În mai multe țări europene, inclusiv în România, se constată în ultimele săptămâni creșteri ale prețului benzinei și scăderi ale prețului la motorină. În România s-a ajuns astfel la situația rar întâlnită ca prețul litrului de motorină, la pompă, să fie mai mic decât cel al litrului de benzină.
Această situație este explicată de presa occidentală ca fiind un efect al restricțiilor impuse de pandemie, pe continentul european.
Cel puţin un sfert dintre instalațiile care produc benzină la rafinăriile din nord-vestul Europei au fost scoase din funcţiune pentru lucrări de mentenanţă sau pentru motive neprogramate. Această situație a redus producţia de benzină într-o perioadă în care, oricum, rafinăriile procesau mai puţin ţiţei din cauza pandemiei.
Pe de altă parte, au crescut exporturile de benzină din Europa către SUA – o țară orientată aproape exclusiv pe automobile cu motoare pe benzină. Doar în luna martie 2021, aceste exporturi au crescut cu circa 60 la sută.
În schimb, traficul auto în Europa este cu 30 la sută mai redus decât înainte de pandemie, ceea ce menține scăzută cererea de motorină – ceea ce determină un preț scăzut la combustibilul Diesel.