13.5 C
București
marți, 26 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăPolitele de viata, cenusaresele industriei de asigurari

Politele de viata, cenusaresele industriei de asigurari

Asigurarile de viata sunt inca in Romania cenusaresele unei industrii care ar trebui sa fie parte integranta a motorului pietei financiare. Daca in tari ca Elvetia si Luxemburg se cheltuiesc anual 1000 euro/locuitor pe asigurari de viata, in Romania pentru aceste produse se cheltuiesc doar 7 euro/locuitor.
Potrivit presedintelui Comisiei de Buget-Finante din Senat, Varujan Vosganian, piata asigurarilor de viata ar putea avea un ritm mai bun de crestere daca romanii ar fi fortati sa cumpere astfel de produse. Insa aceasta “fortare” ar trebui sa fie realizata intr-un mod stimulator pentru consumatori. Acesta a precizat ca efectul benefic al introducerii cotei unice de impozitare s-a facut resimtit, in primul rand, la cei cu venituri medii si mari, acestia fiind si potentialii clienti ai asigurarilor de viata. In ceea ce priveste segmentul asigurarilor sociale, Vosganian a precizat ca, pana in prezent, managementul riscului a fost executat aproape in exclusivitate de catre stat, principalul actionar al acestor instrumente de protectie. “Pana nu vom administra privat asigurarile sociale nu vom avea decat o pozitie marginasa in Europa”, a spus Vosganian.

Prea scumpe pentru a fi cumparate

Motivul cel mai important pentru care romanii nu incheie asigurari de viata este lipsa resurselor financiare, releva un studiu realizat de Synovate. Acest motiv este urmat sau chiar asociat cu neconstientizarea nevoii de protectie. Chiar daca aspiratia de baza a romanilor, potrivit studiului citat, este viata usoara, decenta, cu un minim de griji si de efort, optimismul caracteristic noua ne face sa “superficializam trauma sociala si materiala”. Cu alte cuvinte “las' ca merge si asa”. Prin urmare, actorilor din piata de asigurari le revine sarcina de a educa consumatorul roman, care trebuie sa inteleaga ca asigurarea de viata raspunde nevoii de siguranta si nu este un lux, asa cum este perceput deocamdata acest produs. Una dintre concluziile studiului este in concordanta cu ceea ce a declarat si Varujan Vosganian, si anume ca, “paradoxal, romanul trebuie ajutat pentru a constientiza ca are nevoie de protectie”. Un alt lucru evidentiat este acela ca, atat timp cat asigurarea de viata este asociata mai degraba cu investitia, nu va putea fi comunicat elementul esential – protectia.

Tendinte si factori de piata

Tinerii sunt mult mai dispusi sa utilizeze produse de asigurare de viata, iar Oltenia si Transilvania sunt regiunile cele mai inclinate pentru a cumpara astfel de produse, releva studiul Synovate. Potentialii consumatori sunt cei cu venituri familiale situate intre 301-350 euro, iar cel mai mare potential este asociat asigurarii cu componenta de pensie privata. Pe locul doi, potrivit sursei citate, se situeaza asigurarea de sanatate.
Pe de alta parte, o analiza realizata de KPMG demonstreaza ca produsele de asigurari de viata sunt totusi percepute ca instrumente de protectie de majoritatea populatiei si cele mai vandute produse sunt cele de tip unit linked, asigurarile mixte de viata si asigurarile simple de deces. Factorii identificati de KPMG cu influenta asupra produselor de asigurari de viata sunt urmatorii: volatilitatea crescuta a pietei romanesti financiare, care face dificila o proiectie pe termen lung (ratele de investitie obtinute pe pietele imobiliare, asupra depozitelor bancare, titluri de stat); populatia tinde sa traiasca mai mult si un potential efect este cererea mai mare pentru oportunitatile de investitie si mai putin o cerere de acoperire de riscuri; sistemul local de pensii; sistemul fiscal.

Viata in cifre

La sfarsitul anului trecut, erau 4,6 milioane de contracte de asigurari de viata in vigoare, din care aproape 1,1 milioane incheiate in 2004, a declarat Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Numarul contractelor de asigurare de viata incheiate anul trecut a scazut cu aproape 11% fata de 2003 si, potrivit presedintelui CSA, se pare ca piata romaneasca a ajuns la saturatie pe acest segment. Primele brute subscrise din asigurari de viata au totalizat, la nivelul anului trecut, putin peste 7.460 miliarde lei, din care 2.535,9 miliarde lei au fost aferente asigurarilor de viata legate de investitii. In ceea ce priveste asigurarile mixte de viata, cele cu componenta de investitie, primele brute subscrise au totalizat 2.477,8 miliarde lei. Desi cu o pondere de numai 0,3% in total prime subscrise directe, asigurarile de casatorie si nastere au avut o crestere fata de 2003 de peste 265%.

Cele mai citite

Votul din Consiliul de Securitate al ONU ce cere în premieră o „ încetare imediată a focului în Gaza” a fost salutat pe plan...

Votul de luni asupra unei rezoluţii a Consiliului de Securitate al ONU care cere pentru prima dată "încetarea imediată a focului" în Fâşia Gaza,...

Ciolacu vede în capela de la Parlament un simbol al angajamentului nostru față de valorile naționale

Capela ortodoxă din Parlament nu este doar un loc de liniște și refugiu în fața provocărilor și tensiunilor zilnice, ci și un simbol al...

Războiul din Ucraina intră într-o nouă etapă: Operațiunea “Explozia brândușei”

Știrea zilei de ieri: "Rusia bombardează masiv Kievul" nu a luat pe surprindere oamenii cerebrali. Era de așteptat. Putem vorbi despre Crocus, noul Casus...
Ultima oră
Pe aceeași temă