20.8 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăEconomieDezastrul din infrastructură continuă Încă un an cu zero kilometri de...

Dezastrul din infrastructură continuă Încă un an cu zero kilometri de autostradă deschiși

Bilanțul de final de an al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu va arăta niciun kilometru de autostradă, variante de ocolire sau drum național puși în circulație.

Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează acest sector, atrage atenția că, în afara sectorului de 15 km dintre Dumbrava și Margina dat în circulație pe 6 martie 2017, tronson finalizat încă din decembrie 2016, care face parte din Autostrada A1 Lugoj-Deva, CNAIR nu va deschide traficul până la sfârșitul anului curent nici macăr pe segmente de drum noi, perfect circulabile, precum Autostrada A10 Sebeș-Turda loturile 3 și 4 sau Varianta de Ocolire Caracal.

Una dintre cauze este și modul de interpretare a Re­gulamentelor de Recepție.

Asociația mai arată că „închiderea“ coridorului de autostradă Sibiu-Nădlac (A1) este și ea amânată pe termen nedefinit, din cauza nerezolvării problemelor rămase pe secțiunea Lugoj-Deva.

Problema urșilor, nerezolvată

Circa o treime din lungimea totală a lotului 2 din această autostradă este reprezentată de porţiunea cu tuneluri pentru urși, care nu a fost nici măcar scoasă la licitaţie în vederea construirii. În luna august, ministrul Transporturilor a reziliat parţial contractul pentru lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, scoțând din contract secţiunea E, cea cu faimoasele tuneluri, pe care urma să o liciteze separat.

Deși directorul general CNAIR, Ștefan Ioniță, a promis în fața Ministrului Transporturilor că în luna noiembrie cel târziu vor fi lansate la licitație tunelurile lipsă aferente lotului 2, acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum.

Totuşi, pe lotul 2 se lucra în luna octombrie. În zona deschisă circulației, se făceau lucrări la elementele de colectare și scurgere a apelor, precum și la spațiile de servicii.

 Centuri amânate

De asemenea, și deschiderea în 2018 a lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este pusă în pericol.  Situația nu arată mai bine nici în cazul proiectelor de Variante de Ocolire, unde contracte semnate de ani de zile și anunțate că vor începe în acest an se amână pentru anii următori (centurile Satu Mare, Rădăuți, Beiuș-Ștei), cele aflate în execuție au bătut pasul pe loc (Târgu Jiu, Mihăilești, București, Tecuci), iar cele anunțate că vor fi deblocate au rămas tot blocate (Carei, Suceava, Iași), în timp ce unele chiar fac pași înapoi, spre reziliere (Târgu Mureș).

 Proiecte eterne

 Proiectele de miliarde de lei puse pe SEAP, sistemul de achiziții publice, sunt iluzorii, fiindcă se bazează pe studii de fezabilitate vechi, incomplete și fără studii geotehnice corespunzătoare sau caiete de sarcini greșit pregătite. „Sunt doar un alt praf în ochi aruncat cetățeanului care speră să circule pe o infrastructură rutieră demnă de secolul XXI“, afirmă cei de la Asociația Pro Infrastructura. Ei mai atrag atenția că procedurile de licitație lansate sunt toate amânate în repetate rânduri și unele dintre ele sunt aproape de anulare în urma deciziilor judecătorești, precum în cazul drumului expres Craiova-Pitești.  

Bani tăiați de la Transporturi în 2018

În acest an, bugetul Ministerului Transporturior a fost de 13,76 miliarde lei, din care, potrivit execuției preliminate, au fost cheltuite doar 9,05 miliarde lei. Pentru 2018, au fost prevăzute în proiectul de buget doar 9,13 miliarde lei, tăindu-se de la toate capitolele.

În plus, pentru prima dată, alocările sunt mult sub necesar, ceea ce va duce la încetinirea sau chiar blocarea șantierelor, a atras atenția deputatul USR Cătălin Drulă. De pildă, pentru intrarea în București a autostrăzii București-Ploiești s-au alocat doar 21 milioane lei, în condițiile în care necesarul era de circa 80 milioane.

Autostrăzile Sebeș-Turda și Lugoj-Deva primesc, de asemenea, la jumătate față de necesar. Centura Sucevei are zero lei alocați, la fel și pasajul rutier peste centura Capitalei de la Domnești, deși contractul de execuție e deja semnat de câteva luni, iar licitația a durat doi ani.

Directorul executiv pentru infrastructură al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Jean-Patrick Marquet, a afirmat recent că „infrastructura de transport constituie probabil, una dintre cele mai slabe zone ale mediului de afaceri din țară, dar este esențială pentru dezvoltarea României“.

Cele mai citite

Modificări ale liniilor STB 90 și 201

Începând de sâmbătă, 30.03.2024, traseele liniilor urbane 90 și 201 se comasează, urmând ca noul traseu organizat între terminalele „Arena Națională” și „Semănătoarea” să...

Securitatea și sănătatea în muncă – serviciu obligatoriu pentru orice afacere din România

Companiile active cu minim un angajat au obligația de a respecta un protocol foarte strict pentru a asigura întregului personal condiții sigure de muncă....

UE cere ca Facebook și Tik Tok să combată falsurile create cu inteligența artificială

UE, prin Comisia Europeană, a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să reducă "viralitatea conținutului"...
Ultima oră
Pe aceeași temă