Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Noile prevederi legislative ar trebui să reformeze sistemul

Noile prevederi legislative ar trebui să reformeze sistemul

Mafia portuară, zdruncinată serios de o nouă lege

Agenții imobilare, care încasează -dividende uriașe închiriind -infrastructura portuară ieftin, pe termen lung și fără obligații.

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

 
O nouă lege a Adminis-trării Porturilor a intrat în vigoare de vineri, 8 decembrie, odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Noile prevederi legislative ar trebui să reformeze sistemul prin introducerea altor reguli cu privire la utilizarea infrastructurii portuare.

În termen de un an, vor fi refăcute toate contractele de închiriere a infrastructurii portuare, acestea fiind adap-tate unui contract-cadru care prevede și obligațiile administrațiilor, dar și pe cele ale operatorilor portuari.

Noua lege modifică Ordonanța 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare.

Inițiatorul legii este fostul depu-tat PNL de Galați Mircea Toader, care, în 2016, a reușit să obțină susținerea tuturor grupurilor parlamentare. Actul normativ a fost contestat de Fondul Proprietatea la Curtea Constituțională, dar a fost din nou aprobat în Parlament și în cele din urmă a fost promulgat de președintele României.

Noua lege elimină anumite discriminări în utilizarea infrastructurii portuare. „Se creează un cadru nedisc-ri-minatoriu pentru utilizarea infrastructurii portuare de către toți cei care vor să o folosească. La momentul de față sunt discriminări majore în modul de utilizare a infrastructurii portuare, constatate de o comisie parlamentară care a verificat cum se desfășoară activitatea în Portul Constanța. Am constatat nereguli majore”, a declarat  Mircea Toader.

Potrivit acestuia, mulți ope-ratori au închiriat un mare număr de dane portuare, pe termene lungi, de până la 50 de ani, fără ca în contract să aibă trecute obligații cu privire la investiții sau un minim volum de mărfuri care să fie operat portuar: „Sunt acum contracte de utilizare a infrastructurii pe 50 de ani, fără nicio obligație. Dai numai chiria. Trebuie să înțelegem că administrațiile portuare nu sunt agenții imobiliare”.

 Portul Constanța a ratat exporturile auto

 S-a ajuns în situația ca Portul Constanța, dar și cele din Galați și Brăila să fie blocate prin faptul că danele sunt captive în contractele de închiriere încheiate pe termen lung și nu este posibilă dezvoltarea unor investiții care să atragă noi curenți de mărfuri. Astfel a fost pierdută posibilitatea atragerii către Portul Constanța a o parte din exporturile către Europa a constructorilor auto din Japonia.

„La ora actuală, Japonia face exportul de autoturisme prin două porturi din Europa, la Barcelona și Bremen. Am vrut să ducem traficul din Barcelona în Portul Constanța. Nu a reușit cel care era broker să găsească o dană. I s-a spus nu se poate, n-avem cum”, a adăugat Toader. Cu siguranță că aducerea acelui curent de marfă ar fi avut rezultate economice extraordinare.

 Operatorii portuari vor fi obligați la indicatori de performanță

 S-a ajuns ca domeniul exploatării portuare, care ar trebui să fie unul de mare eficiență economică, să fie plafonat de faptul că operatorii se mulțumesc că dețin in-frastructură portuară din care câștigă ceva și se mulțumesc cu cât câștigă, în loc să fie interesați de o creștere a volumului de mărfuri. Simplificat, lucrurile stau cam așa: dacă dau 5 lei chirie și câștig 10, nu mă interesează să investesc ca să câștig 100.

Prin noua lege, operatorii portuari vor avea de îndeplinit un minimum de indicatori de performanță. „La Constanța și la Galați și Brăila sunt societăți care administrează foarte multe dane fără eficiență deosebită în trafic. Am să dau un exemplu de investiție fără aplicabilitate. În Portul Docuri din Galați s-a făcut o investiție de vreo 6 milioane de euro pentru un terminal de containere. Ați văzut vreun container venit prin Galați? Toți operatorii vor avea clauză de performanță.

Trebuie să realizezi un anumit volum de mărfuri. Nu-i admisibil să ai în folosință 80 de dane, să folosești o singură dană, să aduci 200 de tone și să spui treaba mea, dacă vrei bine, dacă nu, la revedere”, spune inițiatorul noii legi. În termen de un an, toate contractele vor fi schimbate și adaptate la prevederile contractului-cadru, cu noile condiții.

„Or să fie și unii care plâng. Dacă ai un contract pe 50 de ani, cu 5 lei chirie, n-o să-i convină. Dar toate contractele se adaptează. Că ai 50 de ani, de acord, rămâi 50 de ani, dar pentru cei 50 de ani trebuie să faci un anu-mit trafic, să faci investiții. Dacă nu faci, lasă-l pe altul. Restrânge-te. În loc de 80 de dane portuare poți să stai în 20 sau în 5”, spune Toader.  

 Fondul Proprietatea, dividende din Portul Constanța

Noua lege a fost elaborată în cooperare cu reprezentanții armatorilor și operatorilor portuari de la Constanța și de la Dunărea Maritimă. Legea a avut și adversar, Fondul Proprietatea, care în 2016 a încercat să blocheze promulgarea legii, atacând-o la Curtea Constituțională.

Un demers explicabil din moment ce Fondul Libertatea încasează sume colosale, ca dividende, de la Portul Cons-tanța și diminuarea profitului, determină automat și scăderea dividendelor Fondului Libertatea. „Această lege a avut un parcurs destul de sinuos.

Cele mai mari probleme le-am avut cu Fondul Proprietatea. Am intrat în detalii și am aflat chiar cu stupoare că acest Fond Proprietatea nu face altceva decât să spolieze, pur și simplu, economia României. Ei au fost creați ca modalitate de despăgubire a celor care nu pot să primească bani și primesc acțiuni, dar acțiunile sunt cumpărate pe piață de ”diferiți”, ca să nu spun cine.

Și vă dau un exemplu: de când este înființat, Fondul Proprietatea a luat, numai din Portul Constanța, dividende. Ați văzut vreun euro investit în Portul Constanța sau la Galați în CFR, în Aeroportul Otopeni? Pentru că acolo unde sunt acționar trebuie să și investesc. Nu au investit nimic. Ei au fost cei care au contestat, că pierde statul”, a adăugat Mircea Toader.

 EFECT

Va crește traficul portuar

Inițiatorul legii estimează că principalul efect va fi creșterea volumului de mărfuri prin Portul Constanța și prin porturile de la Dunăre: „În mod sigur va crește traficul. În baza analizei care a fost realizată în comisia parlamentară s-a constatat că au fost foarte mulți curenți de marfă care nu au putut să intre în Portul Constanța deoarece, practic, portul este blocat. Dacă vreau să investesc într-un terminal de autoturisme și camioane, nu am unde, pentru că toate danele sunt ocupate”. Dar cu siguranță că aceste efecte nu se vor vedea prea curând, ci peste câțiva ani.

 POZIȚIE

Legea, apreciată de operatorii -portuari

Noua lege după care se va ghida activitatea portuară a fost în mai multe rânduri apreciată de operatorii portuari. Asociația patronală care îi reunește pe cei mai importanți dintre ei a subliniat că este o lege de care portul are nevoie pentru a rezista pe puternica și extrem de competitiva piață globală a transportului de mărfuri. Și reprezentanții Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța au susținut legea. Fiind o instituție a statului, subordonată Ministerului Transporturilor, nu avea cum să facă altfel.

Vehement s-a opus Fondul Proprietatea, care deține 20% din acțiunile CNAPMC, care a și reușit blocarea promulgării legii pentru o perioadă de câteva luni. Reprezentanții FP au fost nemulțumiți de mai multe aspecte, printre care se numără stabilirea pe o perioadă de zece ani a nivelului chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura concesionate operatorilor portuari privați la nivelul minim al tarifelor existente în contractele în vigoare.

Aceste modificări „sunt de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi “băieţi deştepţi” în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii privați”, a spus Greg Konieczny, manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.

În replică, operatorii spun că nu chiriile mari, ci majorarea de trafic duce la creșterea veniturilor administrației și au acuzat FP că vrea să primească dividende cât mai mari posibil, în detrimentul dezvoltării activității portuare.

Comentarii

loading...