10 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialCalea ferată Craiova-Calafat se modernizează pe hârtie

Calea ferată Craiova-Calafat se modernizează pe hârtie

Compania naţională de căi ferate CFR SA a primit şase oferte pentru revizuirea studiului de fezabilitate aferent proiectului de modernizare a tronsonului feroviar de 107 kilometri dintre Craiova şi Calafat.

Primul studiu de fezabilitate pentru această linie a fost rea­lizat în 2010 de italienii de la Italferr. Numai că durata de valabilitate a oricărui studiu este de maximum trei ani de zile, astfel că în 2013 a fost făcută o revizuire a lui.

Au trecut din nou trei ani şi a expirat şi revizuirea, aşa că CFR SA a lansat încă o licitaţie în acest sens. Alţi bani, altă distracţie, însă la faţa locului nu s-a clintit nici măcar un şurub sau o traversă.

Reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat face parte din proiectul global de modernizare a tronsonului feroviar Arad – Timișoara – Caransebeș – Craiova – Calafat, la rândul lui parte componentă a Coridorului Orient/Est-Mediteranean pe teritoriul României.

La licitaţia deschisă organizată de CFR SA au fost depuse şase oferte: asocierea Italferr S.p.A. (cea care a făcut studiul iniţial) – Italrom Inginerie Internațională SRL, asocierea Systra SA –Irimat Cons SRL, asocierea Acciona Ingenieria SA – Ardanuy Ingenieria SA, asocierea Consis Proiect SRL – Baicons Impex SRL, asocierea Obermeyer Proiectare Bucureşti SRL – Obermeyer Planen – Beraten GmbH München (Germania) şi compania Egis Rail SA. În principal, obiectivele proiectului sunt modernizarea liniei de cale ferată ca linie simplă, electrificarea ei şi dotarea cu instalaţii de semnalizare moderne, astfel încât trenurile de călători să poată circula cu 120-160 km/h.

Proiectul va fi finanţat în proporţie de 85% din bani europeni nerambursabili, iar valoarea estimată a revizuirii studiului de fezabilitate este de 6,5 milioane de lei fără TVA. Durata de valabilitate va fi de 20 de luni de la data atribuirii.

100 km în trei ore

În prezent, distanţa de 107 km dintre Craiova şi Calafat este străbătută în mai bine de trei ore şi nu sunt decât patru trenuri pe zi (dus), dintre care unul cu schimbare la Golenţi, deoarece garnitura îşi continuă călătoria spre Bulgaria pe podul de peste Dunăre inaugurat în 2013. În Master Planul de Transport se prevede faptul că, după reabilitarea liniei, cadenţa va fi de un tren la fiecare două ore.

Din cauza faptului că nu se asigură o viteză medie de minimum 45 km/oră, nici un tren (nici măcar cel internaţional Craiova-Vidin) nu a putut fi clasificat ca Interregio, toate circulând în regim de Regio (fostul Personal).

Rezultă deci mai puţini bani încasaţi pe bilete de CFR Călători. Aşa cum este acum, calea ferată Craiova-Calafat nu este atractivă nici pentru transportatorii feroviari de marfă.

Preşedintele Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană, Ştefan Roşeanu, este pesimist în legătură cu evoluţia viitoare a proiectului. „Din păcate, nu văd ca în următorii doi ani să înceapă licitaţia – atenţie, nu lucrările propriu-zise! – la această linie“, a declarat el pentru „România liberă“.

Roşeanu a explicat că deja au fost lansate proiectele pentru modernizarea tronsoanelor Braşov-Sighişoara şi Sighişoara-Coşlariu, cu o prioritate mai mare, iar astfel se vor epuiza banii europeni pe exerciţiul financiar 2014-2020.

Aşa că este posibil ca peste încă trei ani de zile să se facă o nouă revizuire a studiului de fezabilitate.   

45 km/oră este viteza maximă pe care trenurile o pot atinge pe ruta Craiova-Calafat.

Cele mai citite
00:01:26

Trump se confruntă cu o audiere pentru sfidarea curții din cauza comentariilor despre martori

Donald Trump se confruntă marți cu o audiere pentru sfidarea curții în cadrul procesului său penal istoric, procurorii din New York insistând că fostul...

Novak Djokovic a câștigat Premiul Laureus rezervat celui mai bun sportiv al planetei

Liderul clasamentului ATP Novak Djokovic a fost ales sportivul anului în cadrul celei de-a 25-a ceremonii a Premiilor Laureus, Oscarurile pentru sport, desfăşurată luni...

România poate rămâne fără Noaptea Europeană a Muzeelor întrucât nu s-au rezolvat revendicările angajaților din Cultură

Federația Națională a Sindicatelor din Cultură și Presă CULTURMEDIA anunță că membrii săi nu vor participa la evenimentul intitulat "Noaptea Europeană a Muzeelor", în...
Ultima oră
Pe aceeași temă