15.5 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăEconomieCe trebuie făcut cu CFR Marfă ca să îşi revină

Ce trebuie făcut cu CFR Marfă ca să îşi revină

„Vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

În iunie 2013, Cabinetul Ponta a şters datoriile CFR Marfă, transformându-le în acţiuni, inclusiv obligaţiile de plată către ANAF, de 127,4 milioane de lei, pe care operatorul urma să le preia de la CFR SA.

Potrivit strategiei de privatizare, CFR Marfă înregistra datorii de 1,8 miliarde de lei, dintre care 600 la buget şi alte 600 de milioane de lei la CFR Infrastructură, restul fiind penalităţi de întârziere şi restanţe la furnizori privaţi.

„Vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor.” Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă şi a relaxat unele condiţii impuse ofertanţilor, dar nu a modificat preţul de pornire, de 180 de milioane de euro, ori termenul de desemnare a câştigătorului.

La privatizarea CFR Marfă, au participat iniţial Grup Feroviar Român, controlat de afaceristul Gruia Stoica, și asocierea Transferoviar Grup Donau Finanz. Licitaţia pentru privatizare a pornit de la 180 de milioane de euro. Statul a scos la vânzare 51% din acţiunile companiei, dar privatizarea a eşuat.

 

Şase luni

Ce trebuie făcut însă acum cu CFR Marfă? Statul are de recuperat datoria, categorisită ajutor de stat ilegal, în şase luni. Compania a dansat efectiv pe bani, primind, spune Comisia, ajutorul de stat, prin ştergerea datoriilor. Regulile UE sunt foarte stricte: ajutorul de stat poate fi dat numai pentru dezvoltare.

Se urmăreşte ca acea companie să devină cât mai profitabilă. Numai aceasta nu a devenit CFR Marfă. Conform situaţiei financiare de la 31 decembrie 2018, CFR Marfă avea creanţe de 180 de milioane de lei, datorii totale de 1,214 miliarde de lei, venituri de aproape 764 de milioane de lei şi cheltuieli de 922 de milioane de lei, ceea ce înseamnă o pierdere de 158 de milioane de lei.

CFR Marfă avea 6.100 de salariaţi, conform ClubFeroviar.ro. Acum, lucrurile depind de ceea ce ce va face noul ministru, liberalul Lucian Bode.

Cele mai citite

Republica Moldova transmite primele rapoarte privind îndeplinirea condițiilor de intrare în UE

Republica Moldova va înainta către Comisia Europeană, la data de 24 aprilie 2024, primele rapoarte privind îndeplinirea condițiilor de intrare în UE. Documentul va fi...

Pensiile în luna mai. S-a hotărât dacă vor fi plătite în avans

Guvernul României a decis să aprobe în avans plata pensiilor și a altor drepturi prevăzute de legi speciale pentru luna mai 2024, conform informațiilor...

Găgăuzia vrea ca Republica Moldova să fie în uniunea economică a Rusiei, nu în UE

Guvernatoarea Găgăuziei - regiune autonomă a Republicii Moldova - a declarat că Republica Moldova ar trebui să facă parte din Uniunea Economică Eurasiatică, alături...
Ultima oră
Pe aceeași temă