Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Justiţia românească nu e suficient de avansată pentru procese anti-carteluri din Transporturi

Justiţia românească nu e suficient de avansată pentru procese anti-carteluri din Transporturi

Sistemul de justiţie românesc nu este suficient de avansat în ceea ce priveşte procesele împotriva cartelurilor financiare.

Florin Budescu 0 comentarii

Tribunalele româneşti nu au încă destulă experienţă în astfel de prejudicii, a afirmat avocatul Alex Petrasincu, partener al firmei germane de avocatură Hausfeld.

 

Vizorul pe cartelurile de camionagii

Astfel a justificat avocatul decizia casei de avocatură de a intenta proces în Germania, şi nu în România, marilor producători europeni de camioane care s-au organizat într-un cartel, în numele mai multor firme româneşti de transport.

Compania de avocatură Hausfeld, împreună cu Financialright Claims şi Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a invitat companiile româneşti de transport marfă să se înscrie, până la data de 31 iulie, pe site-ul cartelcamioane.ro.

 

Al treilea proces

Este al treilea proces intentat marilor producători europeni de camioane care au fost găsiţi vinovaţi de Comisia Europeană de organizarea într-un cartel, cu scopul creşterii preţurilor la camioanele de tonaj mediu şi greu.

"Nu practic avocatura în România, nu am idee despre cum lucrează sistemul de justiţie românesc, dar am vorbit, desigur, cu avocaţi români şi sfatul pe care l-am primit a fost că sistemul de justiţie românesc nu este încă suficient de avansat în ceea ce priveşte daunele provocate de carteluri, deoarece tribunalele româneşti nu au încă destulă experienţă în astfel de prejudicii.

Acest lucru s-ar putea schimba - şi să sperăm că se va schimba în anii care urmează, dar în prezent tribunalele româneşti nu au această experienţă. Pe de altă parte, tribunalele din Germania au multă experienţă cu astfel de plângeri, deoarece au judecat astfel de plângeri în ultimii 10 ani, am văzut sute de plângeri de acest tip înaintate în faţa tribunalelor germane.

 

Procese în curs: 600

Numai împotriva cartelului camioanelor există 600 de procese în desfăşurare în Germania, ca să nu vorbim de acţiuni judiciare împotriva cartelului zahărului din Germania şi de multe alte acţiuni împotriva altor carteluri", a comentat Alex Petrasincu.

Reprezentantul Hausfeld a apreciat că legislaţia germană are prevederi dure împotriva practicilor de cartel, spre deosebire de legislaţia românească.

"Este, de asemenea, foarte important că în special în acest caz este foarte probabil ca legislaţia germană să fie aplicabilă tuturor plângerilor, deci pentru companiile româneşti (de transport - n. r.) deschiderea procesului în Germania înseamnă că va fi aplicată legea germană şi nu legislaţia românească, iar noi credem că legislaţia germană este mult mai prietenoasă cu companiile (prejudiciate de carteluri - n. r.) decât este legislaţia românească, tocmai pentru că în legislaţia germană avem multe prevederi care privesc în mod special cartelurile, ori acest lucru nu a existat în România înainte de anii 2014-2015-2016", a Alex Petrasincu.

 

Amenzi

Comisia Europeană a amendat, în 2016 şi 2017, cei mai mari producători de camioane europeni - Daimler, Volvo/Renault, Iveco, MAN, DAF şi ulterior Scania - sub acuzaţia de formare a unui cartel între anii 1997 şi 2011, cu scopul creşterii preţurilor pentru camioanele medii şi grele.

Bruxelles-ul a amendat primii şase producători cu 2,96 miliarde de euro, iar Scania a fost amendată şi ea ulterior cu 880 de milioane de euro.

Firma de avocatură Hausfeld şi compania Financialright Claims au început până în prezent două procese la nivel european împotriva producătorilor de camioane acuzaţi de formarea cartelului, iar în prezent se pregătesc să depună a treia acţiune juridică, la care sunt invitaţi să se alăture transportatorii români, informează Agerpres.

 

52.000 de camioane la preţuri cartelizate

Numărul estimat de camioane achiziţionate de companiile de transport româneşti la preţuri crescute impuse prin formarea cartelului este de aproximativ 52.000, a precizat Alex Petrasincu.

Acesta a apreciat că firmele de transport pot recupera până la 10.000 de euro pentru fiecare camion achiziţionat în perioada funcţionării cartelului producătorilor, ceea ce situează suma totală a daunelor care ar putea fi obţinute de transportatorii români la 520 de milioane de euro, potrivit calculelor Hausfeld şi Financialright Claims.

Reprezentanţii companiei Hausfeld estimează că producătorii de camioane vor ajunge la o înţelegere financiară cu transportatorii, dar aceasta nu se va finaliza foarte curând.

"Dacă producătorii de camioane nu vor accepta o înţelegere şi va trebuie să ajungem la o decizie a justiţiei, atunci ei vor plăti o sumă foarte mare dintr-o dată, dar nu credem că se va întâmpla astfel. Probabil că vor accepta o înţelegere financiară, însă mai târziu, nu foarte curând. (...) Nu vom avea parte de o înţelegere înainte de finalul anului 2021, sunt 100% sigur de asta", a adăugat avocatul.

Comentarii

loading...