15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăEconomieCum a fost amendată Astra Asigurări, chiar și în faliment, din cauza...

Cum a fost amendată Astra Asigurări, chiar și în faliment, din cauza multinaționalelor

Printre ele și Astra Asigurări, care este în faliment de trei ani și care, spre deosebire de concurența din multinaționale, a practicat mereu prețuri accesibile.

 

Consiliul Concurenței a amendat firmele de asigurare care au vândut RCA în perioada 2012-2016 pentru că, în urma unor discuții din cadrul asociației reprezentative a pieței, firmele au decis să crească tarifele. Chiar dacă nu a existat un acord scris în acest sens, legile și jurisprudența europeană în domeniul concurenței permit sancționarea pentru „practică concertată”, adică un comportament coordonat între companii care, în cazul de față, a dus la creșterea tarifelor RCA.

Într-o explicație transmisă revistei Capital, Consiliul a arătat totuși că au existat firme de asigurare care au menținut în continuare tarife mici, deși le-au crescut, marginal, în urma respectivei înțelegeri. Printre ele și Astra Asigurări și Carpatica Asig, firme intrate în faliment în 2015 și, respectiv, 2016 tocmai pentru că ar fi practicat tarife prea mici, care nu le permiteau să acopere plata daunelor, după cum au justificat deciziile cei de la ASF.

Practic, reiese din explicațiile Consiliului Concurenței, Astra și Carpatica au fost afectate inclusiv de declarațiile repetate ale multinaționalelor care au susținut că tarifele trebuie să crească și că firmele trebuie să-și recupereze pierderile. Tocmai acest tip de comportament a fost sancționat de Consiliu.

Nici Astra și nici Carpatica nu au susținut, în perioada analizată de Consiliu, că este nevoie de o majorare a tarifelor, ci, dimpotrivă, au practicat constant prețuri mult sub media pieței. De altfel, după dispariția celor două, tarifele au crescut și cu 200%, multinaționalele rămânând fără concurență.

 

De ce a fost amendată Astra, deși este în faliment, și cum se va putea încasa amenda

Consiliul Concurenței explică și de ce au fost amendate societățile Astra și Carpatica, deși se află în faliment, dar  și cum va putea statul să își încaseze banii.

„Companiile Astra şi Carpatica au participat la întâlnirile în cadrul cărora s-a realizat un schimb de informaţii cu privire la intenţiile viitoare de majorare a tarifelor RCA, fără a se distanţa public faţă de cele discutate. De asemenea, există probe cu privire la anumite creşteri periodice (cu periodicitate identică) ale tarifelor RCA de către cele două societăţi… Chiar dacă în piaţă au rămas în continuare două categorii de asigurători RCA, cei cu preţuri mai mici şi cei cu preţuri mari, societăţile din ambele categorii au majorat tarifele practicate fără teama că îşi vor pierde clienţii, pe o piaţă pe care preţul era principalul criteriu de selec-
ţie”, explică specialiștii.

Potrivit acestora, perioada analizată a fost mai mică, în cazul celor două societăți, având în vedere că au intrat în faliment.

„Amenzile reprezintă venituri la bugetul de stat şi, ca urmare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este autoritatea care trebuie să încaseze aceste sume. În funcţie de stadiul procedurii în care se află cele două societăţi, ANAF va discuta cu administratorii judiciari şi se va înscrie la masa credală”, au transmis cei de la Consiliu.

 

Ce amenzi a primit fiecare societate. Euroins a recunoscut  și a plătit mai puțin

Amenzile au fost aplicate astfel: Allianz-Ţiriac Asigurări SA – 43.442.939 lei; Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA – 36.970.408 lei; Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA – 22.037.026 lei; Carpatica Asig. SA – 26.858.238 lei; Euroins România Asigurare-Reasigurare SA – 6.346.453,60 lei; Generali România Asigurare Reasigurare SA – 21.445.106 lei; Groupama Asigurări SA –
35.378.902 lei; Omniasig Vienna Insurance Group SA – 40.529.090 lei; Uniqa Asigurări SA – 13.570.597 lei; UNSAR – 160.436 lei.

„Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.   

Cele mai citite

Doliu în baschetul românesc. S-a stins din viață fostul mare jucător și antrenor Horațiu Giurgiu

În această dimineață, cu puțin timp înainte de a împlini vârsta de 86 de ani, s-a stins din viață una dintre legendele baschetului românesc,...

Copilul tău și-a pierdut pofta de mâncare? Iată ce trebuie să faci!

Lipsa de apetit la copii reprezintă o problemă comună, care adesea îngrijorează părinții. Este esențială o abordare atentă și informată pentru a identifica cauzele...

Încercare disperată a avocaților lui Mario Iorgulescu de a-l scăpa de închisoare: „Suferă de leziuni cerebrale încă din copilărie”

Avocaţii lui Mario Iorgulescu încearcă să-l scape pe tânăr de condamnarea de 13 ani şi 8 luni de închisoare pentru omor, susţinând că are...
Ultima oră
Pe aceeași temă