9.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăEconomie„Revoluția“ electromobilității. Autoritățile, nepregătite pentru „benzinăriile electrice“

„Revoluția“ electromobilității. Autoritățile, nepregătite pentru „benzinăriile electrice“

Statul subvenționează cu bani grei achiziția unei mașini electrice sau hibrid, respectiv cu până la 10.000 de euro, dar infrastructura de încărcare se lovește de opreliști importante, care țin fie de lipsa de reglementări, fie de lipsa de putere în rețeaua electrică din punctele de interes, cum ar fi pe autostrăzi.

Una dintre întrebările majore ale companiilor care instalează stații de reîncărcare auto este modalitatea de facturare. În condițiile în care ei vând KWh, totuși nu pot factura aceste unități de măsură, fiindcă nu sunt furnizori de electricitate, ci de servicii. „Eu, ca persoană juridică, am cumpărat o stație ca să mulțumesc clienții, vreau să vând încărcarea. Ce trec pe factură: KWh, servicii parcare?“, a întrebat, într-o conferință de profil, reprezentanta unui producător de stații de încărcare.

Modalitatea de tarifare era și întrebarea ridicată de Alexandru Teodorescu, CEO al Renovatio, compania care are în prezent cea mai extinsă rețea de „benzinării electrice“. Timp de doi ani, Renovatio, care a amplasat stațiile de încărcare în parteneriat cu diverse companii din retail, clădiri de birouri, mall-uri etc. a livrat acest serviciu gratuit, dar recent a început să îl factureze, însă nu în KWh, ci în minute petrecute la stație.

„Acumulatoarele montate pe vehicule nu fac obiectul Legii 123/2012 a energiei și gazelor naturale. Există Legea 34/2017 care reglementează regimul acestui tip de serviciu. Nu e furnizare, e prestare de servicii, iar consumatorul este stația de încărcare. Ce e mai departe de stație e prestare de serviciu. Deci nu treceți pe factură energie electrică, pentru că nu aveți licență de furnizor, treceți ce doriți: prestări servicii, servicii de… mulțumire a clientului, ce vreți dumneavoastră. Orice reglementare introduce opreliști și restricții“, a explicat Claudiu Dumbrăveanu, director general în cadrul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

El i-a sfătuit pe cei care vor să instaleze o stație de reîncărcare să facă o cerere către operatorul de distribuție a electricității din zonă, parcurgând toți pașii legali pentru autorizarea unui punct nou de consum.

Renovatio vrea să schimbe modul de tarifare

Reprezentantul Renovatio a declarat, pentru „România liberă“, că timp de doi ani compania a susținut toate costurile legate de încărcarea mașinii electrice în parte și din cauza lipsei unei soluții clare de tarifare.

„Prin sistemul de tarifare pus de noi, am anticipat că nu putem trece energie electrică. Noi tarifăm la minut, în baza timpului petrecut la stație. Acum e clară poziția ANRE și nu îmi doresc reglementări suplimentare. Analizăm posibilitatea de a modifica acest sistem, vrem să identificăm o unitate de măsură pe care să o facturăm clientului, dar nu KWh. Sperăm ca până la sfârșitul lunii mai-iunie, să venim cu un sistem care să se bazeze pe unitățile care se încarcă efectiv în mașină. Chiar dacă se bazează pe KWh, nu am voie să scriu asta. Aștept o opinie de la avocații noștri să vedem cum putem reface“, ne-a spus Alexandru Teodorescu.

Fără stații electrice pe Autostrada Soarelui

În prezent, Renovatio se bazează pe disponibilul de putere electrică din rețeaua partenerilor, ceea ce îi scutește de obținerea avizelor numeroase pentru autorizarea unui loc nou de consum. Totuși, găsirea de locuri (mall, benzinării, clădiri de birouri, hipermarket etc.) care să aibă surplus de putere este cea mai mare problemă.

O stație de încărcare rapidă are nevoie de o putere instalată de 75-100 kW, ceea ce e mult și foarte puține companii au acest surplus. De pildă, pe Autostrada Soarelui deocamdată benzinăriile nu au. „Nu pot găsi o locație pe Autostrada A2. Benzinăriile nu au punctele de transformare gândite pentru asemenea aplicații. Consumul de electricitate al unei benzinării este jumătate din cel necesar unei stații rapide. Dacă vreau pe autostradă, mi se va cere un post trafo separat și conectare separată, care pot fi foarte costisitoare“, a explicat Teodorescu.

De pildă, o stație rapidă costă circa 25.000 de euro, doar echipamentul. Lucrările electrice pot duce costurile până la 30.000 euro, iar un post de transformare nou ar dubla costurile, ceea ce ar face investiția nerentabilă. Unul dintre parteneriatele lor este cu Kaufland, cel mai mare jucător din retailul alimentar. „În tot ce înseamnă magazin nou pe care ei îl proiectează, iau în calcul și una-două stații electrice și își dimensionează astfel rețeaua electrică. Direcția e clară unde mergem. Cel puțin în oraș se merge mult pe electrificare“, a completat acesta. De asemenea, și benzinăriile încep să se gândească la asta.

Statutul mașinilor electrice, nereglementat

O altă problemă identificată de companiile din domeniu este faptul că în orașele din România încă nu e reglementată situația locurilor speciale pentru mașinile electrice, așa cum e cazul autoturismelor pentru persoanele cu dizabilități. „Eu nu pot să cer acum desemnarea unui loc de parcare pentru mașini electrice și să îl marchez corespunzător. Dacă pui pe stradă o stație de încărcare, trebuie să asiguri locul de parcare aferent, altfel parchează altcineva, dar e nevoie de o definiție în acest sens, astfel încât să poată fi luate măsuri coercitive, Poliția să poată da amenzi“, a mai spus Teodorescu. Astfel, compania nu își poate face un plan de afaceri pentru montarea de stații în parcările publice.

Parcare gratuită în București și Timișoara

Totuși, un lucru bun este că în București, potrivit Hotărârii de Consiliu General nr. 140/2016, mașinile electrice sau hibride înmatriculate în București au parcare gratuită în locurile publice, administrate de Primărie. Tot ce trebuie să facă proprietarul mașinii este să se ducă cu talonul mașinii la Administrația Parcărilor și să facă o cerere în acest sens, apoi va primi un sticker pe care îl va lipi pe parbriz. Și la Timișoara parcarea e gratuită. Mai mult, deţinătorii acestor vehicule sunt scutiţi şi de impozitul auto datorat către bugetul local. Din datele oficiale, în România se află în circulație aproximativ 10.000 de vehicule care utilizează combustibili alternativi, inclusiv hibride. Majoritatea vehiculelor electrice hibride plug-in au o autonomie de circa 30-50 km dacă folosesc exclusiv motorul electric, în timp ce vehiculele electrice 100% au o autonomie de circa 200 km.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă