Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

F-16 Block 70   (Foto: Lockheed Martin)

F-16 Block 70 (Foto: Lockheed Martin)

România devine țara est-europeană cu cea mai slabă apărare aeriană

Slovacia a decis să cumpere avioane de luptă F-16 noi, iar Bulgaria a primit o ofertă similară, în condițiile în care România continuă să caute avioane F-16 second-hand.

Mihai Diac 0 comentarii

Ministrul slovac al Apărării, Peter Gajdos a semnat, săptămâna trecută, un contract cu vicepreşedintele grupului american Lockheed Martin, Ana Wugofski, cu privire la cumpărarea de către Slovacia a 14 avioane de luptă F-16 Block 70/72. Avioanele F-16 se produc, în diferite versiuni, de zeci de ani, dar Block 70/72 reprezintă cea mai nouă versiune a lor.

Potrivit presei internaționale, cele 14 aparate F-16 Block 70/72 vor înlocui avioanele MiG-29, fabricate în fosta URSS, pe care încă le utilizează Forţele Aeriene ale Slovaciei.

Primele patru aparate F16 Block 70/72 vor fi livrate Slovaciei de compania producătoare, Lockheed Martin, până în anul 2022, iar celelalte zece vor fi livrate în anul 2023. Șeful guvernului de la Bratislava, Peter Pellegrini, a anunțat că Slovacia va plăti peste 1,6 miliarde euro (1,8 miliarde dolari) pentru cele 14 avioane F-16. Contractul include, pe lângă avioane, și muniţie, pregătirea piloţilor şi alte servicii de logistică şi de instruire.

Decizia Slovaciei de a cumpăra avioane F-16 de ultimă generație intervine în contextul în care această țară nu se află pe “Flancul Estic” al NATO (cum este cazul României, Bulgariei sau Poloniei), așadar nu este printre țările cele mai vulneabile în cazul unui atac lansat de Rusia. 

Merită amintit că Polonia a cumpărat, acum câțiva ani, avioane F-16 noi, în timp ce Bulgaria încă analizează ofertele primite, iar una dintre acestea este venită tot de la compania Lockheed Martin și se referă tot la avioane F-16 Block 70/72.

Specialiștii occidentali consideră că F-16 Block 72 este un avion de generația a 4-a, iar unii îl consideră chiar un avion de generația "4+".

România continuă să cumpere avioane second-hand

Deși este o țară cu putere economică mai mare decât Slovacia și decât Bulgaria, România a cumpărat pentru Forțele Aeriene avioane F-16 second hand, aduse din Portugalia. Decizia s-a luat în anul 2013, iar pentru primele 12 avioane s-au plătit 628 de milioane de euro. Ele au sosit deja în România dar nu execută, încă, misiuni de luptă (de poliție aeriană).

Avioanele F-16 ale României au participat doar la paradele militare dedicate Zilei Naționale, 1 Decembrie, în anii 2017 și 2018. La București, la parada din anul 2017 trebuiau să participe șase avioane F-16 dar au venit doar două, iar în anul 2018 nu a mai venit niciunul, motivul invocat fiind faptul că avioanele F-16 nu s-au putut ridica de pe aerodromul Fetești, întrucât pista era acoperită cu gheață.

Aeronavele F-16 second-hand deja cumpărate de România sunt fabricate între anii 1981 şi 1983 și ar mai putea fi folosite de România circa 20 de ani – cu condiția, desigur, să se poată ridica de la sol.

Situația îngrijorătoare în care au ajuns Forțele Aeriene Române – în ciuda faptului că acum există fonduri pentru înzestrarea Armatei – a început să fie dezvăluită chiar de specialiști din Ministerul Apărării Naționale.

“Știu că peste 10-15 ani, aceste avioane vor avea în jur de 50 de ani și, într-un scenariu de luptă, vor trebui să facă față aeronavelor mult mai noi din generația a 5-a. Pentru a trage concluzii bune cum să facem pe viitor, ar trebui să vedem mai întâi cum am ajuns aici.  În anii 90, România avea 21 de MiG-29 și câteva sute de MiG-21 și a ales cantitatea în locul calității, modernizând în jur de 100 de MiG-21. În urma acestei decizii, a urmat o catastrofă, aproape o cincime dintre aceste avioane prabușindu-se, iar mulți piloți valoroși decedând, principala cauză fiind insuficiența fondurilor pentru a păstra operaționale un număr mare de avioane și a asigura ore de zbor suficiente pentru piloți. După 2010, România a avut o tentativă de a cumpăra din SUA 24 de avioane F-16, discuțiile mergând până la posibilitatea ca 12 să fie noi, iar 12 la mâna a doua, cu costuri undeva la peste un miliard de euro, dar în ultimul moment politicienii noștri de atunci au anulat negocierile (…). Pentru a nu mai repeta aceste greșeli și fiindcă tot se discută bugetul în aceste zile, o decizie bună ar fi ca, după completarea primei escadrile, cea de-a doua să fie una formată din avioane noi, cel puțin generația 4+, care vor putea asigura securitatea spațiului aerian pentru deceniile viitoare”, precizează, într-un mesaj postat pe internet, un ofițer superior din MApN.

Comentarii

loading...