Este vorba despre două directive europene pentru care suntem aproape de infringement: Directiva 2009/138/CE Solvabilitate II şi Directiva 2009/103/CE privind asigurarea auto.
Normele naţionale actuale impun o obligaţie de notificare prealabilă a oricărei intenţii de modificare a primelor şi o serie de limitări ale modalităţilor de calculare a primelor de către asigurători. Comisia Europeană a considerat că obligaţiile contravin Directivei Solvabilitate II, cum a fost interpretată de jurisprudenţa Curţii referitoare la principiul libertăţii tarifelor.
Legislaţia naţională în cauză obligă asigurătorii să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliţă valabilă numai pe teritoriul României. Aici este cheia: în opinia Comisiei, aceste norme contravin Directivei privind asigurarea auto, prin care se cere ca poliţele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al UE, pe baza unei prime de asigurare unice, informează Executivul comunitar.
În absenţa unui răspuns satisfăcător din partea autorităţilor române, în termen de două luni Comisia Europeană poate trimite cazul în faţa Curţii de Justiţie a UE.
RCA comunitar unic
Ion Lixandru, vicepreşedinte ARILOG, pune punctul pe „i“: România nu are voie să aibă o asigurare de răspundere civilă auto externă şi una internă, ci una singură, valabilă pentru toată Uniunea Europeană. „Când am intrat în UE, în perioada de pre-aderare, s-au semnat nişte acorduri care au devenit lege. Dacă faci o asigurare, ea este valabilă în toată Europa. Un român a făcut o facultate, e valabilă diploma în toată Europa ş.a.m.d“, a detaliat Lixandru pentru „România liberă“.
„Din acest punct de vedere, nu că nu s-a reuşit, nu s-a dorit; că dacă se dorea, se reuşea“, spune expertul. „RCA pe toată Europa costă 100 de euro, iar unul pe România costă 30 de euro. Cu buletinul meu de Bucureşti sau de Huşi pot să mă duc până în Franţa? OK, şi asigurarea mea trebuie să fie unică. Tot ce am eu este european“, a explicat Ion Lixandru.