15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăEconomieRomânia, locul 7 în Europa Centrală şi de Est după companiile vizate...

România, locul 7 în Europa Centrală şi de Est după companiile vizate de inspecţii fiscale

România se situează astfel pe locul 7 în regiune, primele locuri fiind ocupate de Bosnia şi Herţegovina (63%), Bulgaria (48%), Polonia (48%) şi Cehia (35%).

”Atât în România, cât şi în celelalte state din Europa Centrală şi de Est, cele mai multe inspecţii fiscale au vizat impozitul pe profit şi taxa pe valoare adăugată.

În România, inspecţiile au verificat în 45% dintre cazuri aspecte privind impozitul pe profit, peste media regională de 34%, iar 36% au avut în vedere taxa pe valoarea adăugată, comparativ cu 27% la nivel de ECE”, se arată în comunicatul citat de News.ro.

Sondajul arată că 40% dintre inspecţiile fiscale din România s-au finalizat în cel mult 3 luni, faţă de 47% în regiune. Printre statele care au raportat o durată comparabilă se numără Bosnia şi Herţegovina, Letonia şi Lituania.

”Ne-am propus ca prin acest sondaj să identificăm tendinţele locale în aria inspecţiilor fiscale prin comparaţie cu cele din alte state din regiune întrucât ni se pare extrem de important să observăm cum anume evoluează această importantă componentă a administrării fiscale în zona noastră.

Deşi există unele diferenţe din perspectiva sistemelor fiscale, administrative şi judecătoreşti, ţările din această regiune au suficient de multe puncte comune în evoluţia practică, în ultimii 30 de ani, iar rezultatele sunt extrem de interesante”, a declarat Dan Dascălu, Partner D&B David şi Baias, lider al reţelei PwC TCDR.

Referitor la valoarea obligaţiilor de plată suplimentare stabilite de către echipele de control fiscal, în cele mai multe situaţii sumele au fost de până la 100.000 euro, respectiv 43% dintre respondenţii din România şi 51% în Europa Centrală şi de Est.

La cealaltă extremă, sondajul a reliefat că 18% dintre inspectii au condus la impuneri între 1 şi 5 milioane euro în România, prin comparaţie cu media europeană de 5% .

”Am constatat că abordările inspectorilor sunt similare în majoritatea ţărilor, zonele de interes fiind aceleaşi. De exemplu, în cazul impozitului pe profit, cel mai des verificate aspecte ţin de tranzacţiile intra-grup, deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile şi preţurile de transfer, iar în cazul TVA, cele mai frecvente speţe se referă la deduceri.

De asemenea, durata inspecţiilor, dar şi implicaţiile lor, inclusiv din perspectiva contestării actelor de impunere, au multe puncte în comun, putând să constituie un punct de pornire în dialogul ANAF – contribuabili, în vederea îmbunătăţirii relaţiei dintre aceştia, inclusiv prin raportare la experienţele observate în acest domeniu în alte state din regiunea ECE”, a explicat Dan Dascălu.

Peste jumătate dintre respondenţii din România (55%) nu au contestat deciziile emise în urma inspecţiilor fiscale, la nivelul Europei Centrale şi de Est procentul fiind de 62%. Motivele pentru care companiile respondente au ales să nu conteste sunt fie faptul că au acceptat concluziile controlului, fie numărul mic de aspecte identificate în timpul controlului, fie, într-o proporţie mai mică, lipsa de încredere în sistemul de soluţionare a contestaţiilor.

În cazul contestării deciziilor, 37% au fost respinse în România şi 42% la nivelul ECE, în timp ce 28% din companiile din România au obţinut o soluţie favorabilă sau parţial favorabilă, în comparaţie cu 38% media regional.

Cele mai citite

Preşedintele CJ Prahova, Iulian Dumitrescu, încă 60 de zile de control judiciar

Procurorii anticorupţie au prelungit cu încă 60 de zile măsura preventivă a controlului judiciar faţă de preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Prahova, Iulian Dumitrescu, au...

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic, analiză

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe deplin scăderile din timpul  pandemiei, estimările inițiale indicând chiar o creștere de 2% peste nivelurile...

UE cere ca Facebook și Tik Tok să combată falsurile create cu inteligența artificială

UE, prin Comisia Europeană, a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să reducă "viralitatea conținutului"...
Ultima oră
Pe aceeași temă