6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăEconomiePiaţa jucăriilor se extinde puternic în România

Piaţa jucăriilor se extinde puternic în România

Datele sunt evidenţiate de un studiu KeysFin, pe fondul creşterii economice şi a diversificării semnificative a obiceiurilor de consum, astfel că la nivelul anului trecut afacerile din domeniu ar putea depăşi 1,2 miliarde lei.

Afacerile din piaţa de jocuri şi jucării (producţie şi comerţ) au crescut cu peste o treime faţă de 2016, respectiv cu 344% faţă de 2013, la 950 de milioane de lei în 2017. Evoluţia a fost stimulată de extinderea şi diversificarea ofertelor şi, bineînţeles, de creşterea puterii de cumpărare a românilor.

“De la replici de instrumente muzicale, la board games şi drone, la jucării aspiraţionale sau inspirate de industria de entertainement, industria şi-a dezvoltat semnificativ ofertele, iar afacerile companiilor producătoare au evoluat cu un ritm de creştere excelent’’, afirmă analiştii.

Potrivit KeysFin, datele preliminare din 2018 indică o cifră de afaceri cu aproape 200 de milioane de lei peste pragul de 1 miliard de lei. Comerţul reprezintă principalul motor al evoluţiei sectorului, generând 78% din cifra de afaceri, în creştere de la  72% faţă de 2016.

Principalul actor din acest segment este Jumbo EC.R SRL, companie cu acţionariat cipriot şi-a consolidat poziţia de lider de piaţă în 2017 cu o cifră de afaceri de 400 milioane de lei (54,2% din total), după un avans anual de aproape 50%. Jumbo s-a extins puternic în mare parte din ţară, dovadă că formatul de magazine a fost unul de succes, arată News.ro.

“O soluţie de business similar cu cea adoptată de hipermarketuri în care însă focusul se pune pe jocuri şi jucării. Gama foarte variată de produse, ofertele promovate în funcţie de sezonalitate şi politica de pricing au atras un număr semnificativ de clienti către acest tip de format, dovadă rezultatele financiare spectaculoase’’, afirmă analiştii.

Locul secund în topul comercianţilor de jocuri şi jucării este ocupat de Noriel (Intertoy Zone SRL), companie cu acţionariat luxemburgez, cu afaceri de 180 de milioane de lei, adică un sfert din total. Podiumul este completat de Lydialand Com SRL (33 de milioane de lei; 4,5% din total), Brick Depot SRL – distribuitorul Lego pe piaţa locală (17,3 milioane de lei; 2,3%) şi J&M SRL (16,4 milioane lei; 2,2%). Cele mai mari cinci companii generează aproape 90% din cifra de afaceri totală.

În ceea ce priveşte producţia locală de jocuri şi jucării, principalul actor din piaţă este Modelleisenbahn SRL, companie cu acţionariat 100% germană cu sediul în Arad. Liderul pieţei a raportat o cifră de afaceri de 21,6 milioane de lei  (10% din total) în 2017. Pe locul al doilea în topul producătorilor regăsim Airquee SRL, companie cu acţionariat majoritar britanic, cu afaceri de 20,3 milioane de lei, adică 9,5% din total. Podiumul este completat de D-Toys SRL (19,2 de milioane de lei, 9% din total),  Romexa SA  – fostul lider din 2016 (15,6 milioane de lei; 7,4%) şi From Product SRL (14,4 milioane lei, 6,8%). Cele mai mari cinci companii generează aproape 43% din cifra de afaceri totală.

Pe ansamblu, numărul companiilor din acest sector a scăzut 3% faţă de 2016, la 362, însă este cu 21% peste cel din 2013. 42% dintre firmele din acest sector activează în producţie.

“România stă foarte bine la capitolul creativitate, oferta de muncă în această industrie fiind una calitativă. Iar investitorii au înţeles şi exploatat la maximum acest potenţial, dovadă că numărul de angajaţi a crescut cu 18% faţă de 2016 şi cu peste 91% faţă de 2013, la aproape 4.000 de angajaţi în 2017’’, afirmă analiştii.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă