Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

De la momentul când a fost evident că OUG 114 ar trebui abrogată, Guvernul şi coaliţia PSD-ALDE au lansat versiuni de lucru.

De la momentul când a fost evident că OUG 114 ar trebui abrogată, Guvernul şi coaliţia PSD-ALDE au lansat versiuni de lucru.

Chinurile (re)facerii Pilonului II de pensii private obligatorii continuă

De la momentul când a fost evident că OUG 114 ar trebui abrogată, Guvernul şi coaliţia PSD-ALDE au lansat versiuni de lucru. Pentru Pilonul II de pensii private obligatorii, acestea abundă.

Florin Budescu 0 comentarii

Acum a apărut un nou proiect de OUG care modifică OUG 114. Conform actului normativ, pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanţelor, Guvernul ar amâna până la 31 mai termenul până la care administratorii fondurilor de pensii private de la Pilonul II trebuie să își majoreze capitalul social.

Ieri, anterior, ministrul Finanţelor, Orlando Teodorovici, anunţase că, pentru Pilonul II, termenul de aplicare a prevederilor din OUG 114 va fi prorogat.

"Propunerea e ca obligaţia de plată a capitalului, ca diferenţă între ce e astăzi şi ce ar fi în baza ordonanţei, să fie făcută la final de an, adică în decembrie”, a afirmat Orlando Teodorovici.

Motivaţia? „Să nu mai existe această presiune, cu luna iunie, cum este astăzi şi, desigur, să prorogăm sau să suspendăm pe o perioadă scurtă aplicarea acelor procente din ordonanţă, o lună sau două.”

Demnitarul doreşte, conform Agerpres, să aibă timp de „discuţii de ordin tehnic, pentru a vedea forma finală privind ce obligaţii au de îndeplinit, vizavi de partea de capital social, unde să se ducă el, şi care este aria de investiţii pentru Pilonul II de pensii”. Este o retragere în minister a demnitarului, care iniţial fusese mult mai radical. Să recapitulăm.

 

Vineri, 22 martie: sarabandă de contradicţii

Prevederile OUG 114 privind fondurile de pensii private obligatorii vor fi modificate de urgenţă, pentru că în caz contrar vor produce efecte, declarase ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici. Demnitarul discutase intens în ultimele săptămâni cu reprezentanţii fondurilor de pensii private obligatorii. Mereu despre altceva.

Vinerea trecută, el declara presei că «a rămas că (n.r.: administratorii fondurilor de pensii) trimit astăzi o scrisoare către noi, ca răspuns la ceea ce am discutat ieri”. Mai apoi, „în cazul în care ceea ce s-a discutat e convenit, atunci clar va fi în ordonanţă”.

50 de milioane de euro este cifra la care trebuie majorat capitalul unei societăţi care administrează fonduri de 500 de milioane de euro, pe Pilonul II

Rezultă că APAPR (Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România) nu a agreat ce le-a spus Teodorovici, pentru că, aşa cum am văzut, totul se prorogă acum pentru un nebulos mai.

În prezent, trei legi şi peste 60 de reglementări secundare ale Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) guvernează activitatea administratorilor şi fondurilor de pensii.

Dar, din dorinţa de a finaliza mai favorabil intereselor Guvernului, Teodorovici încă apăsa vineri pe acceleraţie.

„Trebuie să luăm o decizie până la final de martie, altfel efectul se produce şi atunci sigur va fi o modificare legată de Pilonul II de pensii în această ordonanţă, dar în sensul poate de a întinde termenul de aplicabilitate a OUG 114, o prorogare pe termen foarte scurt, pentru a fi mai mult timp pentru discuţii de ordin tehnic», a arătat Teodorovici, citat de Agerpres.

Ministrul a fost întrebat dacă aceia ce administrează fonduri private ar putea să-şi majoreze mai puţin capitalul social dacă investesc în parteneriate public-private (PpP).

"Ar fi dispuşi să investească în orice proiect pe care statul îl lansează, de la infrastructură de transport, spitalicească, orice este de interes şi sigur pentru aceste fonduri de investiţii”, a susţinut primul finanţist al ţării. Acesta a mai spus că proiectul noii ordonanţe ar putea fi lansat în dezbatere publică vineri. Nu a mai fost cazul.

Orlando Teodorovici, ministrul Finanţelor: „Propunerea e ca obligaţia de plată a capitalului, ca diferenţă între ce e astăzi şi ce ar fi în baza ordonanţei, să fie făcută la final de an, adică în decembrie.”

Marţi, 19 martie, Teodorovici vorbea despre posibilităţile românilor de a pleca din Pilonul II

„S-a creat un cadru, în baza căruia românii să poată opta dacă rămân la Pilonul II sau se reîntorc la Pilonul I, dar fără bani. Banii rămân la Pilonul II. Nu este afectat Pilonul II în nici un fel, doar se creează această posibilitate, de a opta”, spunea demnitarul.

Cum explica acesta deschiderea opţionalităţii? „Este normal să poată omul să opteze. Dacă vrea să se ducă la Pilonul I, pentru că vede că randamentul de la Pilonul II nu este cel aşteptat, să poată să opteze, să zică: mă duc, măcar sunt sigur, la stat, pentru că statul n-a dat niciodată faliment, niciodată n-a avut probleme de plată a pensiilor”, a afirmat ministrul Finanţelor.

La începutul lunii martie, acţionarii administratorilor de Pilon II afirmau că noile cerinţe de capital, în sumă de 800 de milioane de euro, pun o povară imensă, nejustificată şi nesustenabilă asupra industriei şi solicitau autorităţilor de la Bucureşti reconsiderarea, pe baza economice sustenabile, a acestora. De aici a început totul, cu dările succesive înapoi ale lui Orlando Teodorovici.

 

Paradoxurile Pilonului II. O creaţie a Cabinetului Tăriceanu

În anul 2007, Cabinetul Tăriceanu fonda Pilonul II de pensii private obligatorii, menit să scadă presiunea bugetară asupra
Pilonului I de pensii de stat. Despre acesta din urmă, mulţi analişti au afirmat că funcţionează ca o schemă Ponzi. Ei au atras atenţia că sunt tot mai puţini contributori persoane active, în muncă, la tot mai mulţi pensionari.

Principiul director la Pilonul I de pensii de stat e că persoanele în muncă dau o parte din banii câştigaţi pentru ca, pe principiul solidarităţii, cei ce au făcut ieri acelaşi lucru şi azi sunt pensionari să trăiască din fondul de pensii de stat ce se formează.

Problema e că toate proiecţiile financiare pe termen mediu dau pentru orizontul anului 2030 o mare criză a pensiilor de stat pe mapamond, pentru că pasul demografic este negativ. În România, prin 2030, aşa-numiţii „ceauşei” vor ajunge în pensie şi deficitul bugetului de pensii de stat va deveni, din semnificativ, dramatic.

Pilonul II ar reprezenta o pensie alternativă de completare la aceste pensii de stat incerte. Cât sunt în muncă, cei ce contribuie la Pilonul I pun deoparte pentru, ei, pe principiul economisirii cu investire, o altă parte din banii câştigaţi. Aceasta e administrată de societăţi private.

Companiile sunt specializate în făcut investiţii în domenii de maximă siguranţă. Legislaţia reglementează foarte strict unde pot şi unde nu pot investi fondurile de pensii private obligatorii. Sunt interzise investiţiile în produse structurate sau complexe, în hedge funds sau alte asemenea vehicule de investiţii.

Sunt interzise plasamentele în imobiliare sau cu expuneri imobiliare. Investiţiile la Bursă sunt limitate la cel mult 30%-35%. Cele în instrumente cu grad minim de risc (titluri de stat şi obligaţiuni supranaţionale – BERD, BEI, Banca Mondială) au prin lege o pondere de cel puţin 50%.

 

Ce face OUG 114 din Pilonul II

Cele mai importante modificări la Pilonul II de pensii private obligatorii, ce rezultă din OUG 114, mai jos. Comisionul de administrare a fost redus de la 2,5% la 1%. OUG 114/2018 prevede şi majorarea capitalului: dacă administrează fonduri de până la 100 de milioane de euro, capitalul social al societăţii de administrare trebuie majorat la 5% din valoarea contribuţiilor.

De exemplu, la 50 de milioane de euro administrate, capitalul social trebuie majorat la 2,5 milioane de euro. Dacă administrează fonduri de 100-500 de milioane de euro, capitalul social trebuie să fie 7%.

Adică, la fonduri de 250 de milioane de euro, trebuie să-şi majoreze capitalul la 17,5 milioane de euro. La peste 500 de milioane de euro, capitalul social trebuie să fie de 10%. Adică, la cifra minimă administrată, capitalul social trebuie majorat la 50 de milioane de euro.

Cifrele sunt enorme. Majorarea capitalului trebuie făcută la jumătate din cifra legală până pe 30 iunie, restul până la finalul anului. Din aceasta lună, participanţii la Pilonul II pot opta pentru sistarea contribuţiilor şi direcţionarea lor la Pilonul I de pensii de stat, dacă au contribuit cel puţin cinci ani.

Angajaţii din construcţii sunt scutiţi pentru 10 ani de contribuţia la Pilonul II, aşa că se poate pierde un număr semnificativ de contributori.

Comentarii

loading...