11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăEconomieRomânia devine țara est-europeană cu cea mai slabă apărare aeriană

România devine țara est-europeană cu cea mai slabă apărare aeriană

Ministrul slovac al Apărării, Peter Gajdos a semnat, săptămâna trecută, un contract cu vicepreşedintele grupului american Lockheed Martin, Ana Wugofski, cu privire la cumpărarea de către Slovacia a 14 avioane de luptă F-16 Block 70/72. Avioanele F-16 se produc, în diferite versiuni, de zeci de ani, dar Block 70/72 reprezintă cea mai nouă versiune a lor.

Potrivit presei internaționale, cele 14 aparate F-16 Block 70/72 vor înlocui avioanele MiG-29, fabricate în fosta URSS, pe care încă le utilizează Forţele Aeriene ale Slovaciei.

Primele patru aparate F16 Block 70/72 vor fi livrate Slovaciei de compania producătoare, Lockheed Martin, până în anul 2022, iar celelalte zece vor fi livrate în anul 2023. Șeful guvernului de la Bratislava, Peter Pellegrini, a anunțat că Slovacia va plăti peste 1,6 miliarde euro (1,8 miliarde dolari) pentru cele 14 avioane F-16. Contractul include, pe lângă avioane, și muniţie, pregătirea piloţilor şi alte servicii de logistică şi de instruire.

Decizia Slovaciei de a cumpăra avioane F-16 de ultimă generație intervine în contextul în care această țară nu se află pe “Flancul Estic” al NATO (cum este cazul României, Bulgariei sau Poloniei), așadar nu este printre țările cele mai vulneabile în cazul unui atac lansat de Rusia. 

Merită amintit că Polonia a cumpărat, acum câțiva ani, avioane F-16 noi, în timp ce Bulgaria încă analizează ofertele primite, iar una dintre acestea este venită tot de la compania Lockheed Martin și se referă tot la avioane F-16 Block 70/72.

Specialiștii occidentali consideră că F-16 Block 72 este un avion de generația a 4-a, iar unii îl consideră chiar un avion de generația “4+”.

România continuă să cumpere avioane second-hand

Deși este o țară cu putere economică mai mare decât Slovacia și decât Bulgaria, România a cumpărat pentru Forțele Aeriene avioane F-16 second hand, aduse din Portugalia. Decizia s-a luat în anul 2013, iar pentru primele 12 avioane s-au plătit 628 de milioane de euro. Ele au sosit deja în România dar nu execută, încă, misiuni de luptă (de poliție aeriană).

Avioanele F-16 ale României au participat doar la paradele militare dedicate Zilei Naționale, 1 Decembrie, în anii 2017 și 2018. La București, la parada din anul 2017 trebuiau să participe șase avioane F-16 dar au venit doar două, iar în anul 2018 nu a mai venit niciunul, motivul invocat fiind faptul că avioanele F-16 nu s-au putut ridica de pe aerodromul Fetești, întrucât pista era acoperită cu gheață.

Aeronavele F-16 second-hand deja cumpărate de România sunt fabricate între anii 1981 şi 1983 și ar mai putea fi folosite de România circa 20 de ani – cu condiția, desigur, să se poată ridica de la sol.

Situația îngrijorătoare în care au ajuns Forțele Aeriene Române – în ciuda faptului că acum există fonduri pentru înzestrarea Armatei – a început să fie dezvăluită chiar de specialiști din Ministerul Apărării Naționale.

“Știu că peste 10-15 ani, aceste avioane vor avea în jur de 50 de ani și, într-un scenariu de luptă, vor trebui să facă față aeronavelor mult mai noi din generația a 5-a. Pentru a trage concluzii bune cum să facem pe viitor, ar trebui să vedem mai întâi cum am ajuns aici.  În anii 90, România avea 21 de MiG-29 și câteva sute de MiG-21 și a ales cantitatea în locul calității, modernizând în jur de 100 de MiG-21. În urma acestei decizii, a urmat o catastrofă, aproape o cincime dintre aceste avioane prabușindu-se, iar mulți piloți valoroși decedând, principala cauză fiind insuficiența fondurilor pentru a păstra operaționale un număr mare de avioane și a asigura ore de zbor suficiente pentru piloți. După 2010, România a avut o tentativă de a cumpăra din SUA 24 de avioane F-16, discuțiile mergând până la posibilitatea ca 12 să fie noi, iar 12 la mâna a doua, cu costuri undeva la peste un miliard de euro, dar în ultimul moment politicienii noștri de atunci au anulat negocierile (…). Pentru a nu mai repeta aceste greșeli și fiindcă tot se discută bugetul în aceste zile, o decizie bună ar fi ca, după completarea primei escadrile, cea de-a doua să fie una formată din avioane noi, cel puțin generația 4+, care vor putea asigura securitatea spațiului aerian pentru deceniile viitoare”, precizează, într-un mesaj postat pe internet, un ofițer superior din MApN.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă