Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cluj-Napoca ne așază pe harta europeană a transportului în comun „verde”

Cluj-Napoca ne așază pe harta europeană a transportului în comun „verde”

Cum arată primele autobuze electrice care vor circula în România. FOTOREPORTAJ

Cluj-Napoca este primul oraș din România pe străzile căruia vor circula, chiar din această lună, autobuze electrice. Reporterul „României libere“ a vizitat fabrica poloneză unde acestea sunt produse și vă prezintă modelul.

Teodora Cimpoi 0 comentarii

Până la mijlocul secolului, emisiile de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor trebuie să fie cu cel puțin 60% mai mici ca în 1990. Datorită eforturilor de combatere a încălzirii globale, mijloacele de transport în comun care folosesc tehnologii prietenoase cu mediul încep să câștige tot mai mult teren. Vorbim despre autobuze hibrid sau 100% electrice, cu hidrogen, cu gaz natural comprimat, dar și despre generația nouă de troleibuze, dotate cu sistem de baterii ce le permite decuplarea de la rețea și autonomie în funcționare.

Accesibilitate cu fonduri europene

În Europa, primăriile din marile orașe au început să se bată pentru fondurile europene cu care să își dezvolte parcul auto de mijloace de transport în comun prietenoase cu mediul. În România, până acum doar Cluj-Napoca a semnat, în iulie anul trecut, primul contract pentru un număr de 30 de autobuze electrice, din care 11 vor fi livrate în luna mai a acestui an. Prețul unui astfel de autobuz este de o jumătate de milion de euro, fără TVA, iar finanțarea va fi asigurată, pentru primul lot, în proporție de 85% de Guvernul Elveției, restul fiind completat de bugetul local. Pentru restul autobuzelor, finanțarea se va face din fonduri UE nerambursabile. Licitația a fost câștigată de compania poloneză Solaris.

Reporterul „României libere” a vizitat, spre finele lunii aprilie, fabrica Solaris din Bolechowo, unde au fost produse cele 11 autobuze electrice care vor fi livrate Primăriei Cluj-Napoca într-o primă etapă. Ne-am urcat chiar la volanul unui astfel de autobuz, care era gata.

Totul se face manual în fabrica de autobuze electrice

În fabrica din Bolechowo, o localitate mai mică din apropierea orașului Poznan, din partea de Vest a Poloniei, era forfotă mare. O mulțime de oameni munceau de zor la autobuzele diferit colorate. Doar la partea de producție lucrează 800 de oameni, fiindcă toate operațiunile, mai puțin partea de tăiere a metalului - care e robotizată, se fac manual. Ca într-un furnicar, toată lumea muncea la montajul pieselor, la instalarea cablurilor electrice, a aparatelor de aer condiționat etc. Chiar și vopsitul se face manual. În hala unde erau modelele finalizate, în etapa de inspecție finală, am găsit un autobuz electric inscripționat cu sigla Primăriei Cluj-Napoca. Pe o hârtie lipită de geam sunt trecute cerințele clientului, verificate și bifate de personalul fabricii.

Este vorba de modelul Urbino Electric 12, iar vehiculele au o capacitate de 78 de locuri, sunt dotate cu WiFi, cu camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi. La semnarea acordului, primarul orașului, Emil Boc, declara că autobuzele au o garanţie de 5 ani, costurile de mentenanţă şi piese de schimb fiind asigurate de firma câştigătoare, Solaris. De asemenea, autobuzele au o autonomie de 105 km şi vor fi încărcate în 13 staţii lente şi rapide. Încărcarea lentă durează 6 ore, iar cea rapidă 10 minute.

Durata de viață a bateriilor, o necunoscută 

Autonomia unui autobuz electric, însemnând numărul de kilometri și orele de funcționare, depinde de mai mulți factori, putând ajunge chiar și la 200 km. Maciej Sankowski, expert în comunicare al companiei Solaris, ne-a explicat că atunci când un client vrea să comande astfel de vehicule compania face un studiu de fezabilitate, care să arate în ce condiții vor fi folosite: temperatura exterioară, numărul de pasageri anticipat, traseul (dacă are multe pante etc.), fiindcă uneori rezultatele studiilor arată că sunt mai recomandate variantele hibrid. Chiar dacă durata de viață a unui autobuz electric este estimată la 12-15 ani, nimeni nu știe exact care este durata de viață a bateriilor, fiind o tehnologie relativ nouă pe piața globală, care nu a trecut testul timpului.

El a mai explicat că infrastructura pentru troleibuze și tramvaie poate fi adaptată pentru încărcarea autobuzelor electrice, iar acum unul dintre trenduri în Europa este ca cel care comandă autobuze electrice să ceară proiecte la cheie: adică la pachet cu punctele de încărcare, dar și obținerea autorizațiilor pentru instalarea infrastructurii de alimentare.

Cu bani de la UE, mai ieftin decât unul pe motorină

„Orașele mai mici din Polonia sunt tot mai interesate de achiziția autobuzelor electrice, parțial și datorită fondurilor UE. Cofinanțarea europeană face ca ele să plătească pe un autobuz cu zero emisii mai puțin decât pe unul diesel”, a mai spus Maciej Sankowski. De pildă, un autobuz de 12 metri lungime diesel costă circa 250.000 de euro, iar unul electric e cu 100-150% mai scump. Prețul bateriei reprezintă aproape jumătate din cel al autobuzului, astfel că reducerea costurilor cu bateriile reprezintă provocarea majoră pentru producătorul auto. Solaris a încheiat un joint-venture cu producătorul indian de autobuze electrice JBM auto, iar intrarea pe piața indiană va permite companiei poloneze să facă o comandă mai mare de baterii, ceea ce se va vedea într-un preț mai mic.

Solaris a realizat primul autobuz electric în 2011, iar de atunci compania a dezvoltat patru tipuri pentru modelul Urbino electric, cu lungimi de 8,9/12/18/18,75 metri. Compania mai are în gama de produse autobuze pe bază de gaz natural comprimat (cu lungimi de 12/15/18/18,75 metri), autobuze hibride (de 12/18 metri) și troleibuze. Cea mai complexă și mai provocatoare tehnologie a momentului este însă cea cu hidrogen, pe care Solaris a realizat-o la nivel de prototip.

Principalul competitor al polonezilor pe piața locală este compania Astra Vagoane Arad, controlată de omul de afaceri Valer Blidar, care produce, de asemenea, autobuze electrice, în parteneriat cu Iveco Franța, dar ei nu au participat la licitația organizată de primăria Cluj-Napoca.   

Revoluție. Jumătate din autobuze vor fi electrice la nivel global în 2025

Potrivit unui raport al specialiștilor de la Bloomberg New Energy Finance, aproape jumătate din autobuzele municipale în circulație pe străzile din toată lumea vor fi electrice peste șapte ani, China fiind așteptată să prea rolul de lider global, datorită eforturilor de a reduce poluarea și de a sprijini producătorii locali. Astfel, numărul total de autobuze electrice în funcțiune este previzionat să crească de peste trei ori, de la 386.000 de unități anul trecut la circa 1,2 milioane în 2025, reprezentând  circa 47% din flota urbană de autobuze de la nivel mondial. Cererea de autobuze electrice crește vertiginos și în Europa. Tot mai multe orașe din state dezvoltate ca Franța, Germania sau Olanda au anunțat că vor renunța să mai cumpere autovehicule pe combustibili fosili. Olanda, de pildă, vrea ca din 2025 toate autobuzele noi să fie cu emisii zero de carbon. Varșovia a cumpărat 18 autobuze cu gaz natural comprimat și are în plan ca în viitorul apropiat să ajungă la 180 de unități de autobuze electrice.

- 34,6 milioane de euro este bugetul alocat departamentului de cercetare&dezvoltare în ultimii patru ani de compania Solaris.

Comentarii

loading...