Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Darul, linkul social care unge balamalele amiciţiei

Darul, linkul social care unge balamalele amiciţiei

Nu dai fără așteptarea că ai să primești. Cei mai mulți indivizi sau responsabili din companii consideră că dăruirea crează o obligație.

Florin Budescu 0 comentarii

O mână invizibilă a economiilor de schimb pune în mișcare relații, bunuri și servicii, explică Ferratum Grup, care afirmă: “A da și a primi nu înseamnă doar transfer de proprietate, ci și de semnificație”.

Tocmai au trecut Crăciunul şi Anul Nou. Merită să discutăm puţin despre semnificaţia darului. În Servicii, a devenit uzual ca furnizorii să dea un mic dar clienților, pentru consolidarea relației de business.

Se creează astfel ecosisteme de schimb care, cumulat, tranzacționează bani și creează consum. Dar să fim foarte atenţi ce se ascunde în spatele darului, pentru că uneori acesta pregăteşte noi plăţi parţial sau complet escamotate.

Darurile acestea transgresează planul de business şi cel personal, creând afilieri și atașamente ce generează valoare socială. Sau, din contră, complicităţi. Prin schimb de cadouri, se ajunge la o comunitate. Una de servicii.

“Îți dau și îmi dai cadouri, iar acest schimb ne validează relația. În acest context, darul este, pur și simplu, lipici social.” Constantin Magdalina, Ferratum Grup

“Îți dau și îmi dai cadouri, iar acest schimb ne validează relația. În acest context, darul este, pur și simplu, lipici social”, spune Constantin Magdalina de la Ferratum Grup.

La nivel mondial, România e pe locul al treilea în topul țărilor cu cel mai mare procent de cheltuieli în perioada Crăciunului. Consumul s-a ajustat puternic în trimestrul al III-lea, dar pe volum creșterea e de 4,5%.

34% din veniturile lunare ale românilor sunt alocate în decembrie cadourilor. Brazilia conduce, cu 91%, urmată de Polonia, cu 36%, și pe locul al treilea, la egalitate, sunt Australia, Spania și România.

 

Mecanismul social

Reciprocitatea darului are uneori și un mecanism psihologic bazal: „A plăcea și a fi plăcut”. A fi preferat pentru cadoul dăruit înseamnă și a fi pe placul cuiva și a-l favoriza pe cel care-ți dăruiește, tocmai pentru că te place.

Se întâmplă destul de des ca unele companii, ce vor să aibă o colaborare strânsă cu statul, „să-i placă” pe funcționarii care decid anumite achiziții. Este o formă de cumpărare prin dar a bunăvoinței, un raport de putere și o relație de dependență între cel ce dă și cel care primește.

Comentarii

loading...