12 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăNormele pentru activitatea electronica notariala

Normele pentru activitatea electronica notariala

Normele tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii 589/2004 privind regimul juridic al activitatii electronice notariale au fost publicate in Monitorul Oficial. Aceste norme fac obiectul Ordinului ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei 221/2005, care se aplica activitatii electronice notariale si stabilesc conditiile privind autorizarea notarilor publici pentru efectuarea actelor notariale in forma electronica, precum si normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice si pastrarea acestora in arhive.
Autorizatia privind activitatea electronica notariala se emite pentru o perioada de trei ani, cu revizuirea anuala a conditiilor tehnice stabilite, iar verificarile se fac de catre auditori certificati de sisteme informatice, rezultatul acestora fiind prezentat autoritatii sub forma de opinie de audit.
Pentru desfasurarea activitatii electronice notariale sistemul informatic utilizat trebuie sa indeplineasca cerintele privind: ¥ asigurarea securitatii fizice ¥ protectia antivirus ¥ asigurarea unui mecanism de autentificare a utilizatorilor ¥ asigurarea confidentialitatii si integritatii comunicatiilor, a datelor receptionate, transmise si stocate ¥ mentinerea unei arhive electronice locale ¥ mentinerea unui registru automatizat de audit care cuprinde evenimentele legate de utilizarea si administrarea sistemului informatic ¥ aceste informatii vor fi pastrate pentru o perioada de cel putin 10 ani si in arhiva de siguranta ¥ accesul (eventual pe baze contractuale) la servicii calificate de arhivare electronica de siguranta, unde va fi pastrata o copie a fiecarui act electronic notarial efectuat, o copie a registrului electronic al notarului, precum si o copie a registrului de audit.
Pentru verificarea semnatarilor care solicita incheierea actelor notariale in forma electronica, notarul public trebuie sa verifice cel putin urmatoarele: ¥ daca semnatura electronica extinsa a solicitantului se bazeaza pe un certificat calificat valabil, nerevocat si nesuspendat de catre furnizorul de servicii de certificare care l-a eliberat ¥ daca certificatul semnatarului nu a fost eliberat pe baza unui pseudonim ¥ daca data si ora semnarii documentului de catre solicitant sunt afisate corect si sunt credibile.
Incheierea actelor notariale in forma electronica va fi precedata de un avertisment al sistemului informatic asupra operatiunii ce urmeaza a fi efectuata si se va realiza printr-un mecanism care presupune confirmarea expresa a notarului public.
Incalcarea prevederilor prezentelor norme tehnice si metodologice atrage dupa sine retragerea autorizatiei.
Textul integral este disponibil pe site-ul MCTI (www.mcti.ro), sectiunea Legislatie, subsectiunea Ordine ale ministrului, precum si pe site-ul web al Autoritatii de Reglementare si Supraveghere specializata, http://ars.mcti.ro, alaturi de alte acte normative privind semnatura electronica.

Cele mai citite

Lufthansa a evitat o grevă a salariaților chiar de Paște

Compania aeriană germană Lufthansa şi un sindicat care reprezintă personalul de la sol au anunţat miercuri că au ajuns la un acord privind salariile...

Un bărbat din Harghita a găsit un proiectil și două cartușe în curtea casei

Un bărbat dintr-un sat din Harghita a sunat miercuri seara la 112 și a anunțat că a găsit în curte în urma unor săpături,...

Atentat Moscova: bilanțul atacului a ajuns la 143 de morți

Bilanţul atentatului comis în suburbia Moscovei săptămâna trecută a urcat miercuri la 143 de morţi, potrivit unui nou raport comunicat de autorităţile ruse, atacul...
Ultima oră
Pe aceeași temă