De aici, încep problemele de claritate a ce va urma. În prezent, operatorii economici pot opta să completeze declarația în programul informatic de asistență AFM – Declarații, apoi să depună exemplarul semnat la registratura Administrației Fondului pentru Mediu.
De la 3 iulie, declaraţia se poate însă depune şi online. Pe site-ul AFM, a fost publicată aplicația informatică pentru utilizarea serviciului “Depunere declarații on-line”. Pare că este obligatorie folosirea unei anumite metode de depunere a declarației, de anul viitor, online sau nu.
“Depunerea electronică a declarației la AFM se poate face de către un reprezentant legal sau de către împuternicitul acestuia.” Mihai Petre, EY România
Dar care e procedura prin care se poate obține acces şi apoi să se depună declarația online privind obligațiile la Fondul pentru mediu? Aici începe birocraţia.
Pentru generarea unui cont de acces, la utilizarea serviciului “Depunere declarații on-line”, reprezentantul legal al operatorului economic trebuie să depună o solicitare scrisă către AFM. În urma acesteia, AFM generează un cont de acces și o parolă.
Probabil că era prea simplu să fie totul online. Mari companii transaţionale, ca Google, rezolvă acest probleme, în România, exclusiv online, cu sediul pentru Google Europe la Dublin, în Irlanda, pentru orice persoană juridică.
“Depunerea electronică a declarației la AFM se poate face de către un reprezentant legal sau de către împuternicitul acestuia”, explică Mihai Petre de la EY. Condiția obligatorie e ca acesta să dețină semnătura electronică a entităţii.
Tot trebuie să te duci la AFM
Înrolarea în serviciul “Depunere declarații on-line” se face prin completarea online a unui formular, unde trebuie încărcat și certificatul constatator ONRC, semnate de persoana autorizată, cu propriul certificat digital. Declarația notarială se depune și în original, la sediul AFM.
În prezent, depunerea online a declarațiilor nu e obligatorie. Nici nu e specificată o dată obligatorie privind depunerea exclusiv online a declarației (în afară de cazul în care ai mai făcut-o o dată), dar, conform informațiilor de pe site-ul AFM, de pe 1 ianuarie 2020, utilizarea aplicației informatice este obligatorie.