Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Aproximativ 20 de persoane cer, săptămânal, negocierea creditului

Aproximativ 20 de persoane cer, săptămânal, negocierea creditului

Cum au reușit sute de români să-și reducă ratele la bancă

Românii cu credite la bancă au la îndemână un instrument care se dovedește foarte eficient pentru renegocierea condițiilor creditului. Este vorba despre Centrul pentru Soluționarea Amiabilă a Litigiilor Bancare (CSALB), care a primit deja 550 de solicitări.

Denisa Marin 0 comentarii

Românii cu credite la bancă au la îndemână un instrument care se dovedește foarte eficient pentru renegocierea condițiilor creditului. Este vorba despre Centrul pentru Soluționarea Amiabilă a Litigiilor Bancare (CSALB), care a primit deja 550 de solicitări de la oameni aflați în dificultate.

Băncile au devenit mult mai deschise în ceea ce privește negocierea condițiilor de creditare cu clienții.  O spune Alexandru Păunescu, membru în consiliul director al CSALB și director juridic al Băncii Naționale a României (BNR). 

Concret, instituțiile de credit au ajuns să accepte cererile de conciliere formulate de specialiștii CSALB într-o pondere de circa 70%, deși nu mai târziu de toamna anului trecut refuzau peste 60% dintre cereri. 

Aceasta înseamnă că șansele ca un client care se adresează CSALB să obțină condiții mai avantajoase pentru credit sunt semnificativ mai mari decât anul trecut. 

Totuși, trebuie să existe un motiv pentru care clientul solicită negocierea, iar din gama argumentelor la care băncile sunt sensibile cele de natură socială au cele mai mari efecte, după cum apreciază Alexandru Păunescu. 

Băncile încep să înţeleagă din ce în ce mai des că este interesul lor să îşi recupereze o parte cât mai mare din creditul acordat şi atunci acceptă reduceri de rate pentru clienţii care au ajuns în situaţia de a nu mai putea plăti.

Problemele de sănătate, pierderea locului de muncă ori a unei persoane apropiate, care aducea venituri pentru familie, pot fi, de exemplu, argumente în negociere. Aceasta nu înseamnă că sunt şi singurele argumente. Reducerea veniturilor, de exemplu, este luată, de asemenea, în considerare.

 

Totul se face online

Accesul la procedura de conciliere este foarte facil și se realizează, de cele mai multe ori, în mediul online. 

Peste 80% din cazurile rezolvate de CSALB au fost operate online sau prin telefon, ceea ce înseamnă că nu este obligatorie nici „confruntarea“ directă dintre client şi bancă, şi nici măcar deplasarea clientului la sediul Centrului pentru a depune cererea. 

„Nu cerem cine ştie ce acte doveditoare. Este de ajuns o minimă dovadă că cel care face cererea a încercat o negociere cu banca. Este suficient, de exemplu, un e-mail trimis în acest sens către bancă, pentru a solicita băncii intrarea în procedură“, arată Alexandru Păunescu.

Mai departe, conciliatorii, unii dintre ei nume importante din avocatura de business sau foşti judecători, încearcă să determine exact care sunt nevoile clientului şi apoi să convingă banca să reducă povara debitorului.   

Dacă la început oamenii veneau la CSALB mai mult pentru a cere penalizarea băncilor, într-o formă sau alta, interesul începe să se mute, uşor, către rezolvarea problemei, explică Păunescu. 

Potrivit reprezentantului BNR, la schimbarea abordării a contribuit şi faptul că majoritatea proceselor intentate de avocaţii clienţilor au fost pierdute de aceştia. „Noi încercăm să detensionăm relaţia aceasta polarizată de-a lungul timpului. S-a ajuns, nu ştiu cum, la concluzia că clientul are interese divergente faţă de ale băncii? De ce să aibă interese divergente? O bancă are interesul să îşi recupereze banii, iar consumatorul să deruleze relaţia cu banca. Oamenii încep să înţeleagă că procesul este o variantă mult mai dureroasă. Chiar şi în situaţia în care câştigă, nu vor mai avea relaţii cu băncile. Aşa, prin conciliere, totul poate fi rezolvat fără publicitate negativă şi fără costuri foarte mari“, arată reprezentantul CSALB.  

Comentarii

loading...