere, taxele, în acest moment, sunt destul de scăzute în România faţă de alte state”, a spus RL expertul. „Poate că la impozitul pe profit ar trebui să mai umblăm, în sensul de a-l face mai scăzut. Noi am rămas în regiune cu o cotă ridicată de impozit pe profit. Ungaria are 9%, Bulgaria are 10%, noi avem 16%, deci nu suntem competitivi cu vecinii noştri”, explică Adrian Benţa.

 

Spiritul legii şi litera legii

Benţa susţine că, „în ceea ce priveşte controalele fiscale făcute de către inspectorii fiscali, problema este în continuare de interpretare, de către -autorităţile fiscale, contrar scopului legii adoptate”.

Tocmai de aceea, spune consultantul fiscal, este şi rata foarte mare de procese în instanţă: „Inspecţiile de fond care vin în control la firme descoperă că, în ultimii cinci ani, de exemplu, plăţile de TVA şi de impozit pe profit nu ar fi corect plătite”.

Ce urmează? Tu, în calitate de contribuabil, -consideri însă că ţi-ai făcut corect calculele. Fiscul stabileşte debite suplimentare. Înainte de a ajunge în instanţă, ai dreptul să faci contestaţie. „Dar -contestaţia se face tot la ANAF şi este sigur -respinsă de ANAF, care nu e obiectiv, fiind chiar instituţia care a stabilit debite suplimentare”, explică Adrian Benţa.

Apoi, cam în patru cazuri din cinci, autoritatea -fiscală pierde în instanţă procesul. „Echipele de inspecţie ar cam trebui să înceteze interpretarea contrară spiritului legii. Prima măsură ar fi să mute soluţionarea contestaţiei de la ANAF la Ministerul Finanţelor Publice. Ar fi fost şi mai bine dacă exista un organism total independent pentru soluţionarea contestaţiilor”, opinează Benţa.

Procedurile în instanţă durează însă uneori trei, patru sau cinci ani. Dai -faliment şi la final afli că ai avut dreptate, dar atunci afacerea nu mai există de mult timp şi nici nu mai poate fi restartată, atrage atenţia consultantul fiscal.

 

S-a schimbat Directiva de TVA. Pe când şi la noi?

Există multe modificări tehnice într-un proiect de modificare a Codului Fiscal, care conţinea adevăratele modificări la Codul Fiscal, ce erau de natură tehnică. Acesta a transpirat în luna ianuarie şi ar fi trebuit adoptat în luna decembrie, se spune, dacă nu ar fi apărut OUG 114. Nu se mai ştie nimic despre acest proiect.

Oricum, nu ar fi fost în regulă ca modificările pe Codul Fiscal să se facă de pe o zi pe alta. „România liberă” a explicat de mai multe ori că, în conformitate cu legea, Codul Fiscal se modifică având un ecart de un semestru faţă de momentul anunţării modificării.

De exemplu, modificările anunţate prin OUG 114 (în decembrie anul trecut) ar fi trebuit să intre în vigoare începând cu 1 iulie 2019. De obicei, aceste modificări de pe o zi pe alta ale Codului Fiscal se fac prin derograre de la lege.

România trebuie acum să transpună o modificare care a fost adusă, la nivel european, Directivei TVA. Termenul de transpunere este 1 ianuarie 2020. Conform acestei modificări, la nivelul statelor UE, plafonul de înscriere a unei firme în scopuri de TVA creşte la 85.000 de euro.

„În directiva veche”, a explicat RL Adrian Benţa, „plafonul acesta era raportat la cursul de la momentul în care statul a aderat. Acum, raportat la cursul actual de schimb, înseamnă că plafonul de înscriere în scopuri de TVA se poate majora până pe la 400.000 de lei, în timp ce plafonul legal actual este de 300.000 de lei. Până la această cifră de afaceri, rămâi neplătitor de TVA”.

Cea mai importantă, a declarat Benţa, este procedura prin care rămâi şi prin care devii plătitor de TVA. „Acum, când ai depăşit plafonul, eşti obligat să te înregistrezi în 10 zile de la depăşirea plafonului, de la sfârşitul lunii. După ce se va transpune modificarea aceasta de directivă, firmele nu vor mai fi obligate să se mai înregistreze în scopuri de TVA doar pentru că au depăşit cu doi lei plafonul, ci dacă doi ani consecutiv au cifră de afaceri mai mare cu 33% faţă de plafon. Adică 133%”, detaliază consultantul fiscal.

Acesta este un lucru bun. Foarte multe companii îşi diminuau activitatea tocmai pentru a nu depăşi plafonul şi a nu se trezi că sunt obligate în termen de 10 zile să se înregistreze ca plătitoare de TVA. Actuala procedură nu încurajează mediul de business al debutanţilor, din punctul de vede al înregistrării cotei de TVA, a spus pentru RL Adrian Benţa.

Comentarii

loading...