Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cratere în șosele cât  100 de stadioane de fotbal. Drumurile din România sunt șvaițer

Cratere în șosele cât 100 de stadioane de fotbal. Drumurile din România sunt șvaițer

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a inventariat gropi care trebuie reparate în regim de urgență cu o suprafață totală de 619.000 de metri pătrați (62 de hectare) în autostrăzile și drumurile naționale din România, după iarna ce tocmai a trecut.

Rl online 0 comentarii

Adică suprafața desfășurată a circa 100 de stadioane de fotbal (100 x 60 m – suprafața unui stadion).

Nu înseamnă că acestea sunt toate, ci doar cele identificate ca „urgență“ de CNAIR, ce pot pune în pericol circulația autovehiculelor. 

Sorin Bolojanu

Astuparea lor trebuie să se facă în două etape, în funcție de tipul gropilor: „urgența I (01.04.-31.05) și urgența a II-a (01.04-30.06)”, potrivit CNAIR. Evident, urgența I se referă la plombarea celor mai dificile gropi.

Ei bine, până în prezent, din 620.000 mp de astupat, lucrătorii CNAIR au efectuat lucrări pe 24.000 mp, sub 5% din dimensiunea totală, și mai au la dispoziție două luni și jumătate pentru a termina „marea plombare”.

Pe lângă plombarea gropilor, la urgență și tot în două luni și jumătate CNAIR trebuie să se mai ocupe și de repararea suprafețelor burdușite – 47.00 mp (realizat 0), colmatări fisuri și crăpături ale asfaltului – 529.000 m (realizat 0), aducerea la profil a acostamentelor – 560.000 mp (realizat 0), decolmatări și desfundări șanțuri și rigole - 820.000 m (realizat 0).

Banii prevăzuți în buget pentru reparații la DN-uri și autostrăzi, după iarnă, sunt circa 25 de milioane de euro.

„În anul 2018, pentru programul de punere în ordine a autostrăzilor și drumurilor naționale în vederea pregatirii pentru sezonul estival este alocată suma de 115.095.187 lei“, precizează reprezentanții CNAIR. Suma pare disproporționată atât cu volumul lucrărilor de realizat, dar și cu dimensiunea totală a “dezastrului” de pe drumurile din România. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, șeful celor din CNAIR, preciza recent că ar fi nevoie de 4 miliarde de euro pentru astuparea tuturor gropilor. Diferența de la 4 miliarde de euro la 25 de milioane de euro, cât are la dispoziție CNAIR pentru reparații, este uriașă, deci este de presupus că majoritatea gropilor vor rămâne la locul lor, ba chiar vor crește.

“În Compania de Drumuri ştiu ce se întâmplă astăzi. Pentru întreţinere şi reparaţii au aproape 800 de milioane de lei. Pentru modernizare, infrastructuri, drumuri naţionale - nu vorbesc de autostrăzi - au un pic peste 500 de milioane de lei, aici fiind şi o parte din veniturile proprii pe care le realizează din rovinietă. Deci, pe de o parte, există această cifră, mare, care este pusă în buget pentru cazul ideal, când proiectele toate ar merge cu viteza corespunzătoare anului bugetat. Pe de altă parte, sumele destinate măcar acoperirii gropilor, care produc şi ele accidente, aceste sume sunt foarte mici, pentru că s-a făcut un inventar - este o informare statistică: pentru a se astupa doar gropile din România pe drumurile naţionale ar trebui patru miliarde de euro. CESTRIN are nişte instalaţii care monitorizează starea drumului, parcurg şi ei şi au în fiecare an situaţia cu privire la starea fiecărei porţiuni de drum naţional, iar după calculele lor spun că patru miliarde de euro le-ar trebui doar ca să astupe gropi“, a spus ministrul, la un post de televiziune.

Banii necheltuiți la autostrăzi, pentru reparații?

Ministrul a dat asigurări că la întocmirea bugetului ministerului pe anul viitor sau chiar la rectificarea bugetară va cere alocarea unor sume mai mari pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor naţionale.

„Pe de altă parte, nu pot să nu subliniez acest lucru şi, sigur, îmi propun ca poate pentru bugetul anului următor, chiar mai mult, şi la rectificare, să susţin ideea de a se aloca mai mulţi bani pentru reparaţie şi întreţinere, măcar să aducem cât de cât în stare de normalitate infrastructura rutieră pe care o avem. Şi mai spun un lucru care s-ar putea să vă trezească interesul. Se petrec accidente pe aceste drumuri, sunt gropi multe, sunt poduri care sunt la limita lor de funcţionare. Trebuie să privesc cu atenţie şi la aceste aspecte. Şi, foarte important pentru mine, ar trebui - pentru că şi aici am un mare semn de întrebare - dacă avem o sumă prinsă în bugetul ministerului pentru companie, dedicată plăţilor pentru lucrările pe fonduri europene, şi nu o consumăm, dar avem o sumă mai mică, mult mai mică decât nevoile şi capacitatea de a consuma aceste sume pentru reparaţii, întreţinere şi modernizări drumuri naţionale, niciodată la rectificarea bugetară nu s-a trecut dintr-o parte în alta. Mie îmi creează un semn de întrebare şi probabil că voi ajunge în septembrie să trebuiască să găsesc şi răspunsul: ‚De ce, dacă nişte sume alocate şi multe miliarde de lei nu au fost folosite, rău, foarte rău că nu au fost folosite pentru decontarea lucrărilor, măcar un miliard să îl trec în buget dincoace şi să astup gropi, să repar nişte poduri”, se întreabă, retoric, Șova.

România are 16.167 kilometri de drumuri naționale, fără a socoti centurile ocolitoare și autostrăzile. Dacă raportăm suma menționată de ministru la întreaga lungime a rețelei, rezultă că ar fi necesară o medie de 247.000 de euro pe fiecare kilometru de drum național.

Comentarii

loading...